渡邉 恵MEGUMI WATANABE

Last Updated :2024/07/03

所属・職名
総合戦略室 准教授
メールアドレス
megumiwhiroshima-u.ac.jp
自己紹介
広島大学総合戦略室で、データを活用した戦略の立案と実行の支援に努めています。また、高等教育機関における教員のジェンダー公平性を促進するための研究も行っています。

基本情報

主な職歴

  • 2023年, ネブラスカ大学リンカーン校, 社会学部, Adjunct Faculty Member
  • 2019年, アリゾナ州立大学, Center for Organization Research and Design (CORD), CORD Fellow
  • 2018年, 2023年, 広島大学, 総合戦略室, 講師
  • 2016年, 2022年, ネブラスカ大学リンカーン校, 社会学部, Adjunct Research Assistant Professor
  • 2016年, 2018年, 広島大学, グローバル化推進室, University Education Administrator (UEA)

学歴

  • ネブラスカ大学リンカーン校, 博士課程, 社会学, 米国, 2010年, 2015年
  • ネブラスカ大学リンカーン校, 修士課程, 社会学, 米国, 2008年, 2010年
  • ネブラスカ大学リンカーン校, 学士課程, 社会学, 米国, 2003年, 2007年

学位

  • MA(社会学) (ネブラスカ大学リンカーン校)
  • Ph.D(社会学) (ネブラスカ大学リンカーン校)

研究キーワード

  • 家族社会学; 社会調査; ジェンダー; 高等教育; 社会的ネットワーク

教育活動

授業担当

  1. 2024年, 学部専門, 4ターム, Family Diversity I (家族の多様性 I)
  2. 2024年, 学部専門, 4ターム, Family Diversity II (家族の多様性 II)

研究活動

学術論文(★は代表的な論文)

  1. Toward Synergies Between Peace and Sustainability: Using Institutional Research Data to Explore the Diversity of Participants in SDG-Related Research, Bridging Peace and Sustainability Amidst Global Transformations, pp. 11-29, 2023
  2. Gender, Type of Higher Education Institution, and Faculty Work-Life Integration in the United States, Community, Work & Family, 25巻, 4号, pp. 444-463, 2022
  3. Network Marginalization of Women in STEM: A Case in Academia, Journal of Women and Minorities in Science and Engineering, 26巻, 2号, pp. 157-177, 2020
  4. A Comparison of Full and Quasi Filters for Autobiographical Questions, Field Methods, 30巻, 4号, pp. 371-385, 2018
  5. Workplace Faculty Friendships and Work-Family Culture, Innovative Higher Education, 42巻, 2号, pp. 113-125, 2017
  6. Social isolation, survey nonresponse, and nonresponse bias: An empirical evaluation using social network data within an organization, Social Science Research, 63巻, pp. 324-338, 2017
  7. 英語個人別期待値の設定 – 語学力向上の動機づけまたSGU目標達成の一助として, 高等教育研究業書, 137巻, pp. 95-115, 2017
  8. A Demands and Resources Approach to Understanding Faculty Turnover Intentions Due to Work–Family Balance, Journal of Family Issues, 37巻, 3号, pp. 393-415, 2016
  9. Saint-Simon and Nouveau Christianisme in Japan, Sociological Origins, 6巻, 2号, pp. 103-108, 2010

著書等出版物

  1. 2013年, ADVANCE-Nebraska Internal Evaluation Summative Report, University of Nebraska-Lincoln, 2013年, 調査報告書, 共著, Anderson-Knott, Mindy; Wonch Hill, Patricia: Watanabe, Megumi
  2. 2012年, Data Collection Process and Analysis of Nonresponse: Faculty Network and Workload Study (2011), University of Nebraska-Lincoln, 2012年, 調査報告書, 共著, Watanabe, Megumi; Falci, Christina

招待講演、口頭・ポスター発表等

  1. Sense of Belonging and Perceptions of Campus Climate for Diversity and Inclusiveness Among Japanese College Students: Differences by Social Class, Watanabe, Megumi, 2023 SERU Symposium, 2023年06月, 通常, 英語, University of California, Berkeley
  2. Toward Synergies between Peace and Sustainability: Using Institutional Research Data to Explore the Diversity of Participants in SDGs-related Research, Watanabe, Megumi, Network for Education and Research on Peace and Sustainability, 2023年02月, 通常, 英語, Asian Institute of Technology, Thailand (Virtual Participation)
  3. Barriers to International Research: A Study of Women Faculty at a Japanese University, Watanabe, Megumi, American Sociological Association, 2022年08月, 通常, 英語, American Sociological Association, Los Angeles, CA, USA
  4. Gender and Engagement in Domestic and International Research: Stories of University Faculty in Japan, Watanabe, Megumi, Sociologists for Women in Society, 2021年07月, 通常, 英語, Virtual Meeting
  5. Toward the Development of New Survey Questions about Dependents: An Exploratory Study Inspired by the Responsibilities for Dependents (RFD) Scale, 渡邉 恵, 日本家族社会学会, 2018年09月, 通常, 英語, 中央大学
  6. A Comparison of Full and Quasi Filter Formats for Behavioral Questions, Watanabe, Megumi; Olson, Kristen; Smyth, Jolene D, Midwest Association for Public Opinion Research, 2015年, 通常, 英語, Chicago, IL, USA
  7. Gender Difference in Network Homophily by Parental Status among Faculty at a Research Intensive University, Watanabe, Megumi; Falci, Christina, XVIII International Sociological Association World Congress of Sociology, 2014年, 通常, 英語, Yokohama, Japan
  8. Work-Life Initiatives, Work Culture, and Perceived Family-Friendliness: An Example Integration of Research with Evaluation, Watanabe, Megumi; Anderson-Knott, Mindy, Midwest Sociological Society, 2014年, 通常, 英語, Omaha, NE, USA
  9. 米国研究者の仕事外交流ネットワークの分析 - 育児と学科内でのつながりの関係, 渡邉 恵, 日本家族社会学会, 2013年, 通常, 日本語, 静岡大学
  10. Faculty Turnover Intentions Specific to Work-Family Balance: A Demands and Resources Approach, Watanabe, Megumi; Falci, Christina, American Sociological Association, 2013年, 通常, 英語, New York, NY, USA
  11. Social Isolation and Survey Nonresponse: An Empirical Evaluation Using Social Network Data, Watanabe, Megumi; Olson, Kristen; Falci, Christina, American Association for Public Opinion Research, 2013年, 通常, 英語, Boston, MA, USA
  12. Gender Difference in Work-Life Balance among Faculty: Work- and Family-Related Factors and the Role of Disciplines, Watanabe, Megumi, Sociologists for Women in Society, 2013年, 通常, 英語, Santa Ana Pueblo, NM, USA
  13. The Network Structure of Academic Departments and Climate Perceptions, Watanabe, Megumi; McQuillan, Julia; Falci, Christina, International Network for Social Network (Sunbelt XXXII), 2012年, 通常, 英語, Redondo Beach, CA, USA
  14. Faculty Member's Network Position and Climate Perceptions, Falci, Christina; Watanabe, Megumi, International Network for Social Network (Sunbelt XXXII), 2012年, 通常, 英語, Redondo Beach, CA, USA
  15. Department Climate and Faculty Job Satisfaction in STEM Disciplines: Differences by Race and Gender, Watanabe, Megumi; Falci, Christina, American Sociological Association, 2011年, 通常, 英語, Las Vegas, NV, USA
  16. Network Diversity, Climate and Productivity by Gender and Race, Falci, Christina; Watanabe, Megumi, NSF ADVANCE Conference, 2010年, 招待, 英語, Washington, D.C., USA
  17. Gender Differences in Organizational Commitment: The Influence of Network Integration and Work-Family Balance, Watanabe, Megumi, Midwest Sociological Society, 2010年, 通常, 英語, Chicago, IL, USA

外部資金

競争的資金等の採択状況

  1. 科学研究費助成事業(若手研究), 外国人大学教員のインテグレーションとキャリア形成:ジェンダーとの交差性に着目して, 2023年, 2025年
  2. 科学研究費助成事業(若手研究), 女性研究者の国際研究を阻むガラスのフェンスに関する研究, 2020年, 2023年