王 楚君CHUJUN WANG

Last Updated :2025/05/09

所属・職名
大学院人間社会科学研究科 特任助教
メールアドレス
wangchujunhiroshima-u.ac.jp

基本情報

主な職歴

  • 2024年04月01日, 2026年03月31日, 広島大学, 大学院人間社会科学研究科, 特任助教
  • 2023年10月01日, 2024年03月31日, 北海道大学, 大学院メディア・コミュニケーション研究院, 博士研究員

学歴

  • 北海道大学, 国際広報メディア・観光学院, 観光創造専攻, 日本, 2019年04月01日, 2023年03月23日
  • 北海道大学, 国際広報メディア・観光学院, 観光創造専攻, 日本, 2017年04月01日, 2019年03月25日

学位

  • 修士(観光学) (北海道大学)
  • 博士(観光学) (北海道大学)

教育担当

  • 【学士課程】 総合科学部 : 国際共創学科 : 国際共創プログラム

研究分野

  • 総合人文社会 / 観光学 / 観光学

研究キーワード

  • 遺産、観光、価値、真正性

所属学会

  • Council for Australasian Tourism and Hospitality Education (CAUTHE)
  • 観光学術学会

教育活動

授業担当

  1. 2025年, 学部専門, 2ターム, Tourism Studies (観光論)
  2. 2025年, 学部専門, 3ターム, Rural Revitalization (地域活性化)
  3. 2025年, 学部専門, 2ターム, Invitation to Integrated Global Studies I (国際共創へのいざない I)
  4. 2025年, 学部専門, 3ターム, Invitation to Integrated Global Studies II (国際共創へのいざない II)
  5. 2025年, 学部専門, 1ターム, 地域調査演習IA
  6. 2025年, 学部専門, 2ターム, 地域調査演習IB

研究活動

学術論文(★は代表的な論文)

  1. ★, Newly constructed ancient towns in China: creating 'heritage' in theme parks, Journal of Tourism and Cultural Change, 21巻, 2号, pp. 253-267, 20221205
  2. 情報化社会におけるレッドツーリズムのインタープリテーション ― ソーシャルメディアが作る「オーセンティシティ」, 観光学評論, 8巻, 1号, pp. 3-14, 20200301
  3. ★, Tourism commercialisation and the frontstage-backstage metaphor in intangible cultural heritage tourism, TOURIST STUDIES, 24巻, 3号, pp. 246-265, 202409
  4. Designing educational tourism for intangible cultural heritage safeguarding: A case of Miao silverware craftsmanship in Fenghuang, China, 23rd JSTHE Annual Conference Proceedings, 20240210
  5. テーマパークにおける「遺産」の創造:中国の古北水鎮を例に, 観光学術学会全国大会, 20230712
  6. Authenticating newly constructed ancient towns in China: A critical discourse analysis, Travel and Tourism Research Association: Advancing Tourism Research Globally. 7, 20220906
  7. 新たな愛国主義教育から見た中国の新築古鎮ブームと遺産観光, 観光学術学会全国大会, 20220708
  8. Heritage politics in China: the power of the past, Journal of Heritage Tourism, 17巻, 5号, pp. 611-612, 20220523
  9. Authentication and space production of newly constructed ancient towns: A case of Gubei water town, Human Geography, 37巻, 1号, pp. 46-53, 20220215
  10. Research on space production of real-scene performance: A case study on 'The peach colony', Scientia Geographica Sinica, 41巻, 2号, pp. 310-318, 20210201
  11. 天安門広場の国旗掲揚式の観光化 ―ソーシャルメディアによる真正性の構築メカニズム, 観光学術学会全国大会, 20190706
  12. Analytical framework for touristic motivation of pursuing authentic self in the perspective of existential authenticity, Acta Geographica Sinica, 73巻, 8号, pp. 1586-1599, 20180801
  13. Popularity-based destination segmentation of tourists from Mainland China to Japan and its tendency, World Regional Studies, 27巻, 1号, pp. 151-158, 20180101
  14. Characteristics of spatial distribution and travel route for tourists from Mainland China to Japan, Tourism Overview, 1号, pp. 243-245, 20170101
  15. Quantitative characters and influential factors of Chinese tourists to Japan from 2005 to 2015, Journal of Mudanjiang University, 25巻, 12号, pp. 6-12, 20161201