王 楚君CHUJUN WANG

Last Updated :2025/06/04

所属・職名
大学院人間社会科学研究科 特任助教
メールアドレス
wangchujunhiroshima-u.ac.jp

基本情報

主な職歴

  • 2024年04月01日, 2026年03月31日, 広島大学, 大学院人間社会科学研究科, 特任助教
  • 2023年10月01日, 2024年03月31日, 北海道大学, 大学院メディア・コミュニケーション研究院, 博士研究員

学歴

  • 北海道大学, 国際広報メディア・観光学院, 観光創造専攻, 日本, 2019年04月01日, 2023年03月23日
  • 北海道大学, 国際広報メディア・観光学院, 観光創造専攻, 日本, 2017年04月01日, 2019年03月25日

学位

  • 修士(観光学) (北海道大学)
  • 博士(観光学) (北海道大学)

教育担当

  • 【学士課程】 総合科学部 : 国際共創学科 : 国際共創プログラム

研究分野

  • 総合人文社会 / 観光学 / 観光学

研究キーワード

  • 遺産、観光、価値、真正性

所属学会

  • Council for Australasian Tourism and Hospitality Education (CAUTHE)
  • 観光学術学会

教育活動

授業担当

  1. 2025年, 学部専門, 2ターム, Tourism Studies (観光論)
  2. 2025年, 学部専門, 3ターム, Rural Revitalization (地域活性化)
  3. 2025年, 学部専門, 2ターム, Invitation to Integrated Global Studies I (国際共創へのいざない I)
  4. 2025年, 学部専門, 3ターム, Invitation to Integrated Global Studies II (国際共創へのいざない II)
  5. 2025年, 学部専門, 1ターム, 地域調査演習IA
  6. 2025年, 学部専門, 2ターム, 地域調査演習IB
  7. 2025年, 修士課程・博士課程前期, 2ターム, 持続可能な観光発展論

研究活動

学術論文(★は代表的な論文)

  1. ★, Newly constructed ancient towns in China: creating 'heritage' in theme parks, Journal of Tourism and Cultural Change, 21巻, 2号, pp. 253-267, 20221205
  2. 情報化社会におけるレッドツーリズムのインタープリテーション ― ソーシャルメディアが作る「オーセンティシティ」, 観光学評論, 8巻, 1号, pp. 3-14, 20200301
  3. ★, Tourism commercialisation and the frontstage-backstage metaphor in intangible cultural heritage tourism, TOURIST STUDIES, 24巻, 3号, pp. 246-265, 202409
  4. Designing educational tourism for intangible cultural heritage safeguarding: A case of Miao silverware craftsmanship in Fenghuang, China, 23rd JSTHE Annual Conference Proceedings, 20240210
  5. テーマパークにおける「遺産」の創造:中国の古北水鎮を例に, 観光学術学会全国大会, 20230712
  6. Authenticating newly constructed ancient towns in China: A critical discourse analysis, Travel and Tourism Research Association: Advancing Tourism Research Globally. 7, 20220906
  7. 新たな愛国主義教育から見た中国の新築古鎮ブームと遺産観光, 観光学術学会全国大会, 20220708
  8. Heritage politics in China: the power of the past, Journal of Heritage Tourism, 17巻, 5号, pp. 611-612, 20220523
  9. Authentication and space production of newly constructed ancient towns: A case of Gubei water town, Human Geography, 37巻, 1号, pp. 46-53, 20220215
  10. Research on space production of real-scene performance: A case study on 'The peach colony', Scientia Geographica Sinica, 41巻, 2号, pp. 310-318, 20210201
  11. 天安門広場の国旗掲揚式の観光化 ―ソーシャルメディアによる真正性の構築メカニズム, 観光学術学会全国大会, 20190706
  12. Analytical framework for touristic motivation of pursuing authentic self in the perspective of existential authenticity, Acta Geographica Sinica, 73巻, 8号, pp. 1586-1599, 20180801
  13. Popularity-based destination segmentation of tourists from Mainland China to Japan and its tendency, World Regional Studies, 27巻, 1号, pp. 151-158, 20180101
  14. Characteristics of spatial distribution and travel route for tourists from Mainland China to Japan, Tourism Overview, 1号, pp. 243-245, 20170101
  15. Quantitative characters and influential factors of Chinese tourists to Japan from 2005 to 2015, Journal of Mudanjiang University, 25巻, 12号, pp. 6-12, 20161201