櫻井 勇介YUSUKE SAKURAI

Last Updated :2024/04/04

所属・職名
広島大学 准教授
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メールアドレス
sakuraihiroshima-u.ac.jp
自己紹介
国際的な場での大学生の学びを研究、評価して体系化することを目指す研究をしています。大学留学生、国内の国際的な場での学び、外国語を学ぶ学習者、外国人研究者等について注目し、その研究と教育の実践をしてきました/しています。

基本情報

主な職歴

  • 2022年04月01日, 広島大学, 教育学習支援センター, 准教授
  • 2019年04月01日, 2022年03月31日, お茶の水女子大学, 基幹研究院, 講師
  • 2016年04月01日, 2019年03月31日, 東京大学, 大学院総合文化研究科, 特任講師
  • 2015年05月16日, 2016年03月31日, 東京大学, 大学院総合文化研究科, 特任助教
  • 2013年09月01日, 2015年04月30日, ヘルシンキ大学, 文学部, 非常勤インストラクター
  • 2010年08月, 2011年03月, 早稲田文化館(日本), 非常勤職員/非常勤教員
  • 2008年08月, 2010年06月, カイロ大学, 文学部, 客員講師(日本語教育専門家)
  • 2006年04月, 2008年03月, スランゴール産業大学 講師/拓殖大学 非常勤講師, 講師/非常勤講師
  • 2005年08月01日, 2005年12月31日, ラトローブ大学, 非常勤教員
  • 2005年02月01日, 2005年10月31日, モナシュ大学, 非常勤教員
  • 2004年08月01日, 2004年12月31日, ラトローブ大学, 非常勤教員
  • 2000年05月01日, 2001年03月31日, カナラサドンバムルンヤラー中等教育機関, 日本語教員

学歴

  • ヘルシンキ大学, 行動科学学部, 高等教育研究開発センター, 2011年08月, 2015年02月
  • モナシュ大学, 人文学部, 応用日本語学科(研究&課程)
  • モナシュ大学, 人文学部, 応用日本語学科 (大学院ディプロマ)
  • 東京外国語大学, 外国語学部, 日本課程

学位

  • 博士 (ヘルシンキ大学・フィンランド)
  • 修士 (モナシュ大学・オーストラリア)
  • 学士 (東京外国語大学)
  • Graduate Diploma (モナシュ大学・オーストラリア)

担当主専攻プログラム

  • 教育学プログラム

研究分野

  • 社会科学 / 教育学 / 教育社会学
  • 社会科学 / 教育学 / 教育学

研究キーワード

  • 博士課程
  • 若手研究者
  • 大学院
  • 国際教育
  • 教育
  • グローバル化
  • 留学生教育
  • 高等教育
  • 学習
  • 国際化

教育活動

授業担当

  1. 2024年, 修士課程・博士課程前期, 集中, 大学教員養成講座基礎
  2. 2024年, 修士課程・博士課程前期, 集中, 大学教員養成講座基礎
  3. 2024年, 修士課程・博士課程前期, セメスター(後期), 高等教育基礎論Ⅰ(理論・手法)
  4. 2024年, 修士課程・博士課程前期, セメスター(後期), 大学教育論
  5. 2024年, 修士課程・博士課程前期, セメスター(前期), Higher Education in Japan
  6. 2024年, 修士課程・博士課程前期, セメスター(前期), 特別研究
  7. 2024年, 修士課程・博士課程前期, セメスター(後期), 特別研究
  8. 2024年, 博士課程・博士課程後期, セメスター(前期), 特別研究
  9. 2024年, 博士課程・博士課程後期, セメスター(後期), 特別研究
  10. 2024年, 博士課程・博士課程後期, セメスター(前期), 高等教育学講究Ⅰ

研究活動

学術論文(★は代表的な論文)

  1. Creating Educational Research as International Knowledge: Fostering early-career educational researchers through international networking, Educational Studies in Japan, 20230000
  2. Mixed methods study on foreign early career academics' sense of knowledge and intellectual development, Higher Education Quarterly, 78巻, pp. 135-152, 20230627
  3. University Administrators' Visions for the Recovery of International Student Exchange in a Post–COVID-19 World, Higher Learning Research Communications, 13巻, 1号, pp. 50-69, 20230604
  4. Work environment factors affecting foreign early-career researchers' intention to stay, sense of belonging, and stress, Asia Pacific Journal of Education, 20230404
  5. Foreign early career academics' well‑being profiles at workplaces in Japan: a person‑oriented approach, Higher Education, 20221207
  6. Competing meanings of international experiences for early-career researchers: a collaborative autoethnographic approach, Higher Education Research & Development, 20211221
  7. Engagement in Continuing Subject Knowledge Development: A Year After Short-Term International Courses, Journal of Studies in International Education, 26巻, 4号, pp. 493-510, 20210402
  8. Disciplinary differences in doctoral student engagement in generic skills learning, Studies in Graduate and Postdoctoral Education, 12巻, 2号, pp. 230-246, 20210517
  9. A ResearchGate-way to an international academic community?, Scientometrics, 126巻, 2号, pp. 1149-1171, 20210100
  10. Students' perceptions of the impacts of short-term international courses, Journal of Research in Innovative Teaching & Learning, 12巻, 3号, pp. 250-267, 20191202
  11. Understanding students' academic engagement in learning amid globalising universities, International Perspectives on Education and Society, 34巻, pp. 31-38, 20180205
  12. More or less engaged in doctoral studies? Domestic and international students' satisfaction and motivation for doctoral studies in Finland, Research in Comparative and International Education, 12巻, 2号, pp. 143-159, 20170618
  13. 日本語教育研究の統計結果の妥当性と信頼性を検討する―学会誌『日本語教育』を対象に―, 日本語・日本学研究, 7号, pp. 1-17, 20170300
  14. Engagement in learning: a comparison between Asian and European international university students, Compare: A Journal of Comparative and International Education, 46巻, 1号, pp. 24-47, 20160102
  15. Mentoring: A review of early career researcher studies, Frontline Learning Research, 3巻, 3号, pp. 64-76, 20151012
  16. Are Chinese university students more likely to exhibit a Surface approach to learning than other international students in Finland?, Journal of Research in International Education, 13巻, 2号, pp. 135-148, 20140714
  17. Understanding factors contributing to the academic engagement of international university students, ヘルシンキ大学, 20141202
  18. Factors affecting international doctoral students' academic engagement, satisfaction, and dropping out, International Journal for Researcher Development, 3巻, 2号, pp. 99-117, 20121109
  19. 母語話者教員と非母語話者教員に対する学習者の「よい教師」像 : エジプト人日本語学習者の場合, 日本語・日本学研究, 2巻, pp. 17-32, 20120000
  20. Learners' perceptions of "good" foreign language teachers: A quantitative analysis between native and non-native teachers, Electronic Journal of Foreign Language Teaching, 9巻, 1号, pp. 46-60, 20120000
  21. 理工系日本留学課程で学ぶマレーシア人学生の学習管理過程--言語管理理論の援用による分析, 留学生教育, 14巻, 14号, pp. 73-81, 20091200
  22. Academic experiences of Malaysian students in a cross-national tertiary program in Malaysia: Language immersion amid the sciences, International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 21巻, 3号, pp. 239-247, 20090000

著書等出版物

  1. 2023年11月26日, Mapping the Learning Opportunities of the Hidden Curriculum for International Doctoral Scholars in Japan, Developing Researcher Independence Through the Hidden Curriculum, Springer Nature, 単行本(学術書), 共著
  2. 2022年00月00日, Academic Mobility and International Academics (Surviving and Thriving in Academia), Moving in and Coming Home: Insights from Two Early Career Researchers in Japan, Emerald Publishing Limited, Bingley, 2022年, 05, 単行本(学術書), 共著, Eng, Mason, S. and Sakurai, Y., 129-145
  3. 2020年12月, Using text mining in a diary study unpacking students’ engagement in a short-term international course, Using text mining in a diary study unpacking students’ engagement in a short-term international course, Münster; Waxmann, 単行本(学術書), 共著, eng, 櫻井 勇介; 石松 純; 伊藤 みちる, 3830940262, 13
  4. 2020年, 日本で出会う世界 : 国内で実現する短期集中型国際研修, 日本で出会う世界 : 国内で実現する短期集中型国際研修, Sophia University Press上智大学出版,ぎょうせい (発売), 単行本(学術書), 共編者(共編著者), jpn, 櫻井, 勇介; 文, 景楠; 佐藤, 亮司; 杉村, 美紀, 9784324107324, 264
  5. 2018年10月, International doctoral students' perceptions of factors contributing to their career visions, International doctoral students' perceptions of factors contributing to their career visions, Peter Lang, 単行本(学術書), 共著, eng, 櫻井 勇介; Viivi Virtanen; Jenna Vekkaila; Kirsi Pyhältö, 3034327765, 314
  6. 2018年02月, Understanding Students’ Academic Engagement in Learning Amid Globalising Universities, Understanding Students’ Academic Engagement in Learning Amid Globalising Universities, Emerald Publishing, 単行本(学術書), 共著, eng, 櫻井 勇介; Kirsi Pyhältö, 9781787437661, 336, 31 - 38

招待講演、口頭・ポスター発表等

  1. Mapping the Learning Opportunities of the Hidden Curriculum for International Doctoral Scholars in Japan, Yusuke Sakurai, Jiawen Han, and Xun Zhang, Academic Profession in the Knowledge Based Society, 2024年02月03日, 通常, 英語
  2. Mixed methods study on foreign early career academics’ sense of knowledge and intellectual development, Yusuke SAKURAI, Shizuki SARUTA & Wenjuan CHENG, Higher Education Research Association, 2023年06月13日, 通常, 英語
  3. Foreign early career academics’ well-being profiles at workplaces: A person-oriented approach, Yusuke Sakurai & Shannon Mason, The Biennial EARLI Conference, 2023年08月20日, 通常, 英語
  4. Factors affecting foreign early career academics’ sense of knowledge and intellectual development: Mixed-methods study, Yusuke SAKURAI, Wenjuan CHENG, Shizuki SARUTA, Comparative Education Society of Asia, 2023年11月26日, 通常, 英語
  5. From lessons learned to discovering new international education initiatives, 櫻井勇介; 中野遼子, 櫻井勇介; 中野遼子, Asia Pacific Association for International Education, 2023年03月13日, 通常, 英語, Asia Pacific Association for International Education, Bangkok, 発表資料
  6. ニューノーマル期の大学間交流: 若手の国際担当教職員の視点, 櫻井勇介, 近藤佐知彦, 石倉佑季子, 仙石祐, 中野遼子, 国際教育夏季研究大会, 2022年09月04日, 通常, 日本語, 国際教育夏季研究大会, 大阪
  7. Competing meanings of international experiences for researchers Collaborative autoethnography, 櫻井勇介, 日本教育学会 第81回大会, 2022年08月, 通常, 日本語, 日本教育学会, 広島
  8. 外国人大学教員の知的能力開発の機会と阻害要因に関する探索調査の暫定的知見, 櫻井勇介, 第27回留学生教育学会・年次大会2022, 2022年08月20日, 通常, 日本語, 留学生教育学会, 別府
  9. Envisioning the recovery phase of international exchange amid COVID-19: “Wicked problem” in international higher education, 櫻井勇介, APAIE 2022 Conference and Exhibition, 2022年09月, 通常, 日本語, Asia-Pacific Association for International Education, オンライン
  10. Double edged sword of international mobility experiences for early career researchers, 櫻井勇介, Shimauchi, S, Shimmi, Y, Amaki, Y, Hanada, S, Elliot, D, Biennial Comparative Education Society of Asia Conference, 2021年09月26日, 通常, 英語, Comparative Education Society of Asia, オンライン
  11. 若手研究者にとっての競合する国際経験の意味:協働的オートエスノグラフィーのアプローチを用いて-, 櫻井勇介, 嶋内佐絵, 新見有紀子, 天木勇樹, 花田慎吾, Dely Elliot, The 19th Biennial EARLI Conference, 2021年08月, 通常, 英語, European Association for Research on Learning and Instruction, オンライン
  12. 若手大学教員が持つ自身の国際 経験の意味-協働オートエスノ グラフィー―, 櫻井勇介; 嶋内佐絵; 天木勇樹; 新見有紀子; 花田真吾, 留学生教育学会, 2020年09月19日, 留学生教育学会, オンライン
  13. Impact of short-term international experiences on university students' academic engagement: One year later, 櫻井 勇介, The 18th Biennial EARLI Conference, 2019年08月12日, European Association for Research on Learning and Instruction, RWTH Aachen University, Germany
  14. Preliminary findings on the meaning of international experience for the career development of early-career researchers: A collaborative autoethnographic approach, Sakurai, Y; Shimauchi, S; Hanada, S; Amaki, Y; Shimmi, Y; Equal contribution, World Education Research Association Focal Meeting, 2019年08月05日, World Education Research Association, Tokyo, Japan
  15. Disciplinary differences in doctoral students’ perception of generic skills learning, 櫻井 勇介, The EARLI SIG4 Conference, 2018年08月29日, EARLI SIG4, ギーセン、ドイツ
  16. Long-term impacts of short-term international courses on university students' academic engagement, 櫻井 勇介, The EARLI SIG4 Conference, 2018年08月29日, EARLI SIG4, ギーセン、ドイツ
  17. Do doctoral students in particular faculties engage in generic skills learning more than others?, 櫻井 勇介, World Education Research Association Focal Meeting, 2018年08月03日, World Education Research Association, ケープタウン, 南アフリカ
  18. The long-term impacts of short-term international courses on students’ perceptions of their personal growth, 櫻井 勇介, World Education Research Association Focal Meeting, 2018年08月03日, World Education Research Association, ケープタウン, 南アフリカ
  19. Learning outcomes of short-term study abroad courses and longitudinal impacts on students: Case study, 櫻井 勇介, World Education Research Association Focal Meeting & the Hong Kong Educational Research Association International Conference 2017, 2017年11月30日, World Education Research Association & Hong Kong Educational Research Association, The Education University of Hong Kong (EdUHK), Hong Kong
  20. International doctoral students’ perceptions of factors contributing to their career visions, 櫻井 勇介; Virtanen, V; Vekkaila, J; Pyhältö, K, 17th European Association for Research on Learning and Instruction, 2017年07月27日, European Association for Research on Learning and Instruction, タンペレ, フィンランド
  21. 短期海外研修授業の成果と履修者の学びへの長期的影響:再現性検証とケーススタディー, 櫻井 勇介, 日本教育学会第76回大会, 2017年07月26日, 日本教育学会, 東京
  22. Relationship between International doctoral students’ engagement in doctoral studies and their career visions, 櫻井 勇介; Virtanen, V; Pyhältö, K; Sari Lindblom-Ylänne, The Higher Education Conference: The Scholarship of Learning, Teaching, and Organizing, 2016年07月13日, European Association for Research on Learning and Instruction, アムステルダム, オランダ
  23. 博士課程留学生の学業エンゲージメントとキャリア志向の関わり―フィンランドの生物学分野に焦点を当てて―, 櫻井 勇介; Virtanen, V; Pyhältö, K; Sari Lindblom, 第19回日本高等教育学会, 2016年06月25日, 日本高等教育学会, 東京
  24. ヘルシンキ大学の大学教育学プログラムおよびセンターの活動, 櫻井 勇介, 質の高い学生の学びを実現する大学教授法, 2015年10月12日, 東北大学, 東京
  25. Domestic and international students’ emotional engagement in, and motivation for, doctoral studies, 櫻井 勇介; Jenni Vekkaila; Kirsi Pyhältö, 16th European Association for Research on Learning and Instruction, 2015年08月25日, European Association for Research on Learning and Instruction, Limassol, Cyprus
  26. Mentoring: a review of early career researcher studies, 櫻井 勇介; Irina Lokhtina Antoniou; Chaya Herman; Ellen Boeren; Lynn McAlpine, 16th European Association for Research on Learning and Instruction, 2015年08月25日, European Association for Research on Learning and Instruction, Limassol, Cyprus
  27. 学生が博士課程を始めた動機と彼らの学業満足度の関わり―個人志向統計的アプローチによるフィンランドの現地学生と留学生の分類とその比較―, 櫻井 勇介, 日本高等教育学会, 2015年06月27日, 日本高等教育学会, 早稲田大学
  28. The International students’ disengaging experiences from doctoral study in bioscience: Association with their professional future vision, 櫻井 勇介, The EARLI SIG4 & SIG17 Conference, 2014年08月20日, EARLI, Leuven, Belguim
  29. 博士課程に在籍する留学生の学業上のディスエンゲージメント経験と、彼らが描くキャリアビジョンのかかわり -フィンランドの大学の生物学分野の場合-, 櫻井 勇介, 日本高等教育学会第17 回大会, 2014年06月28日, 日本高等教育学会, 大阪
  30. International students’ approaches to learning, learning experiences and stress, 櫻井 勇介, European Association for Research on Learning and Instruction, 2013年08月27日, ミュンヘン
  31. Are Chinese students likely to exhibit a surface approach to learning as compared with other international students in Finland?, 櫻井 勇介; Anna Parpala; Kirsi Pyhältö; Sari Lindblom-Ylänne, Chinese Students, Teachers and Scholars Abroad: Myths and Realities, 2013年05月23日, The Confucius Institute (University of Helsinki) & The Education for Diversities Research Group (E4D, Department of Teacher Education, University of Helsinki, Finland), University of Helsinki, Finland
  32. International Students’ Evaluations of their Study-Abroad Experiences: A Survey of Bachelor’s and Master’s Students, 櫻井 勇介, The EARLI SIG 4 Higher Education Conference, 2012年08月, Tallinn, Estonia
  33. 博士課程留学を通して研究者になるということ―オートエスノグラフィーの検討と筆者が見る大学の国際化の現状―, 櫻井 勇介, 日本教育学会第71回大会, 2012年08月, 日本教育学会, 名古屋
  34. Factors Affecting International Doctoral Students’ Academic Progress, Satisfaction, and Dropping out, 櫻井 勇介, The EARLI SIG 4 Higher Education Conference, 2012年08月, Tallinn, Estonia
  35. カイロ大学-エジプト 派遣終了に向けた活動の報告, 櫻井 勇介, 国際交流基金国際交流基金日本語専門家 活動報告会, 2011年07月
  36. Academic Experiences of Malaysian Students in a Cross-national Tertiary Program in Malaysia: Language Immersion amid the Sciences, 櫻井 勇介, International Conference of Education, 2008年05月
  37. Writing in Japanese as a second language: Handwritten text and Computer written text, 櫻井 勇介, Applied Linguistics Association of Australia, 2005年09月, Melbourne, Australia
  38. 日本語ワープロが作文に与える影響に関する研究, 櫻井 勇介, Japanese Studies Association of Australia, 2005年07月, Adelaide, Australia

受賞

  1. 2022年09月01日, Journal of Research in Innovative Teaching & Learning - Literati Award Winners 2022, Publishing Director Emerald Publishing
  2. 2014年, 優秀な教育活動, ヘルシンキ大学人文学部東アジア研究学生組合

外部資金

競争的資金等の採択状況

  1. 科学研究費助成事業 国際共同研究加速基金(国際共同研究強化(B)), 大学間教育交流のニューノーマル;各種プログラムの再定義, 2020年10月, 2024年03月
  2. 科学研究費助成事業 若手研究, 外国人若手研究者の職能開発を取り巻く環境・個人要因の解明と体系化, 2020年04月01日, 2023年03月31日
  3. 科学研究費助成事業 若手研究(B), 短期国際研修の長期的教育効果の解明とその教育的応用, 2017年04月01日, 2020年03月31日

社会活動

委員会等委員歴

  1. 自己点検・評価活動に係わる外部評価委員会委員, 2023年04月, 2024年03月, 大東文化大学第一高等学校
  2. 自己点検・評価活動に係わる外部評価委員会委員, 2024年04月, 2025年03月, 大東文化大学第一高等学校
  3. 編集委員, 2022年09月, Journal of Research in Innovative Teaching & Learning
  4. 編集委員, 2023年09月, Journal of Research in Innovative Teaching & Learning
  5. 編集委員, 2024年09月, Journal of Research in Innovative Teaching & Learning
  6. 自己点検・評価活動に係わる外部評価委員会委員, 2020年10月, 2023年03月, 大東文化大学第一高等学校
  7. 第25回留学生教育学会研究大会実行委員, 2020年08月, 2020年08月, 留学生教育学会
  8. 理事補佐, 2019年04月, 2021年03月, 留学生教育学会

学術雑誌論文査読歴

  1. 2023年, Studies in Higher Education, その他, 査読者, 1
  2. 2023年, SN Social Sciences, その他, 査読者, 2
  3. 2023年, Professional Development in Education, その他, 査読者, 1