林 雄介YUSUKE HAYASHI

Last Updated :2024/03/04

所属・職名
大学院先進理工系科学研究科 教授
メールアドレス
hayashilel.hiroshima-u.ac.jp

基本情報

学位

  • 博士(工学) (大阪大学)
  • 修士(工学) (大阪大学)

研究分野

  • 複合領域 / 科学教育・教育工学 / 教育工学

教育活動

授業担当

  1. 2023年, 学部専門, 集中, データエンジニアリング基礎
  2. 2023年, 学部専門, セメスター(前期), プログラミングI
  3. 2023年, 学部専門, セメスター(後期), プログラミングII
  4. 2023年, 学部専門, セメスター(前期), プログラミングIII
  5. 2023年, 学部専門, 1ターム, インフォマティクスセミナーI
  6. 2023年, 学部専門, 2ターム, インフォマティクスセミナーII
  7. 2023年, 学部専門, セメスター(後期), 卒業論文
  8. 2023年, 修士課程・博士課程前期, 1ターム, 情報科学特別演習A
  9. 2023年, 修士課程・博士課程前期, 2ターム, 情報科学特別演習A
  10. 2023年, 修士課程・博士課程前期, 3ターム, 情報科学特別演習A
  11. 2023年, 修士課程・博士課程前期, 4ターム, 情報科学特別演習A
  12. 2023年, 修士課程・博士課程前期, 3ターム, 情報科学特別演習B
  13. 2023年, 修士課程・博士課程前期, 4ターム, 情報科学特別演習B
  14. 2023年, 修士課程・博士課程前期, 1ターム, 情報科学特別演習B
  15. 2023年, 修士課程・博士課程前期, 2ターム, 情報科学特別演習B
  16. 2023年, 修士課程・博士課程前期, 年度, 情報科学特別研究
  17. 2023年, 修士課程・博士課程前期, 年度, 情報科学特別研究
  18. 2023年, 博士課程・博士課程後期, 年度, 情報科学特別研究
  19. 2023年, 博士課程・博士課程後期, 年度, 情報科学特別研究

研究活動

学術論文(★は代表的な論文)

  1. Effective Courseware Design and Analysis Using SMARTIES, The Journal of Information and Systems in Education, 11巻, 1号, pp. 51-61, 201201
  2. Reusing Practical Teaching Strategies in a Community of Teachers ? A Case study in a Community of Junior High School Teachers in Japan, Proc. of ICCE2013, pp. 173-175, 201312
  3. 人文科学系講義における学習者の理解把握のための許容リンクを導入したKit-Build概念マップの試験的利用, 日本教育工学会論文誌, 38巻, Suppl.号, pp. 149-152, 201412
  4. 単文統合型作問学習支援システムの利用効果の問題構造把握の観点からの評価, 電子情報通信学会論文誌D, J98-D巻, 1号, pp. 153-162, 201501
  5. 単純化方略を用いた問題解決失敗の自己克服支援システムとその実践的評価―初等力学を対象として―, 電子情報通信学会論文誌D, J98-D巻, 1号, pp. 130-141, 201501
  6. 音楽リズム課題における単純化方略を用いた自己克服支援とその実験的評価, 電子情報通信学会論文誌D, J98-D巻, 1号, pp. 142-152, 201501
  7. Comparison between Kit-Build and Scratch-Build Concept Mapping Methods in Supporting EFL Reading Comprehension, The Journal of Information and Systems in Education, 14巻, 1号, pp. 1-15, 201501
  8. Triplet Structure, Model of Arithmetical Word Problems for Learning by Problem-Posing, Proc. of HCII2014(LNCS 8522), pp. 42-50, 201406
  9. The Effects of Using Kit-Build Method to Support Reading Comprehension of EFL, Proc. of HCII2014(LNCS 8522), pp. 3-11, 201406
  10. Kit-Build Concept Mapping for Being Aware of the Gap of Exchanged Information in Collaborative Reading of the Literature, Proc. of HCII2014(LNCS 8522), pp. 32-41, 201406
  11. Analysis of Problem-Posing Process of Arithmetical Word Problem as Sentence Integration: Viewpoint of First Selected Sentence, Proc. of ICSLE2014, pp. 85-88, 201407
  12. Interactive Environment for Learning by Problem-Posing of Arithmetic Word Problems Solved by One-step Multiplication and Division, ICCE2014 Main Proceedings, pp. 89-94, 201412
  13. Practical Use of Interactive Environment for Learning by Problem-posing for One-step Multiplication and Division Word Problems, ICCE2014 Workshop Proceedings, pp. 369-378, 201412
  14. Self-overcoming of Impasse by Using Problem Simplification, ICCE2014 Main Proceedings, pp. 50-58, 201412
  15. Knowledge Propagation in Practical Use of Kit-Build Concept Map System in Classroom Group Work for Knowledge Sharing, ICCE2014 Workshop Proceedings, pp. 463-472, 201412
  16. 論理的思考力育成を指向したフローチャート活用学習システムと小学校児童による実験的評価, 教育システム情報学会, 32巻, 3号, pp. 214-219, 201507
  17. 単純化方略による誤り自己克服支援の学習効果の実験的検証―音楽リズム課題を対象として―, 電子情報通信学会論文誌D, J99-D巻, 1号, 201601
  18. 運動する物体にはたらく力を対象としたError-based Simulationの中学校理科における実践利用, 電子情報通信学会論文誌D, J99-D巻, 4号, 2016
  19. Analysis of the Relationship Between Metacognitive Ability and Learning Activity with Kit-Build Concept Map, Proc. of HCII2015(LNCS 9173), pp. 304-312, 201507
  20. Bridging Model between Problem and Solution Representations in Arithmetic/Mathematics Word Problem, Proc. of ICCE2015, pp. 9-18, 201511
  21. Investigation of Students' Performance in Monsakun Problem Posing Activity based on the Triplet Structure Model of Arithmetical Word Problems, Proc. of ICCE2015, pp. 27-36, 201511
  22. The Effects of KB‐mapping Method to Avoid Sentence‐by‐ Sentence Comprehension Style in EFL Reading, Proc. of ICCE2015, pp. 46-55, 201511
  23. Tracing Problem‐Posing Activity Sequences toward Detection of Trap‐States in Thinking, Proc. of ICCE2015, pp. 85-90, 201511
  24. Experimental Evaluation of Error-Based Simulation for Dynamics 265 Problems in Science Class at Junior High School, Workshop Proc. of ICCE2015, pp. 265-270, 201511
  25. Analysis of Problem-Posing Activity Sequences toward Modeling Thinking Process and Detection of Trap States, Workshop Proc. of ICCE2015, pp. 558-567, 201511
  26. オントロジーに基づく知識交流のフレームワーク, 日本教育工学会大会講演論文集, 17巻, pp. 581-582, 20011123
  27. オントロジーアウェアな学習コンテンツ設計環境, 情報処理学会論文誌, 44巻, 1号, pp. 195-208, 20030115
  28. 知の創造・継承支援環境Kfarmにおける組織知モデルの構成, 人工知能学会全国大会論文集, 16巻, pp. 1-4, 2002
  29. Model-based analysis of thinking in problem posing as sentence integration focused on violation of the constraints, Research and Practice in Technology Enhanced Learning, 12巻, 20170607
  30. An Investigation of Learner's Actions in Posing Arithmetic Word Problem on an Interactive Learning Environment,, IEICE Transactions on Information and Systems, 20170728
  31. The practical use of Kit-Build concept map on formative assessment, Research and Practice in Technology Enhanced Learning, 12巻, 20170922
  32. Reliability Investigation of Automatic Assessment of Learner-Build Concept Map with Kit-Build Method by Comparing with Manual Methods, Proc. of AIED2017, 2017
  33. Transforming foreign language narratives into interactive reading applications designed for comprehensibility and interest, Proc. of AIED2017, 2017
  34. Effects of Error-Based Simulation as a Counterexample for Correcting MIF Misconception, Proc. of AIED2017, 2017
  35. Development and a Practical Use of Monitoring Tool of Understanding of Learners in Class Exercise, Proc. of International Conference on Human Interface and the Management of Information, 2017
  36. An analysis of learner outputs in problem posing as sentence-integration in arithmetic word problems, Research and Practice in Technology Enhanced Learning, 2017
  37. Kit-Build Concept Map with Confidence Tagging in Practical Uses for Assessing the Understanding of Learners, INTERNATIONAL JOURNAL OF ADVANCED COMPUTER SCIENCE AND APPLICATIONS, 9巻, 1号, pp. 79-91, 201801
  38. A Serious Game for Improving Inferencing in the Presence of Foreign Language Unknown Words, INTERNATIONAL JOURNAL OF ADVANCED COMPUTER SCIENCE AND APPLICATIONS, 9巻, 2号, pp. 7-14, 201802
  39. Validity of Kit-Build Method for Assessment of Learner-Build Map by Comparing with Manual Methods, IEICE TRANSACTIONS ON INFORMATION AND SYSTEMS, E101D巻, 4号, pp. 1141-1150, 201804
  40. 図的中間表現としての部分全体図を用いた和差の算数文章題演習環境の設計・開発とその試験的評価, 電子情報通信学会論文誌D, J101-D巻, 6号, pp. 1-11, 201801
  41. 微動計測と地盤資料に基づく広島大学東広島キャンパスの地盤震動特性の評価, 日本建築学会中国支部研究報告集 日本建築学会中国支部 編, 37巻, pp. 77-80, 20140301
  42. 2F15 プレゼンテーション能力の向上を目指した輪講型授業のデザインと実施 : Kit-Build概念マップを用いたプレゼンテーションの振り返りの支援((04)工学教育の個性化・活性化-III,口頭発表), 工学教育研究講演会講演論文集, 2014巻, 0号, pp. 330-331, 2014
  43. 人文科学系講義における学習者の理解把握のための許容リンクを導入したKit-Build概念マップの試験的利用, 日本教育工学会論文誌, 38巻, 0号, pp. 149-152, 2014
  44. PC010 Kit-Build方式による概念マップと学習方略の関連(教授・学習・認知,ポスター発表C), 日本教育心理学会総会発表論文集, 56巻, 0号, 2014
  45. 算数文章題の構造的理解を指向した問題文と全体部分関係の対話的組立環境の設計・開発 (教育工学), 電子情報通信学会技術研究報告 = IEICE technical report : 信学技報, 114巻, 513号, pp. 107-112, 20150314
  46. 外的理解の促進を指向した「構造を変えてみることによる学習」の支援環境の設計・開発 : 算数文章題を対象として (教育工学), 電子情報通信学会技術研究報告 = IEICE technical report : 信学技報, 114巻, 513号, pp. 125-130, 20150314
  47. 接続詞を伴った文表現と含意を伴った状況表現の双方向組立による接続詞演習環境の設計・開発 (教育工学), 電子情報通信学会技術研究報告 = IEICE technical report : 信学技報, 114巻, 513号, pp. 163-168, 20150314
  48. Effective Courseware Design and Analysis Using SMARTIES, The Journal of Information and Systems in Education, 11巻, 1号, pp. 51-61, 2012
  49. 全国大会活性化に向けて, 教育システム情報学会誌, 31巻, 1号, pp. 164-167, 2014
  50. 「医療・看護・福祉分野におけるICT利用教育/ICTを活用した教育の質保証」, 教育システム情報学会誌, 31巻, 1号, pp. 5-7, 2014
  51. Comparison between Kit-Build and Scratch-Build Concept Mapping Methods in Supporting EFL Reading Comprehension, The Journal of Information and Systems in Education, 14巻, 1号, pp. 13-27, 2015
  52. 論理的思考力育成を指向したフローチャート活用学習システムと小学校児童による実験的評価, 教育システム情報学会誌, 32巻, 3号, pp. 214-219, 2015
  53. Experimental Evaluation of the KB-mapping Method to Avoid Sentence-by-Sentence Map-building Style in EFL Reading with Concept Mapping, The Journal of Information and Systems in Education, 15巻, 1号, pp. 1-14, 2016
  54. 作問課題変更演習の設計 ・開発とその評価 ― 作問プロセスの自己説明活動として―, 人工知能学会論文誌, 31巻, 5号, pp. D-G33_1-10, 2016
  55. 読解支援としての表作成とキットビルド概念マップ作成の比較, 教育システム情報学会誌, 34巻, 2号, pp. 178-183, 2017
  56. An Investigation of Learner's Actions in Posing Arithmetic Word Problem on an Interactive Learning Environment, IEICE Transactions on Information and Systems, 100巻, 11号, pp. 2725-2728, 2017
  57. 論理構造の組み立て演習環境の設計開発と実験的評価, 人工知能学会論文誌, 32巻, 6号, pp. C-H14_1-12, 2017
  58. Validity of Kit-Build Method for Assessment of Learner-Build Map by Comparing with Manual Methods, IEICE Transactions on Information and Systems, 101巻, 4号, pp. 1141-1150, 2018
  59. 視線運動を用いたプログラム読解パターンのデータ依存関係に基づく分析——代入演算と算術演算で構成されるプログラムを対象として——, 教育システム情報学会誌, 35巻, 2号, pp. 192-203, 20180525
  60. 部分間の関係を考えることに焦点を当てたカード操作によるプログラミング学習システムの開発, 電気学会論文誌E(センサ・マイクロマシン部門誌), 138巻, 8号, pp. 999-1010, 20180801
  61. 運動する物体にはたらく力を対象としたError-based Simulationの中学校理科における実践利用, 電子情報通信学会論文誌, Vol.J99-D巻, No.4号, pp. 439-451, 2016
  62. Experimental Evaluation of the KB-mapping Method to Avoid Sentence-by-Sentence Map-building Style in EFL Reading with Concept Mapping, INFORMATION AND SYSTEMS IN EDUCATION, 15巻, 1号, pp. 1-14, 2016
  63. Visualizations of problem-posing activity sequences toward modeling the thinking process, Research and Practice in Technology Enhanced Learning, 2016
  64. Model-based analysis of thinking in problem posing as sentence integration focused on violation of the constraints, Research and Practice in Technology Enhanced Learning, 2017
  65. An Investigation of Learner's Actions in Posing Arithmetic Word Problem on an Interactive Learning Environment, IEICE Transactions on Information and Systems, E100.D巻, 11号, pp. 2725-2728, 2017
  66. 論理構造の組み立て演習環境の設計開発と実験的評価, 人工知能学会論文誌, 32巻, 6号, 20171211
  67. Designing scaffolding system in a problem-posing learning environment, Science in Information Technology (ICSITech), pp. 546-551, 2017
  68. Reciprocal Kit-Build Concept Map: An Approach for Encouraging Pair Discussion to Share Each Other's Understanding, IEICE TRANSACTIONS ON INFORMATION AND SYSTEMS, E101D巻, 9号, pp. 2356-2367, 201809
  69. 図的中間表現としての部分全体図を用いた和差の算数文章題演習環境の設計・開発とその試験的評価, 電子情報通信学会論文誌D, J101-D巻, 6号, pp. 921-931, 201806
  70. キットビルド概念マップを用いた授業内分析のためのマップアナライザの改良, 電子情報通信学会論文誌D, J101-D巻, 6号, pp. 921-931, 201806
  71. Reducing Cognitive Load during Closed Concept Map Construction and Consequences on Reading Comprehension and Retention, IEEE Transactions on Learning Technologies, 20180731
  72. 算数計算式の構造的理解の促進を指向した工夫計算の作問学習演習システムの設計開発と実践的利用, 電子情報通信学会論文誌D, J101-D巻, 12号, pp. 1527-1538, 20181201
  73. A Serious Game for Improving Inferencing in the Presence of Foreign Language Unknown Words, INTERNATIONAL JOURNAL OF ADVANCED COMPUTER SCIENCE AND APPLICATIONS, 9巻, 2号, 2018
  74. Application focused on structural comprehension of mathematics contextual problems for kindergarten students, Research and Practice in Technology Enhanced Learning, 14巻, 20190128
  75. Reciprocal Kit-Building of Concept Map to Share Each Other's Understanding as Preparation for Collaboration, AIED2018, pp. 599-612, 201806
  76. Correctness- and Confidence-based Adaptive Feedback of Kit-Build Concept Map with Confidence Tagging, AIED2018, pp. 395-408, 201806
  77. Structure-mapping Support for Learning by Analogy with Kit-Build Concept Map, ICCE2018, pp. 49-58, 201811
  78. Sectional Review Recommendations based on Learner’s Comprehension in Video-based Learning, ICCE2018, pp. 328-333, 201811
  79. Preliminary Study on the Use of Reciprocal Kit Build for Collaborative Learning, ICCE2018, pp. 133-142, 201811
  80. Study on Extended Scratch-Build Concept Map to Enhance Students' Understanding and Promote Quality of Knowledge Structure, INTERNATIONAL JOURNAL OF ADVANCED COMPUTER SCIENCE AND APPLICATIONS, 11巻, 4号, pp. 144-153, 202004
  81. Analysis of The Similarity of Individual Knowledge and The Comprehension of Partner's Representation during Collaborative Concept Mapping with Reciprocal Kit Build Approach, IEICE TRANSACTIONS ON INFORMATION AND SYSTEMS, E103D巻, 7号, pp. 1722-1731, 202007
  82. Generation of Fill-in-the-Blank Questions from Concept Map and Preliminary Comparison between Multiple-Choice Task and Kit-Build Task, The Journal of Information and Systems in Education, 18巻, 1号, pp. 11-15, 20190402
  83. Posing Arithmetic Word Problems in a Sentence Integration Learning Environment in English and Indonesian: A Utilization Analysis, The Journal of Information and Systems in Education, 18巻, 1号, pp. 51-62, 20191029
  84. An Analysis of Concept Mapping Style in EFL Reading Compre-hension from the Viewpoint of Paragraph Structure of Text, The Journal of Information and Systems in Education, 18巻, 1号, pp. 63-68, 20191029
  85. Improving English Reading for EFL Readers with Reviewing Kit-build Concept Map, Research and Practice in Technology Enhanced Learning, 15巻, 7号, 20200318

著書等出版物

  1. 2016年02月12日, インストラクショナルデザインの理論とモデル : 共通知識基盤の構築に向けて, 北大路書, 2016年, 2, 単行本(学術書), 編著, 日本語, C. M. ライゲルース, A. A. カー=シェルマン編, 9784762829147, 449, 449

招待講演、口頭・ポスター発表等

  1. プログラミング的思考の経験を通じた学習内容の理解・応用・批評的評価-ベン図,Yes/Noチャート,ビジュアルプログラミング言語,対話型ロボットを用いた小学校における授業実践-, 林雄介, 日本教育工学会研究会, 2019年03月09日, 通常, 日本語, 福井大学(文京キャンパス)