TANABE JULIAJULIA TANABE

Last Updated :2021/11/01

所属・職名
外国語教育研究センター 助教
メールアドレス
jtanabehiroshima-u.ac.jp
自己紹介
My research concerns English language education with special focus on intercultural communication. In particular, I am interested in how to promote intercultural communicative competence in the classroom and through study abroad.

基本情報

学位

  • MA(English Applied Linguistics) (University of Pecs)
  • PhD(Doctoral school of English English Applied Linguistics and TEFL/TESOL) (University of Pecs)

研究分野

  • 人文学 / 言語学 / 外国語教育

研究キーワード

  • English Applied Linguistics, Intercultural Communication, Study Abroad, Identity

所属学会

  • The Japan Association for Language Teaching (JALT) - Hiroshima Chapter

教育活動

授業担当

  1. 2021年, 教養教育, 1ターム, コミュニケーションIA
  2. 2021年, 教養教育, 1ターム, コミュニケーションIA
  3. 2021年, 教養教育, 1ターム, コミュニケーションIA
  4. 2021年, 教養教育, 1ターム, コミュニケーションIA
  5. 2021年, 教養教育, 1ターム, コミュニケーションIA
  6. 2021年, 教養教育, 1ターム, コミュニケーションIA
  7. 2021年, 教養教育, 1ターム, コミュニケーションIA
  8. 2021年, 教養教育, 1ターム, コミュニケーションIA
  9. 2021年, 教養教育, 1ターム, コミュニケーションIA
  10. 2021年, 教養教育, 1ターム, コミュニケーションIA
  11. 2021年, 教養教育, 2ターム, コミュニケーションIB
  12. 2021年, 教養教育, 2ターム, コミュニケーションIB
  13. 2021年, 教養教育, 2ターム, コミュニケーションIB
  14. 2021年, 教養教育, 2ターム, コミュニケーションIB
  15. 2021年, 教養教育, 2ターム, コミュニケーションIB
  16. 2021年, 教養教育, 2ターム, コミュニケーションIB
  17. 2021年, 教養教育, 2ターム, コミュニケーションIB
  18. 2021年, 教養教育, 2ターム, コミュニケーションIB
  19. 2021年, 教養教育, 2ターム, コミュニケーションIB
  20. 2021年, 教養教育, 2ターム, コミュニケーションIB
  21. 2021年, 教養教育, 3ターム, コミュニケーションIIA
  22. 2021年, 教養教育, 3ターム, コミュニケーションIIA
  23. 2021年, 教養教育, 3ターム, コミュニケーションIIA
  24. 2021年, 教養教育, 3ターム, コミュニケーションIIA
  25. 2021年, 教養教育, 3ターム, コミュニケーションIIA
  26. 2021年, 教養教育, 3ターム, コミュニケーションIIA
  27. 2021年, 教養教育, 3ターム, コミュニケーションIIA
  28. 2021年, 教養教育, 3ターム, コミュニケーションIIA
  29. 2021年, 教養教育, 3ターム, コミュニケーションIIA
  30. 2021年, 教養教育, 3ターム, コミュニケーションIIA
  31. 2021年, 教養教育, 4ターム, コミュニケーションIIB
  32. 2021年, 教養教育, 4ターム, コミュニケーションIIB
  33. 2021年, 教養教育, 4ターム, コミュニケーションIIB
  34. 2021年, 教養教育, 4ターム, コミュニケーションIIB
  35. 2021年, 教養教育, 4ターム, コミュニケーションIIB
  36. 2021年, 教養教育, 4ターム, コミュニケーションIIB
  37. 2021年, 教養教育, 4ターム, コミュニケーションIIB
  38. 2021年, 教養教育, 4ターム, コミュニケーションIIB
  39. 2021年, 教養教育, 4ターム, コミュニケーションIIB
  40. 2021年, 教養教育, 4ターム, コミュニケーションIIB

研究活動

学術論文(★は代表的な論文)

  1. Bridging learners in Hungary and Japan: A case study of an online EFL communication project, UPRT 2015: Empirical Studies in English Applied Linguistics, pp. 53-73, 2015
  2. 日本人留学生によるハンガリー語修得に関する考察 : 現地でのケース・スタディの報告, Hiroshima Studies in Language and Language Education, 23巻, pp. 177-192, 2020
  3. Japanese students intercultural gains in a study abroad context, Argumentum, 15巻, pp. 421-446, 2019
  4. Promoting intercultural communicative competence in the EFL classroom, 大手前大学IIEジャーナル, 4巻, pp. 97-108, 2018
  5. Japanese students study abroad experiences and attitudes towards English in a Hungarian context, Tavlatok a mai magyar alkalmazott nyelveszetben, pp. 192-203, 2016
  6. A case study of a Japanese-Hungarian secondary-school EFL student: The interaction of sociocultural identity, languages and willingness to communicate, Modern trends in foreign language teaching and applied linguistics, pp. 132-147, 2015
  7. Online interactions of Japanese and Hungarian EFL learners: A critical analysis, The Seventh Asian Conference on Education: Education, Power and Empowerment, pp. 407-420, 2016
  8. Davies, W., Fraser, S. & Tanabe, J (2021). Using a learning management system for English productive-skills courses. In M. Morita & K. Enokida (Eds.), Language education under the coronavirus pandemic: Online courses developed by Hiroshima University s Institute for Foreign Language Research and Education (pp. 174-199). Keisuisha Publishing, 2021
  9. Tanabe, J. (2021). Revisiting challenges by reflecting on language learning and language teaching experiences. Hiroshima Studies in Language Education 24, 61-72.

招待講演、口頭・ポスター発表等

  1. A turning point in life: the process of co-constructing identities during study abroad. The 5th Annual CLIC Conference: Diversity Across Settings of Language Use and Learning: identity, culture and gender. Rice University, Houston, TX. (online conference) 2020. 10 10-11., 通常, 英語
  2. Intercultural Communicative Competence in the Hungarian language classroom, JALT Other Language Educators (OLE) SIG Conference: Focusing on Intercultural Communication, 2019年10月, 通常, 英語, Other Language Educators Special Interest Group, Japan Association for Language Teaching (OLE SIG of JALT), St. Mary's College, Kurume City, Fukuoka Prefecture
  3. University attempts supporting degree-seeking Japanese students’ in Hungary: ideas for implementation, Teacher Efficacy, Learner Agency 45th Annual International Conference on Language Teaching and Learning & Educational Materials Exhibition, 2019年11月, 通常, 英語, JALT, WINC AICHI, Nagoya City, Aichi, Japan
  4. Japanese university students experiences and motivation for learning Hungarian, Other Language Educators OLE 6 SIG, JALT: The Past, Present and Future of Second Foreign Languages in Japan, 通常, 英語, Hiroshima, Japan
  5. Revisiting challenges in an intercultural context, PanSIG, JALT: Expand Your Interests – Akita, Japan, 2017 05. 19-21., 通常, 英語
  6. Online interactions of Japanese and Hungarian EFL learners: A Critical Analysis, IAFOR, The Seventh Asian Conference on Education - Education, Power and Empowerment: Transcending Boundaries – Kobe, Japan, 2015 10. 21 – 10. 25., 通常, 英語
  7. Bridging learners in Hungary and Japan: A case study of an online EFL communication project, University of Pécs Round Table Conference: Empirical Studies in Applied Linguistics – Pécs, Hungary, 2015 05. 29., 通常, 英語
  8. Japanese students study abroad experiences and attitudes towards English in a Hungarian context, MANYE Congress - Language, language technology, language pedagogy: 21st century trends - Budapest, Hungary, 2015 03. 30 – 04. 01., 通常, 英語
  9. Achieving coherence in Japanese EFL students argumentative writing, University of Zagreb Round Table Conference: Empirical Research in Applied Linguistics – Zagreb, Croatia, 2014 05. 16., 通常, 英語
  10. A case study of a Japanese-Hungarian secondary - school EFL student: The interaction of sociocultural identity, languages and willingness to communicate, Modern Trends in Foreign Language Teaching and Applied Linguistics in the Twenty-first Century: Meeting the Challenges – Beregszász, Ukraine, 2014 04. 11., 通常, 英語

外部資金

競争的資金等の採択状況

  1. 科学研究費助成事業(若手研究), Research about Japanese students study abroad experiences in English medium programs in a non-English speaking country: A large scale project on study abroad motivation and outcomes, 2021年, 2023年

社会活動

学術会議等の主催

  1. Hiroshima JALT, 2021年

その他社会貢献活動(広大・部局主催含)

  1. Teacher's License Renewal Course, Promoting Intercultural Communicative Competence in the Classroom, Institute for Foreign Language Research and Education, 2021/08/16, Lecturer
  2. 教員免許状更新講習, 教科書を活用した異文化理解, 外国語教育研究センター, 2020年/08月/21日, 講師