谷口 京子KYOKO TANIGUCHI

Last Updated :2022/12/01

所属・職名
大学院人間社会科学研究科 准教授
ホームページ
メールアドレス
tanikyohiroshima-u.ac.jp
自己紹介
低・中所得国(特に、アフリカやアジア地域など)の教育政策・教育計画を研究しています。キーワードは、学力の向上、進級・留年・退学・転校要因、学校効果研究、学校運営、コミュニティ参加、産業人材育成、ライフスキル教育、教育生産関数モデル、テスト理論などです。

基本情報

主な職歴

  • 2006年10月, 2009年07月, 青年海外協力隊, マラウイ共和国, 理数科教師
  • 2013年08月, 2013年09月, International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA), Data Processing and Research Center (DPC), インターンシップ
  • 2014年04月, 2020年03月, 日本学術振興会, 特別研究員
  • 2020年04月01日, 広島大学, 大学院人間社会科学研究科教育科学専攻国際教育開発プログラム, 准教授

学歴

  • 広島大学, 大学院国際協力研究科, 教育文化専攻教育開発コース 博士課程後期, 2012年04月, 2015年09月
  • 広島大学, 大学院国際協力研究科, 教育文化専攻教育開発コース 博士課程前期, 2010年04月, 2012年03月

学位

  • 修士(学術) (広島大学)
  • 博士(学術) (広島大学)

研究分野

  • 社会科学 / 教育学 / 教育学
  • 社会科学 / 教育学 / 教育社会学
  • 総合人文社会 / 地域研究 / 地域研究

研究キーワード

  • 教育開発学、教育開発計画、教育政策、教育評価、比較教育学

所属学会

  • 日本比較教育学会
  • 国際開発学会
  • 日本アフリカ学会
  • 日本アフリカ教育学会
  • 日本テスト学会
  • 日本教育社会学会
  • 日本教育学会
  • 日本教育心理学会
  • 日本行動計量学会
  • 米国比較国際教育学会
  • 米国教育研究学会
  • 英国国際比較教育学会
  • 国際学校効果・改善学会

教育活動

授業担当

  1. 2022年, 学部専門, 2ターム, Foundations of International Education Development I (国際教育開発基礎論 I)
  2. 2022年, 学部専門, 2ターム, Foundations of International Education Development II (国際教育開発基礎論 II)
  3. 2022年, 修士課程・博士課程前期, 3ターム, 日本の教育開発経験
  4. 2022年, 修士課程・博士課程前期, 1ターム, 教育開発計画論 I
  5. 2022年, 修士課程・博士課程前期, 3ターム, 教育開発計画論 II
  6. 2022年, 修士課程・博士課程前期, 年度, 特別研究 (2022年4月博士課程前期入学生用)
  7. 2022年, 修士課程・博士課程前期, 年度, 特別研究 (2022年10月博士課程前期入学生用)

研究活動

学術論文(★は代表的な論文)

  1. ★, The impact of pre-primary education on primary student achievement: evidence from SACMEQ III, International Journal of Early Years Education, 2022
  2. 新型コロナウィルスによる緊急事態宣言下における保護者の子どもへの家庭学習支援 : 国際比較調査の結果から, 教育学研究, 2021
  3. Report of the International Workshop on Medical ZAIRAICHI, A Medical-Local Knowledge on Research Network, Journal of African Studies, 99巻, pp. 21-27, 2021
  4. 新型コロナウィルス状況下の子どもの家庭学習における保護者への影響に関する国際比較調査2020年度の結果報告, 広島大学, 2021
  5. Survey data on the impact of COVID-19 on parental engagement across 23 countries, DATA IN BRIEF, 35巻, 2021
  6. School dropout in primary schools in rural Cambodia: school-level and student-level factors, Asia Pacific Journal of Education, 41巻, 3号, pp. 527-542, 2021
  7. A fair chance for acquiring literacy skills? Suggestions for primary school dropouts in rural Burkina Faso, Education 3-13: International Journal of Primary, Elementary and Early Years Education., 49巻, 4号, pp. 527-542, 2021
  8. Long-Term Effects of Preprimary Education on Cognitive Development: Evidence from PISA-D Participating Countries, Studies of Education, 1巻, pp. 237-245, 2020
  9. Explaining differing perceptions of employees’skills needs: the case of garment workers in Ethiopia, International Journal of Training and Development, 22巻, 1号, pp. 51-68, 2018
  10. ★, マラウイ農村部の小学校における退学要因, 国際教育協力論集, 20巻, 1号, pp. 1-14, 2017
  11. ★, Determinants of Student Mobility in Primary School in Rural Malawi: An Event History Analysis, World Journal of Education, 7巻, 2号, pp. 19-30, 2017
  12. ★, Analyses of reading comprehension skills in primary schools of Malawi, Africa Educational Research Journal, 7巻, pp. 119-136, 2016
  13. Policy Brief: Expected and Actual Skills of Young Workers in the Garment Industry of Ethiopia, Nagoya University, 2016
  14. School Dropout at the Basic Education Level in Rural Cambodia: Identifying its Causes through Longitudinal Survival Analysis, International Journal of Educational Development, 49巻, pp. 215-224, 2016
  15. ★, Dynamics of Community Participation, Student Achievement and School Management: The Case of Primary Schools in a Rural Area of Malawi, Compare: A Journal of Comparative and International Education, 46巻, 3号, pp. 479-502, 2016
  16. ★, Determinants of Grade Repetition in Primary School in Sub-Saharan Africa: An Event History Analysis for Rural Malawi, International Journal of Educational Development, 45巻, pp. 98-111, 2015
  17. Is Participation in Preschool Education Associated with Higher Student Achievement?, IEA's Policy Brief Series, 2巻, 2013
  18. Analysis of Students’ Mathematical Achievement in Grades 3 and 6 in Uganda: Factors Affecting Test Scores and Curriculum Performance, Procedia Social and Behavioral Sciences Journal, 93巻, pp. 2058-2062, 2013
  19. School Improvement Process of Basic Schools in Zambia, Africa Educational Research Journal, 3巻, pp. 56-72, 2012
  20. ★, Factors Influencing Incompletion of Primary School in Malawi: Focusing on Grade Repetition, Transfer and Dropout, The World Education Research Association Focal Meeting in Tokyo, 2019
  21. Factors of School Management Affecting Student Achievement: A Case of Primary Schools in Nkhata Bay District in Malawi, International Conference on Education Research, pp. 891-900, 2012
  22. Analysis of Effective Schools in Primary Schools in Uganda, International Conference on Education Research, pp. 901-908, 2012
  23. Factors of Community Participation Influencing Pupil Achievement in Primary Schools in Malawi., International Conference on Education Research, pp. 105-118, 2011

著書等出版物

  1. 社会で活躍できる労働者に求められる技能-「認知能力」と「職業的能力」, 山田肖子・大野泉編『途上国の産業人材育成-SDGs時代の知識と技術』, 日本評論社, 2021年, 259-274

招待講演、口頭・ポスター発表等

  1. The Impact of Parental Confidence in Using Technology on Parental Engagement in Children’s Homeschooling during COVID-19 Lockdowns: Evidence from Ethiopia, Ghana, and Tanzania and Zanzibar, Japan society for Afrasian Studies. The Annual Conference, 2022年07月09日, 通常, 英語
  2. 就学前教育が読解力に与える長期的効果の検証―PISA-D参加国における不利益な立場の子どもに焦点を当てて―, 日本比較教育学会, 2022年06月26日, 通常, 日本語
  3. Individual and School Levels Factors Influencing Student Achievement in Cambodia, Lay Vichara and Kyoko Taniguchi, Japan Comparative Education Society, Annual Conference, 2022年06月25日, 通常, 英語
  4. The Impact of Parental Confidence in the Use of Technology on Parental Support for Children's Home-schooling under COVID-19 Lockdown, Comparative Education Society of Hong Kong (CESHK), 2022年05月21日, 通常, 英語
  5. The Long-term Effect of Pre-primary Education on Reading Achievement in the PISA-D Participating Countries: Focus on Disadvantaged Children, Comparative and International Education Society, 2022年04月22日, 通常, 英語
  6. 新型コロナウィルスによる緊急事態宣言下における保護者の子どもへの家庭学習支援―国際比較調査の結果から―, 国際開発学会全国大会, 2021年11月20日, 通常, 日本語
  7. Parental engagement in children’s home-schooling during COVID-19 pandemic: Evidence from 19 countries, Comparative and International Education Society of Asia, 2021年09月26日, 通常, 英語
  8. マラウイの小学校におけるライフスキル教育-学力とその要因-, 日本アフリカ学会, 2021年05月22日, 通常, 日本語
  9. Who and in which schools’ children can be promoted to the next grade in Malawi? From longitudinal data, Comparative and International Education Society Annual Conference 2021, 2021年04月25日, 通常, 英語
  10. Life Skills Education in Malawian Primary Schools, International Workshop on Medical-Zairaichi, A Medical-local Knowledge Research Network, 2021年02月07日, 招待, 英語
  11. マラウイ農村部の小学校における進級要因の実証分析-縦断データから―, 谷口京子, 国際開発学会第31回全国大会, 2020年12月06日, 通常, 日本語
  12. How can we reduce teachers' absences? Suggestion from primary school dropouts in rural Malawi, Kyoko Taniguchi, 3rd World Council of Comparative Education Societies (WCCES) Symposium, 2020年11月26日, 通常, 英語
  13. The Effect of Student Mobility on Achievement in Primary School: Cases from Malawi, Ghana and Ethiopia, Japan Society for Africa Educational Research, 2020年09月27日, 通常, 英語
  14. 初等教育における転校が学力に与える影響-サブサハラ・アフリカの事例-, 日本教育社会学学会, 2020年09月05日, 通常, 日本語
  15. 若者の認知的能力と職業的能力―エチオピア、ガーナ、南アフリカの労働者と学生の場合―, 国際開発学会, 2020年06月27日, 通常, 日本語
  16. マラウイの小学校における留年・転校・退学要因~学校要素と個人要素の分析から~, 日本アフリカ学会, 2020年05月23日, 通常, 日本語
  17. Who cannot Complete Primary Education in Malawi? A Two-Level Logistic Regression Model, Comparative and International Education Society Annual Conference 2020, 2020年03月22日, 通常, 英語
  18. 途上国の産業人材に求められる技能評価のためのアセスメントモジュールの開発, 国際開発学会・人間の安全保障学会2019年共催大会, 2019年11月16日, 通常, 日本語
  19. Association between Student Mobility and Achievement: Evidence from Malawi, Ghana, and Ethiopia, The 24th Conference of Japan Society for Africa Educational Research, 2019年10月11日, 通常, 英語
  20. 学力テストにおけるDIF分析~マラウイ・ガーナ・エチオピアの例から~, 日本テスト学会, 2019年08月28日, 通常, 日本語
  21. Factors Influencing Incompletion of Primary School in Malawi: Focusing on Grade Repetition, Transfer and Dropout, World Education Research Association 10th Conference, 2019年08月05日, 通常, 英語
  22. 初等教育における留年・退学要因の実証分析~マラウイの児童を追跡調査して~, 日本比較教育学会, 2019年06月07日, 通常, 日本語
  23. マラウイの農村部における児童の進級阻害要因~留年・転校・退学に着目して~, 日本アフリカ学会, 2019年05月19日, 通常, 日本語
  24. Analysis of Student Achievement Growth Using Equating in Item Response Theory: A Case of Malawi, Comparative and International Education Society Annual Conference 2019, 2019年04月14日, 通常, 英語
  25. 児童の学力の伸びの推定-マラウイの事例から, 日本国際開発学会, 2018年11月, 通常, 日本語
  26. マラウイの児童の学力追跡分析―項目反応理論を用いて, アフリカ教育研究フォーラム, 2018年10月26日, 通常, 日本語
  27. 項目反応理論に基づく等化を用いた児童の学力追跡分析―マラウイの事例から―, 日本テスト学会, 2018年09月08日, 通常, 日本語
  28. Studies on Industrial Skills Development and Skills Assessment in Ethiopia, Federal Technical and Vocational Education and Training in Ethiopia, 2017年08月23日, 招待, 英語
  29. 服飾産業における労働者の技能測定―技能評価モジュールの開発―, 日本国際開発学会, 2017年06月03日, 通常, 日本語
  30. マラウイの農村部の公立小学校における退学の要因―生存分析―, 日本アフリカ学会, 2017年05月20日, 通常, 日本語
  31. マラウイの農村部の小学校における児童の学力の変化―パネルデータの分析―, アフリカ教育研究フォーラム, 2017年04月14日, 通常, 日本語
  32. マラウイの小学校における学校効果の様々な指標-縦断的研究―, 日本比較教育学会, 2016年06月24日, 通常, 日本語
  33. 職業技術教育訓練校の教員と工場経営者が期待する技術認識の対比―エチオピアの縫製工場における新規労働者の技能アセスメント―, 日本国際開発学会, 2016年06月11日, 通常, 日本語
  34. Analysis of Reading Comprehension Skills in Primary School in Malawi by Using Item Response Theory, African Education Research Forum, 2016年04月22日, 通常, 英語
  35. Multiple Indicators of School Effectiveness in Rural Malawi: A Multilevel Event History Analysis, Comparative and International Education Society Annual Conference 2016,, 2016年03月, 通常, 英語
  36. Determinates of Primary School Dropout in Malawi: A Multilevel Event History Analysis, The Japan Society for International Development, 2015年11月28日, 通常, 英語
  37. Determinants of Dropout in Primary Education in Rural Cambodia: A Multilevel Analysis., The 16th International Conference on Education Research, 2015年10月14日, 通常, 英語
  38. Study on Khmer Achievement of Acquiring Primary Curriculum Contents in Rural Cambodia: Item Response Theory, The 16th International Conference on Education Researc, 2015年10月, 通常, 英語
  39. The Effect of Student and School Factors on Achievement Growth in Malawi: Value-Added Modeling, Asia Seminar, Hiroshima University, 2014年11月11日, 招待, 英語
  40. サブ・サハラアフリカ地域における転校を引き起こす要因に関する研究―マラウイの農村部における小学校を事例としたイベントヒストリー分析から―, 日本教育社会学会, 2014年09月13日, 通常, 日本語
  41. The Effect of Individual and School Factors on Lower Primary Student Achievement in a Rural Area of Malawi: A Multilevel Analysis, British Association of International and Comparative Education, 2014 Conference,, 2014年09月08日, 通常, 英語
  42. Accounting for Variations in Lower Primary Student Achievement in a Rural Area of Malawi: A Multilevel Analysis, Japan Comparative Education Society, 2014年07月11日, 通常, 英語
  43. Determinants of Repetition at Primary School in a Rural Area of Malawi: An Event History Analysis, The Japan Society for International Development, Western Regional Meeting for Achievements and Progresse, 2014年05月26日, 通常, 英語
  44. A Study on Student Ability of Requiring Curriculum Contents in Primary School in a Rural Area of Malawi: Analysis by Item Response Theory, African Education Research Forum, 2014年04月12日, 通常, 英語
  45. The Effect of Pre-primary Education on Student Achievement at the Fourth Grade: Evidence from TIMSS 2011, Comparative and International Education Society Annual Conference 2014, 2014年03月10日, 通常, 英語
  46. Accounting for Variations in Student Achievement at Primary School in a Rural Area of Malawi., Comparative and International Education Society Annual Conference 2014, 2014年03月10日, 通常, 英語
  47. The Impact of Pre-Primary Education on Student Achievement at Primary School in African Countries, African Education Research Forum, 2013年10月25日, 通常, 英語
  48. The Effect of Pre-primary Education on Student Mathematics Achievement at the Fourth Grade in Participating Countries in TIMSS 2011, Colloquium, International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA), 2013年10月01日, 招待, 英語
  49. コミュニティ参加と生徒の成績・学校経営の相互関係―マラウイのンカタベイ県の小学校における長期的な調査から―, 日本比較教育学会, 2013年07月05日, 通常, 日本語
  50. Dynamic of Community Participation, Student Achievement and School Management: A Case of Primary Schools in Nkhata Bay in Malawi, XV Comparative Education World Congres, 2013年06月24日, 通常, 英語
  51. コミュニティ参加を促進させる要因―マラウイとウガンダにおけるコミュニティ組織や保護者と学校との関係, 日本国際開発学会, 2013年06月08日, 通常, 日本語
  52. 効果的な学校経営の基準に関する分析-ウガンダのムピジ県の事例から―, アフリカ教育研究フォーラム, 2013年04月12日, 通常, 日本語
  53. School Effectiveness in Primary Schools: A Comparison between Malawi and Uganda, Comparative and International Education Society Annual Conference 2013, 2013年03月10日, 通常, 英語
  54. Factors of School Management Affecting Student Achievement: A Case of Primary Schools in Nkhata Bay District in Malawi, The 13th International Conference on Education Research, 2012年10月17日, 通常, 英語
  55. Analysis of Effective Schools in Primary Schools in Uganda, The 13th International Conference on Education Research, Session, 2012年10月17日, 通常, 英語
  56. コミュニティ参加と学校経営―マラウイのンカタベイ県における小学校の事例から, 日本比較教育学会, 2012年06月15日, 通常, 日本語
  57. Community Participation and School Management Influencing Student Achievement in Primary Schools in Malawi., Comparative and International Education Society Annual Conference 2012, 2012年04月22日, 通常, 英語
  58. マラウイの小学校における児童の成績に影響を与えるコミュニティ参加と学校経営, アフリカ教育研究フォーラム, 2012年04月13日, 通常, 日本語
  59. マラウイの公立小学校における効果的なコミュニティ参加と学校経営, 日本国際開発学会, 2011年11月26日, 通常, 日本語
  60. Community Participation and School Management in Primary Schools in Malawi. Malawi, Malawi Ministry of Education Science and Technology, 2011年11月08日, 招待, 英語
  61. Factors of Community Participation Influencing Pupil Achievement in Primary Schools in Malawi, The 12th International Conference on Education Research, 2011年10月26日, 通常, 英語
  62. Community Participation and School Management: Case of Primary Schools in Malawi, Improvement of School Management in Sub-Saharan Africa II, JICA-Hokuriku and Kanazawa University, 2011年09月13日, 招待, 英語

受賞

  1. 2018年, 日本テスト学会大会発表賞, 日本テスト学会, 項目反応理論に基づく等化を用いた児童の学力追跡分析―マラウイの事例から
  2. 2016年, 優秀研究発表賞, アフリカ教育研究リサーチフォーラム, Analysis of Reading Comprehension Skills in Primary School in Malawi by Using Item Response Theory
  3. 2014年, 広島大学学長賞学術研究活動, 広島大学
  4. 2013年, 優秀論文賞, Comparative International Education Society (CIES) in US Education for Sustainable Development SIG, Community Participation Influencing Student Achievement in School Management: A Case of Primary Schools in Nkhata Bay District in Malawi

外部資金

競争的資金等の採択状況

  1. JICA草の根技術協力事業, マラウイ農村部における就学前教育アクセスの向上と質の改善, 2022年
  2. 科学研究費, 基盤研究(B), 発展途上国の幼児教育における「遊びを通した学び」への転換過程とその効果の縦断研究, 2020年, 2024年
  3. 科学研究費 基盤研究(B), テスト理論に基づく開発途上国における継続的な学力測定に関する研究, 2019年, 2022年
  4. 研究奨励費(特別研究員RPD), 開発途上国の基礎教育における修了阻害要因に関する実証的研究~マラウイを例として~, 2019年, 2020年
  5. 科学研究費, 国際共同研究加速基金(国際共同研究強化(B)), アフリカの産業人材の技能評価モジュールの確立とカリキュラム分析, 2018年, 2023年
  6. 科学研究費 挑戦的萌芽研究, 項目反応理論に基づく途上国における基礎学力測定のためのテスト開発に関する研究, 2016年, 2019年
  7. 研究奨励費 (特別研究員PD), 発展途上国の教育の質の向上における学校効果の指標~マラウイを例として, 2016年, 2019年
  8. 研究奨励費 (特別研究員DC2), マラウイにおけるコミュニティ参加と学校経営, 2014年, 2016年
  9. 公益財団法人広島大学教育研究支援財団研究助成, マラウイの生徒の成績に与える要因とカリキュラム到達度に関する分析, 2013年, 2014年
  10. 笹川科学研究助成, マラウイの生徒の成績に与える要因とカリキュラム到達度に関する分析, 2013年, 2014年
  11. 公益財団法人松下幸之助記念財団研究助成, コミュニティ参加と学校経営の内部のメカニズム及び相互関係―マラウイの小学校を事例として, 2012年, 2013年
  12. 笹川科学研究助成, 住民参加による学校経営の成功要因―マラウイを例にして, 2011年, 2012年

社会活動

委員会等委員歴

  1. 非常勤講師, 2019年, 名古屋商科大学

学術雑誌論文査読歴

  1. 2022年, Cogent Education
  2. 2022年, Education and Information Technologies
  3. 2022年, International Journal of Early Years Education
  4. 2022年, Asia Pacific Journal of Education
  5. 2021年, Asia Pacific Journal of Education
  6. 2021年, Cambodian Journal of Educational Development
  7. 2021年, Cogent Education
  8. 2021年, Rural Society
  9. 2020年, International Journal of Comparative Education and Development
  10. 2019年, Comparative Education Review
  11. 2019年, Compare: A Journal of Comparative and International Education
  12. 2019年, The Social Science Journal