山根 典子NORIKO YAMANE

Last Updated :2024/04/04

所属・職名
大学院人間社会科学研究科 教授
メールアドレス
yamanenhiroshima-u.ac.jp

基本情報

学位

  • Ph.D(言語学) (ブリティッシュコロンビア大学)
  • 修士(教育学) (筑波大学)
  • 修士(文学) (京都外国語大学)

所属学会

教育活動

授業担当

  1. 2024年, 教養教育, 3ターム, (オ)コミュニケーションIA
  2. 2024年, 教養教育, 1ターム, コミュニケーションIA
  3. 2024年, 教養教育, 2ターム, コミュニケーションIA
  4. 2024年, 教養教育, 2ターム, コミュニケーションIA
  5. 2024年, 教養教育, 4ターム, コミュニケーションIIA
  6. 2024年, 教養教育, 4ターム, コミュニケーションIIA
  7. 2024年, 教養教育, 2ターム, (オ)コミュニケーションIIIB
  8. 2024年, 教養教育, 1ターム, 教養ゼミ
  9. 2024年, 学部専門, 4ターム, 音声学・音韻論
  10. 2024年, 学部専門, 3ターム, 音声分析入門演習
  11. 2024年, 学部専門, 1ターム, 英語発音法演習
  12. 2024年, 修士課程・博士課程前期, 3ターム, 人文社会科学と社会
  13. 2024年, 修士課程・博士課程前期, 3ターム, 人文社会科学と社会
  14. 2024年, 修士課程・博士課程前期, 2ターム, 実験言語学
  15. 2024年, 修士課程・博士課程前期, 年度, 特別研究(2024年4月博士課程前期入学生用)

研究活動

学術論文(★は代表的な論文)

  1. Short-term intervention effects on the development of pausing in read speech, Proceedings of International Symposium of Applied Phonetics, 202301
  2. Teaching Pronunciation: Biofeedback and Laboratory Work, Proceedings of the 24th International Congress on Acoustics [ICA], pp. 59-62, 202210
  3. 超音波と調音音声学の教育応用-理論と実践の橋渡し-, 音声コミュニケーション研究会資料, 2巻, 4号, pp. 7-8, 202209
  4. 現役アナウンサーの『9時10分前』曖昧文の読み分け, 第36回日本音声学会全国大会プロシーディングス, pp. 162-167, 202209
  5. Fluency of read speech in L2 English, Ars Linguistica, 28巻, pp. 68-84, 2022
  6. 『9時10分前』の音韻構造―放送・演劇のセミプロ話者の読みわけ―, 音韻研究, 25巻, pp. 21-32, 2022
  7. Student Reflections on the Effectiveness of Shadowing and Listening Practice,, Reflections and New Perspectives, 2021巻, 1号, pp. 182-193, 2022
  8. The Effect of Shadowing and the Ability of Japanese EFL Learners to Evaluate L2 English Pronunciation, Osaka Jogakuin University Journal, 18巻, pp. 109-126, 2022
  9. 日本人英語を不快と感じる音響特性に関わる探索的研究, 大学英語教育学会中国・四国支部研究紀要, 19巻, pp. 1-18, 2022
  10. Emotional prosody of love and sorrow: L1 English, TTS and EFL learners, Proceedings of the 12th Pronunciation in Second Language Learning and Teaching Conference, 12巻, 2022
  11. Emotional Prosody of Condolence Letter Reading among English L1, L2 and TTS, Phonological Studies, 24巻, pp. 15-22, 2021
  12. Unveiling Consonant Harmony: Nonlexical reduplication in English, 広島大学大学院総合科学研究科紀要. I, 人間科学研究, 14巻, pp. 13-24, 20191231
  13. 舌運動動画観察時の口唇部支配運動野の興奮性変化と音声模倣能力の関係性, 202103
  14. Introduction: Prosody and Body, Proceedings of the 34th general meeting of the Phonetic Society of Japan, 34巻, 202009
  15. Mirroring Beat Gestures: Effects on EFL Learners, Proceedings of the 19th International Congress of Phonetic Sciences, 19巻, pp. 3523-3527, 201908
  16. The Perception of Prosodic Focus Marking, Proceedings of The 7th workshop on Phonological Externalization of Morphosyntactic Structure: Universals and Variables, 7巻, 201903
  17. Japanese EFL Learners' Production of Pronouns in English: Evidence for L2 Prosodic Structure, Ars Linguistica, 25巻, 201903
  18. The Perception of Prosodic Focus Marking, Proceedings of The 7th workshop on Phonological Externalization of Morphosyntactic Structure: Universals and Variables, 7巻, 201903
  19. The kinesthetic effect on EFL learners' intonation, Proc. ISAPh 2018 International Symposium on Applied Phonetics, pp. 136-141, 201804
  20. Haptic Techniques for Teaching English Prosody, 日本音声学会予稿集, 201709
  21. 英語教員を目指す人への英語音声指導法, 日本音声学会予稿集, 201709
  22. Toward a Method to Uncover L1 Japanese Sociophonetic Transfer to L2 English, Canadian Acoustics, 201708
  23. The development of CALL materials for learning L2 English prosody, Conference Proceedings of ICT for Language Learning, 8th edition巻, pp. 249-254, 201511
  24. ★, 'Placeless' consonants in Japanese: an ultrasound investigation, 201301
  25. Development of L2 Prosody: The Case of Information Focus, XV Selected Proceedings of GASLA 15 (Generative Approaches to Second Language Acquisition), 15巻, 2020
  26. Deep Learning for Automatic Tracking of Tongue Surface in Real-time Ultrasound Videos, Landmarks instead of Contours, Proceedings of 2020 IEEE International Conference on Bioinformatics and Biomedicine (BIBM), pp. 2785-2792, 2020
  27. ★, Sibilant Fricative Merging in Taiwan Mandarin: An Investigation of Tongue Postures using Ultrasound Imaging, LANGUAGE AND SPEECH, 63巻, 4号, pp. 877-897, 2019
  28. Redefining roundness, protrusion and compression: In the case of Tokyo Japanese /u/, 音韻研究, 22巻, pp. 59-66, 2019
  29. 英語母語話者と日本人英語学習者の音声特徴に関する一考察, 第31回日本音声学会全国大会予稿集, pp. 227-232, 2017
  30. Using optical flow analysis on ultrasound of the tongue to examine phonological relationships, Canadian Acoustics, 45巻, 1号, pp. 15-24, 2017
  31. Using Multimedia Resources to Integrate ultrasound Visualization for Pronunciation Instruction into Postsecondary Language Classes, Journal of Linguistics and Language Teaching, 8巻, 2号, pp. 173-188, 2017
  32. Comparing Instructional Reinforcements in Phonetics Pedagogy, Proceedings of ISAPh2016 - Diversity in Applied Phonetics, 2017
  33. Using optical flow analysis on ultrasound of the tongue to examine phonological relationships, Canadian Acoustics, 45巻, 1号, pp. 15-24, 2017
  34. The acquisition of prosodic focus marking in English dialogs and narratives, PacSLRF予稿集, pp. 53-57, 2017
  35. アルトラサウンドを使ったL2発音教育実験, 現代音韻論の動向:日本音韻論学会の歩みと展望, pp. 216-219, 2017
  36. Interlanguage prosody in English dialogs and narratives: An L1 transfer issue, Proceedings of Chubu ward Conference of English Education, 45巻, pp. 9-15, 2016
  37. Effects of mouthing and interlocutor presence on movements of visible vs. non-visible articulators, Canadian Acoustics, 44巻, 1号, pp. 17-24, 2016
  38. Japanese EFL Learners' Production of Pronouns and Articles in English: Evidence for L2 Prosodic Structures, Canadian Acoustics, 44巻, 3号, 2016
  39. 日本語イントネーション・オンライン学習教材による反転授業, CAJLE 2016, Canadian Association for Japanese Language Education, 2016
  40. Japanese Learners' Acquisition of English L2 Prosody: L1 Transfer and Effects of Classroom Instruction, Ars Linguistica, 22巻, pp. 105-118, 2016
  41. Prosodic transfer from Japanese to English: Pitch in focus marking, 音韻研究, 19巻, pp. 97-104, 2016
  42. Interlanguage prosody in English dialogs and narratives: An L1 transfer issue, 中部地区英語教育学会紀要, 45巻, 2016
  43. Placeless vs. Pharyngeal for Japanese /h/, Phonological Studies, 18巻, pp. 177-188, 2015
  44. Japanese Moraic Dorsalized Nasal Stop, Phonological Studies, 18巻, pp. 75-84, 2015
  45. *K in Conflation Theory: When a Language Has Transguttural Harmony, 音韻研究, 10巻, pp. 39-48, 2007
  46. Harmony in Gitksan, The Journal of the Acoustical Society of America, 115巻, 5号, pp. 2-2542, 2005
  47. Bimodal Schwa: Evidence from Acoustic Measurements, The Journal of the Acoustical Society of America, 115巻, 5号, pp. 2542-2542, 2004
  48. Chain Shifts in Intervocalic Stops in Japanese, A New Century of Phonology and Phonological Theory: A Festschrift for Professor Shosuke Haraguchi on the Occasion of His Sixtieth Birthday, pp. 121-139, 2003
  49. What is Great about the Great Vowel Shift? An Optimality Theoretic View, English Linguistics, 19巻, 2号, pp. 392-416, 2002
  50. Gravity and Reranking Algorithm: Toward a Theory of Diachronic Change in Grammar, 音韻研究, 5巻, pp. 135-140, 2002
  51. 音韻理論における通時変化の予測可能性:sC連鎖の場合, 音声研究, 3巻, 1号, pp. 29-40, 1999
  52. Japanese Verbal Conjugation and the Theory of Underspecification, Tsukuba English Studies, 12巻, pp. 269-272, 1993
  53. 大母音推移のメカニズム, 近代英語研究, 8巻, pp. 1-8, 1992
  54. Effects of Ultrasound Visual Feedback, Impact, 2020巻, 8号, pp. 35-37(3)

著書等出版物

  1. 英語学用語辞典, 三省堂, 1999年, 事典・辞書, 分担執筆, 日本語, 荒木一雄(編)
  2. 2020年02月, ことばの不思議の国~言語学の魅力がわかる本~, 第1章 英語発音に見る過去と現在、第2章 魅力的な声の秘密, (英語発音,大母音推移,無声化,腹話術効果,滑舌,フォーカス), 丸善出版, 2020年, 2020, 2, 単行本(学術書), 分担執筆, 日本語, 柴田 美紀, 町田 章, 山根典子, ISBN-13 : 978-4621304891, 166, 38
  3. 2019年11月, 言語におけるインターフェース, 声と社会方言(社会音声学入門), r発音,階級,声質,職業,文化,ジェンダー,セクシュアリティ, 開拓社, 2019年, 2019, 9, 単行本(学術書), 分担執筆, 日本語, 西原哲雄・都田青子・中村浩一郎・米倉陽子・田中真一(編), 9784758922791, 304, 122-136
  4. 2005年, Voicing in Japanese [Series of Studies in Generative Grammar 84]: 123-156, The Implicational Distribution of Prenasalized Stops in Japanese, Mouton de Gruyter, 2005年, 2005, 単行本(学術書), 分担執筆, English, Weijer, J., Nanjo, K., Nishihara, T., Kubozono, H., Rice, K., Ohno, K., Nasukawa, K. Vance, T. J., Fukazawa, H., Kitahara, M., Yamane-Tanaka, N., Zamma, H. Takayama, T. Suzuki, K., Maekawa, K., Kikuchi, H., Kondo, M., Sugito, M., Tanaka, S., 123-156
  5. 2004年, 最新の音韻理論ハンドブック, 自律分節音韻論, 英宝社, 2004年, 教科書, 共著, 日本語, 63-80
  6. 2004年, 英語の構造:その奥に潜む原理, 音の構造, 金星堂, 2004年, 教科書, 共著, 日本語, 小野隆啓 / 山根典子 / 小野尚之 / 近藤真、藤本幸治 / 蔵藤健雄、田畑圭介 / 桐生和幸 / 島田将夫/ 松岡和美 / 神谷昌明 /, 23-49, 「第2章:音の構造」
  7. 2001年, Issues in Japanese Phonology and Morphology, The sC Clusters as Complex Segments: Evidence from the Contrastive Phonology of English and Japanese (in Chapter 3: Studies in Contrastive Japanese-English Phonetics and Phonology), Mouton de Gruyter, 2001年, 2001, 単行本(学術書), 分担執筆, English, 357-387
  8. 音声学・音韻論 英語学文献解題 6, Review of Ellis Visch 1990, A Metrical Theory of Rhythmic Stress Phenomena, Foris, Dordrecht, vii+249pp, 研究社, 1999年, 単行本(学術書), 分担執筆, 日本語, 島岡丘・枡矢好弘・原口庄輔 (編)
  9. 音声学・音韻論 英語学文献解題 6, Review of John A. Goldsmith 1990, Autosegmental and Metrical Phonology, Basil Blackwell, Oxford, viii+376pp, 研究社, 1999年, 単行本(学術書), 分担執筆, 日本語, 島岡丘・枡矢好弘・原口庄輔 (編), 241-242

招待講演、口頭・ポスター発表等

  1. Voiceover Practice: Comparison between two visual feedback approaches, Kaneko, I, Yamane, N. & Fujimori, A., Hawaii International Conference in English Language and Literature Studies (HICELLS 2023), 2023年03月10日, 通常, 英語, University of Hawaii, Hilo
  2. Teaching Pronunciation: Biofeedback and Laboratory Work, Yamane, N, Fujimori, A., Teaman, B. D, and Kaneko, I., 2022年10月28日, 招待, 英語
  3. 超音波と調音音声学の教育応用-理論と実践の橋渡し-, 山根 典子, 音声コミュニケーション研究会, 2022年09月30日, 招待, 日本語, 日本音響学会
  4. 現役アナウンサーの『9時10分前』曖昧文の読み分け, 牧野桃子・山根典子, 第36回日本音声学会全国大会, 2022年09月25日, 通常, 日本語
  5. Short-term intervention effects on the development of pausing in read speech, Fujimori, A., Yamane, N., Kaneko, I., & Teaman, B., 2022年09月14日, 通常, 英語
  6. Does the location and the degree of articulatory contrast of l and r correlate with the degree of intelligibility?, Yamane, N., Sun, K., Wilson, I., and Perkins, J., 2022年09月14日, 通常, 英語
  7. 曖昧な時間表現「9時10分前」の異なる解釈が引き起こすイントネーションの違い, 牧野桃子,山根典子, 日本音韻論学会, 2021年06月, 通常, 日本語, 日本音韻論学会
  8. Haptic, Kinematic, Phonetic Learning: Introduction - Prosody and Body, Yamane, N., Teaman, B., Yamane, N., Teaman, B., The Thirty-Fourth General Meeting of the Phonetic Society of Japan, 2020年09月26日, 通常, 英語
  9. Emotional prosody of love and sorrow: L1 English, TTS and EFL learners, Kaneko, I. & Yamane, N., 12th Pronunciation in Second Language Learning and Teaching Conference, 2021年06月, 通常, 英語
  10. Relationship between Changes in Lip Motor Cortex Excitability and Phonetic Imitation Ability during Tongue Motion Video Observation, Tan, X., Funase, K. and Yamane, N., Tan, X., Tanaka, S., Tian, H., Funase, K. and Yamane, N., Phonology Forum, 2020年08月30日, 通常, 英語, Phonological Society of Japan, Zoom online, University of Tokyo
  11. Ultrasound and Shadowing for Japanese College Students Learning English L and R, Sun, K., Yamane, N., Sun, K., Watanabe, M., Wilson, I., and Yamane, N., Phonology Forum, 2020年08月30日, 通常, 英語, Phonological Society of Japan, Zoom online, University of Tokyo
  12. Mirroring, Shadowing, and Gesture Alignment in Interlanguage English Speech, Yamane, N., Shinya, M., Teaman, B., Yamane, N., Shinya, M., Teaman, B., and Fujimori, A., Online Conference of Laboratory Phonology, 2020年07月07日, 通常, 英語, Association of Laboratory Phonology, University of British Columbia
  13. Shadowing Native vs. Non-Native Speech, Head, P., Yamane, N., Head, P., Yamane, N., Phonology Spring Conference, 2020年06月19日, 通常, 日本語, Phonological Society of Japan, Zoom online
  14. Deep Learning for Automatic Tracking of Tongue Surface in Real-time Ultrasound Videos, Landmarks instead of Contours, Mozaffari, M. H., Yamane, N., Won-Sook, L., 2020年, 通常, 英語
  15. Emotional Speech: Condolence Letter, Kaneko, I., Yamane, N., Kaneko, I., Yamane, N., Phonology Spring Conference, 2020年06月19日, 通常, 英語, Phonological Society of Japan, Zoom online
  16. 二歳までの日本語音韻発達プログラム, 山根 典子, 関西言語学会, 2020年06月13日, 招待, 日本語, 関西言語学会, 立命館大学
  17. ABA早期療育プログラム 音声模倣, 山根典子・皆川泰代, Yamane, N., Minagawa, Y., ABAセラピスト研究会 2020年次大会, 2020年03月22日, 招待, 日本語, ABAセラピスト育成企業 Together, Zoom online
  18. Investigating the effects ​of listener background ​on L2 English speech ratings, Head, P., Yamane, N., Head, P., Yamane, N., Clenton, J., and Shinya, M., New Directions, 2019年12月08日, 通常, 日本語, British Counsil, Yokohama Pacifico
  19. Development of L2 Prosody: The Case of Information Focus, Atsushi Fujimori, Mineharu Nakayama, Noriko Yoshimura, Atsushi Fujimori, Mineharu Nakayama, Noriko Yoshimura, Noriko Yamane, Brian Teaman and Kiyoko Yoneyama, The 15th Generative Approaches to Second Language Acquisition Conference, University of Nevada, Reno, 2019年03月22日, 通常, 英語, Generative Approaches to Second Language Acquisition Conference, University of Nevada, Reno
  20. Haptic Effect on Intonation Learning, Noriko Yamane, Brian Teaman, Noriko Yamane, Brian Teaman, Atsushi Fujimori, Ian Wilson, and Noriko Yoshimura, International Symposium on Applied Phonetics, University of Aizu, 2018年09月19日, 通常, 英語
  21. Haptic Techniques for Teaching English Prosody, Brian Teaman & Noriko Yamane, 日本音声学会, 2017年10月01日, 通常, 英語, 東京大学、本郷キャパス
  22. 英語教員を目指す人への英語音声指導法, 山根典子, 日本音声学会, 2017年10月01日, 通常, 日本語, 東京大学、本郷キャンパス
  23. 英語母語話者と日本人英語学習者の冠詞の音声特徴に関する一考察, 米山 聖子,山根 典子,藤森 敦之,吉村 紀子, 日本音声学会, 2017年09月30日, 通常, 日本語, 東京大学、本郷キャンパス
  24. Teaching Focal Stress of English: Auditory vs. Haptic Techniques, Yamane, N. and Teaman, B., J-SLA The 17th Annual Conference of the Japan Second Language Association, 2017年06月04日, 通常, 英語, Shizuoka University of Art and Culture
  25. Teaching Focal Stress of English: Auditory vs. Haptic Techniques, Noriko Yamane & Brian Teaman, 日本第二言語習得学会, 2017年06月04日, 通常, 英語, 静岡芸術文化大学
  26. Teaching Focal Stress and Rhythm: Auditory vs. Haptic Techniques, Noriko Yamane, Brian Teaman and William Acton, TESOL 2017 International Convention and English Language Expo, 2017年03月23日, 通常, 英語, Seattle, Washington, USA
  27. Identifying syntax driven intonation phrases in native and non-native Japanese, Atsushi Fujimori, Noriko Yamane, and Noriko Yoshimura, The 24th Japanese/Korean Linguistics Conference, 2016年10月14日, 通常, 英語, 国立国語研究所、東京
  28. Japanese EFL Learners' Production of Pronouns and Articles in English: Evidence for L2 Prosodic Structures, Noriko Yamane, Noriko Yoshimura, and Atsushi Fujimori, Canadian Acoustic Association, 2016年09月21日, 通常, 英語
  29. Formation of AP and IP by English JFL learners, Noriko Yamane, Noriko Yoshimura, and Atsushi Fujimori, 8th Pronunciation in Second Language Learning and Teaching (PSLLT) Conference: The Role of Technology in L2 Pronunciation Research and Teaching, 2016年08月12日, 通常, 英語, University of Calgary, Canada
  30. Investigating the effects of listener background on L2 English speech ratings, Head, P., Yamane, N., Clenton, J., and Shinya, M., New Directions, 2019年12月, 通常, 英語, British Counsil, Pacifico Yokohama
  31. L2 Japanese Prosody of Contrastive Focus and Information Focus, Fujimori, A., Yamane, N., Fujimori, A., Nakayama, M., Yamane, N., Yoshimura, N., Yusa, M., Yoneyama, K, New Sounds, 2019年08月, 通常, 日本語, The 9th International Symposium on the Acquisition of Second Language Speech, Waseda University
  32. Mirroring Effects on Duration of EFL Learners, Noriko Yamane, Noriko Yamane, Masahiro Shinya, Brian Teaman, Marina Ogawa, New Sounds, 2019年08月, 通常, 英語, The 9th International Symposium on the Acquisition of Second Language Speech, Waseda University
  33. Mirroring Beat Gestures: Effects on EFL Learners, Noriko Yamane, Noriko Yamane, Masahiro Shinya, Brian Teaman, Marina Ogawa, and Soushi Akahoshi, International Congress of Phonetic Sciences, 2019年08月, 通常, 英語, Australasian Speech Science and Technology Association Inc., Melbourne Convention and Exhibition Centre
  34. Complexity of sounds and ultrasound training, Circle of Phonology and Morphology of Korea, 2019年06月, 招待, 英語
  35. The acquisition of prosodic focus marking in English dialogs and narratives, Atsushi Fujimori, Noriko Yoshimura, and Noriko Yamane, Pacific Second Language Research Forum 2016 (PacSLRF 2016), 2016年09月09日, 通常, 英語
  36. A comparison of L1, TTS and L2: Love Letter Readings, Noriko Yamane, Ikuyo Kaneko & Donna Erickson, Noriko Yamane, Ikuyo Kaneko & Donna Erickson, Phonology Festa, 2019年03月, 通常, 英語, NINJAL, Tokyo Phonology Circle, Phonological Assocation in Kansai, Meikai University, Urayasu campus
  37. Japanese /u/, Akitsugu Nogita and Noriko Yamane, Akitsugu Nogita and Noriko Yamane, Phonology Forum, 2018年08月, 通常, 英語, Phonological Society of Japan, Nagoya
  38. Prosodification of Articles by Japanese EFL Learners, Fujimori, A., Yoneyama, K., Yamane, N., and Yoshimura, N., 2017年11月, 通常, 英語
  39. Toward a Method to Uncover L1 Japanese Sociophonetic Transfer to L2 English, Noriko Yamane & Karen Carter, Canadian Acoustic Association, 2017年10月, 通常, 英語, Guelph, Ontario, Canada
  40. 英語母語話者と日本人英語学習者の音声特徴に関する一考察, 米山聖子・山根典子・藤森敦之・吉村紀子, 第31回日本音声学会全国大会, 2017年, 通常, 日本語
  41. Japanese learners' production of pronouns and articles in English: Evidence for L2 prosodic structures, Yamane, N., Fujimori, A., and Yoshimura, N, Acoustics Week in Canada, 2016年10月, 通常, 英語, Canadian Acoustical Association
  42. When dynamics conflict: Flap dynamics and palatalization in Japanese, Noriko Yamane, Phil Howson, Masaki Noguchi, and Bryan Gick, LabPhon15: Speech Dynamics and Phonological Representation, 2016年07月13日, 通常, 英語, Cornell University, Ithaca, NY, USA
  43. Ultrasound-enhanced multimodal approaches to pronunciation teaching and learning, Abel, J., Allen, B., Burton, S., Kazama, M., Kim, B., Noguchi, M., Tsuda A., Yamane, N., and Gick, B., Acoustics Week in Canada, 2015年10月, 通常, 英語, Canadian Acoustical Association
  44. Comparing Instructional Reinforcements in Phonetics Pedagogy, Jennifer Abel, Heather Bliss, Bryan Gick, Masaki Noguchi, Murray Schellenberg, and Noriko Yamane, 1st International Symposium on Applied Phonetics, 2016年03月25日, 通常, 英語, Chubu University, Nagoya, Japan
  45. Ultrasound-integrated Pronunciation Tutorials, Yamane, N., Tsuda, A, Yamane, N., Kim, B., Kazama, M., Burton, S., and Gick, B., 35th Annual Conference Achieving Harmony: Tuning into Practice , 2015年10月, 通常, 英語, Society for Teaching and Learning in Higher Education (STLHE)
  46. The development of visual CALL materials for learning L2 English prosody, Yamane, N., Yoshimura, N., and Fujimori, A., International Conference ICT for Language Learning, 2016年, 通常, 英語, Florence, Italy
  47. Ultrasound-integrated Pronunciation Tutorials, Yamane, N., Tsuda, A, Yamane, N., Kim, B., Kazama, M., Burton, S., and Gick, B., 35th Annual Conference Achieving Harmony: Tuning into Practice, 2015年, 通常, 英語, Society for Teaching and Learning in Higher Education (STLHE), Westin Bayshore Hotel, Vancouver, British Columbia, Canada
  48. Ultrasound-integrated pronunciation teaching and learning, Yamane, N., Abel, J., Allen, B., Burton, S., Kazama, M., Noguchi, M., Tsuda A., and Gick, B., Ultrafest, 2015年, 通常, 英語
  49. An Ultrasound Examination of Taps in Japanese, Yamane, N., Howson, P., and Wei, P.-C., 18th International Congress of Phonetic Sciences, 2015年, 通常, 英語, International Congress of Phonetic Sciences, University of Glasgow
  50. Contrastive tongue shape of three sibilant fricatives in Taiwan Mandarin read speech, Noguchi, M., Chiu, C., Wei, P.-C., Yamane, N., Acoustics Week in Canada, 2015年, 通常, 英語, Canadian Acoustical Association
  51. 超音波映像を応用した日本語発音指導の可能性, 米本和弘・野口雅樹・林寿子・津田麻美・山根典子, カナダ日本語教育振興会, 2014年, 通常, 英語, Montreal, ON
  52. The Japanese unrounded back vowel /ɯ/ is in fact rounded central [ʉ], Nogita, A., Bird, S., and Yamane, N., Ultrafest VI, 2013年, 通常, 日本語, Queen Margaret University, Edinburgh, Scotland, UK.

外部資金

競争的資金等の採択状況

  1. 科研費, 調音音韻論とジェスチャー音声表現から見た韻律階層, 2022年, 2025年
  2. 科学研究費助成事業(若手研究), アルトラサウンドによるビジュアルフィードバック効果の検証, 2018年, 2020年

社会活動

委員会等委員歴

  1. 『音声研究』編集委員, 2022年04月, 2025年03月, 日本音声学会
  2. 非常勤講師, 2020年11月, 2022年11月, 広島国際大学
  3. 査読委員, 2017年, 日本吃音・流暢性障害学会
  4. 理事, 国際交流担当, 2017年, 2020年, 日本音韻論学会
  5. 編集委員, 2006年, 2006年, International Conference on Salish and Neighbouring Languages

学術会議等の主催

  1. 音声音韻インターフェース招待講演, 2022年01月, 2022年01月

その他社会貢献活動(広大・部局主催含)

  1. 展開力アジア:サマースクール, Ultrasound use in pronunciation, 国際部, 2022年/08月, 広島大学, 講師, 講演会, 大学生

学術雑誌論文査読歴

  1. 2022年, 音声研究, その他, 査読員
  2. 2023年, 認知科学, その他, 査読員
  3. 2022年, 音声研究, 編集員
  4. 2022年, Journal of Japanese Linguistics, その他, 査読員
  5. 2021年, Journal of Folia Phoniatrica et Logopaedica, その他, 査読員
  6. 2019年, Journal of Canadian Association for Japanese Language Education, その他, 査読員
  7. 2019年, New Sounds, その他, 査読員