中島 卓司TAKUJI NAKASHIMA

Last Updated :2024/11/05

所属・職名
大学院先進理工系科学研究科 准教授
メールアドレス
nakashimahiroshima-u.ac.jp

基本情報

主な職歴

  • 2006年04月01日, 2006年09月30日, 北海道大学, 大学院工学研究科, 博士研究員
  • 2005年10月01日, 2006年03月31日, 北海道大学, 大学院工学研究科, 学術研究員

学位

  • 博士(工学) (東京大学)
  • 修士(工学) (東京大学)

研究分野

  • 工学 / 総合工学 / 船舶海洋工学
  • 工学 / 機械工学 / 流体工学

研究キーワード

  • 流体力学
  • 乱流工学
  • 数値流体力学
  • 車両空気力学
  • 船舶流体力学
  • 自動車工学
  • 船舶海洋工学
  • 輸送・環境システム工学

所属学会

  • 日本船舶海洋工学会, 2006年01月
  • 日本自動車技術会, 2007年09月
  • 日本機械学会, 2004年11月
  • Society of Automotive Engineers (SAE)
  • アメリカ航空宇宙学会 (AIAA)
  • 日本ガスタービン学会

教育活動

授業担当

  1. 2024年, 教養教育, 4ターム, 乗り物と輸送の科学
  2. 2024年, 学部専門, セメスター(前期), CAD
  3. 2024年, 学部専門, セメスター(前期), CAD
  4. 2024年, 学部専門, 1ターム, 輸送システム工学実験・解析法
  5. 2024年, 学部専門, 2ターム, 工学プログラミング応用
  6. 2024年, 学部専門, 通年, 卒業論文
  7. 2024年, 修士課程・博士課程前期, 1ターム, 輸送・環境システム特別演習A
  8. 2024年, 修士課程・博士課程前期, 2ターム, 輸送・環境システム特別演習A
  9. 2024年, 修士課程・博士課程前期, 1ターム, 輸送・環境システム特別演習A
  10. 2024年, 修士課程・博士課程前期, 2ターム, 輸送・環境システム特別演習A
  11. 2024年, 修士課程・博士課程前期, 3ターム, 輸送・環境システム特別演習B
  12. 2024年, 修士課程・博士課程前期, 4ターム, 輸送・環境システム特別演習B
  13. 2024年, 修士課程・博士課程前期, 3ターム, 輸送・環境システム特別演習B
  14. 2024年, 修士課程・博士課程前期, 4ターム, 輸送・環境システム特別演習B
  15. 2024年, 修士課程・博士課程前期, 1ターム, 輸送・環境システム特別演習B
  16. 2024年, 修士課程・博士課程前期, 2ターム, 輸送・環境システム特別演習B
  17. 2024年, 修士課程・博士課程前期, 年度, 輸送・環境システム特別研究
  18. 2024年, 修士課程・博士課程前期, 年度, 輸送・環境システム特別研究
  19. 2024年, 修士課程・博士課程前期, 4ターム, 空気力学特論
  20. 2024年, 博士課程・博士課程後期, 年度, 輸送・環境システム特別研究
  21. 2024年, 博士課程・博士課程後期, 年度, 輸送・環境システム特別研究

教育に関する受賞

  • 2019年11月21日, 広島大学大学院工学研究科・工学部教育顕彰, 広島大学大学院工学研究科
  • 2016年11月01日, 広島大学大学院工学研究科・工学部教育顕彰, 広島大学大学院工学研究科・工学部
  • 2016年04月26日, 平成27年度 船舶海洋科学技術啓発広報活動奨励賞, 公益社団法人日本船舶海洋工学会西部支部

研究活動

学術論文(★は代表的な論文)

  1. Hybrid simulation of dissipative particle dynamics and computational fluid dynamics for friction drag reduction of polymer coatings, OCEAN ENGINEERING, 285巻, 20231001
  2. Identification of wake vortices using a simplified automobile model under parallel running and crosswind conditions, Journal of Fluid Science and Technology, 18巻, 1号, pp. JFST0005, 20230426
  3. Deflector effect on flow behavior and drag of an Ahmed body under crosswind conditions, JOURNAL OF WIND ENGINEERING AND INDUSTRIAL AERODYNAMICS, 231巻, 202212
  4. Surface flow and aerodynamic drag of Ahmed body with deflectors, EXPERIMENTAL THERMAL AND FLUID SCIENCE, 145巻, 20230701
  5. Effect of a Short, Bio-Mimetic Control Device on Aerodynamic Drag of Ahmed Body, JOURNAL OF FLUIDS ENGINEERING-TRANSACTIONS OF THE ASME, 145巻, 3号, 20230301
  6. Enhanced expected hypervolume improvement criterion for parallel multi-objective optimization, JOURNAL OF COMPUTATIONAL SCIENCE, 65巻, 202211
  7. Experimental and numerical studies on working parameter selections of a piezoelectric-painted-based ocean energy harvester attached to fish aggregating devices, ENERGY FOR SUSTAINABLE DEVELOPMENT, 71巻, pp. 73-88, 202212
  8. ★, An improved system for efficient shape optimization of vehicle aerodynamics with “noisy” computations, Structural and Multidisciplinary Optimization, 65巻, 8号, pp. 215, 20220805
  9. ★, Identification of wake vortices in a simplified car model during significant aerodynamic drag increase under crosswind conditions, Journal of Visualization, 20220330
  10. Characteristics of electric performance and key factors of a hybrid piezo/triboelectric generator for wave energy harvesting, SUSTAINABLE ENERGY TECHNOLOGIES AND ASSESSMENTS, 50巻, 202203
  11. Experimental Study of the Skin-Friction Topology Around the Ahmed Body in Cross-Wind Conditions, JOURNAL OF FLUIDS ENGINEERING-TRANSACTIONS OF THE ASME, 144巻, 3号, 20220301
  12. The effects of smoothing length on the onset of wave breaking in smoothed particle hydrodynamics (SPH) simulations of highly directionally spread waves, Computational Particle Mechanics, 20220207
  13. Highly directionally spread, overturning breaking waves modelled with Smoothed Particle Hydrodynamics: A case study involving the Draupner wave, OCEAN MODELLING, 164巻, pp. 101822, 20210608
  14. ★, Fluid-Dynamic Force Measurement of Ahmed Model in Steady-State Cornering, ENERGIES, 13巻, 24号, 20201214
  15. ★, Active aerodynamics control of simplified vehicle body in a crosswind condition, JOURNAL OF ENGINEERING-JOE, 2020巻, 14号, pp. 1005-1011, 20201102
  16. Harvesting contact-separation-compression vibrations using a flexible and compressible triboelectric generator, SUSTAINABLE ENERGY TECHNOLOGIES AND ASSESSMENTS, 42巻, 20201026
  17. ★, Modified Algorithms for Fast Construction of Optimal Latin-Hypercube Design, IEEE ACCESS, 8巻, pp. 191644-191658, 20201019
  18. Numerical re-creation of multi-directional waves in a circular basin using a particle based method, OCEAN ENGINEERING, 209巻, 20200801
  19. ★, Identification of the vortex around a vehicle by considering the pressure minimum, Journal of Visualization, 20200616
  20. ★, Aerodynamic drag change of simplified automobile models influenced by a passing vehicle, Mechanical Engineering Journal, 7巻, 1号, pp. 19-00366, 20200215
  21. Effect of Wavy Leading Edge on Pitching Rectangular Wing, Journal of Aero Aqua Bio-mechanisms, 9巻, 1号, pp. 1-7, 20200129
  22. 自動車ヘッドランプの大規模非定常流れ計算手法の構築, 自動車技術会論文集, 50巻, 2号, pp. 542-549, 20190325
  23. ★, 風向変動条件において流れの履歴効果によって生じる車両空気抵抗変化, 自動車技術会論文集, 50巻, 3号, pp. 938-944, 20190524
  24. Harvesting ocean energy with a small-scale tidal-current turbine and fish aggregating device in the Indonesian Archipelagos, SUSTAINABLE ENERGY TECHNOLOGIES AND ASSESSMENTS, 35巻, pp. 160-171, 20191001
  25. ★, Aerodynamic drag reduction of a simplified vehicle model by promoting flow separation using plasma actuator, Mechanical Engineering Letters, 5巻, pp. 19-00354, 20191024
  26. ★, 車体後端形状が風向の時間変化に伴う過渡空力特性に与える影響, 自動車技術会論文集, 49巻, 2号, pp. 447-452, 20180327
  27. 車両空力CFDの性能評価のための簡易車両モデルの風洞試験, 自動車技術会論文集, 47巻, 6号, pp. 1439-1445, 20161101
  28. A study on the performance of cascade hard sails and sail-equipped vessels, OCEAN ENGINEERING, 98巻, pp. 23-31, 20150401
  29. 自動車の高速操舵走行時の安定性に寄与する車体周りの非定常流れ特性, 日本機械学会論文集, 80巻, 809号, pp. FE0009, 20140101
  30. ★, 定常円旋回時の自動車に作用する空気力について, 日本機械学会論文集, 80巻, 818号, pp. FE0009, 20141025
  31. ★, Coupled analysis of unsteady aerodynamics and vehicle motion of a road vehicle in windy conditions, COMPUTERS & FLUIDS, 80巻, pp. 1-9, 20130710
  32. Aerodynamic stability of road vehicles in dynamic pitching motion, JOURNAL OF WIND ENGINEERING AND INDUSTRIAL AERODYNAMICS, 122巻, pp. 146-156, 201311
  33. 自動車横風突風遭遇時の非定常空力応答と車体形状の影響について, 日本機械学会論文集(B編), 79巻, 806号, pp. 2077-2092, 20131001
  34. 車両運動時に発生する非定常空気力と流れ場に関する研究, 自動車技術会論文集, 44巻, 6号, pp. 1471-1476, 20131101
  35. Numerical quantification of aerodynamic damping on pitching of vehicle-inspired bluff body, JOURNAL OF FLUIDS AND STRUCTURES, 30巻, pp. 188-204, 201204
  36. Unsteady Vehicle Aerodynamics during a Dynamic Steering Action: 2nd Report, Numerical Analysis, SAE International Journal of Passenger Cars - Mechanical Systems, 5巻, 1号, pp. 340-357, 20120501
  37. A numerical analysis of transient flow past road vehicles subjected to pitching oscillation, JOURNAL OF WIND ENGINEERING AND INDUSTRIAL AERODYNAMICS, 99巻, 5号, pp. 511-522, 201105
  38. Large eddy simulation on the unsteady aerodynamic response of a road vehicle in transient crosswinds, INTERNATIONAL JOURNAL OF HEAT AND FLUID FLOW, 31巻, 6号, pp. 1075-1086, 201012
  39. 波状前縁付き矩形翼周りの流れ解析, 日本船舶海洋工学会論文集, 12巻, pp. 33-41, 20101201
  40. Effect of Temporal Variations of Internal Ballistics on Fuel Regression Rate in the CAMUI Hybrid Rocket, Journal of Space Engineering, 3巻, 1号, pp. 52-65, 20101101
  41. Computational visualization of unsteady flow around vehicles using high performance computing, COMPUTERS & FLUIDS, 38巻, 5号, pp. 981-990, 200905
  42. ★, Flow Structures above the Trunk Deck of Sedan-type Vehicles and their Influence on High-speed Vehicle Stability 2nd Report: Numerical Investigation on Simplified Vehicle Models using Large-Eddy Simulation, SAE International Journal of Passenger Cars - Mechanical Systems, 2巻, 1号, pp. 157-167, 20091001
  43. Development of an Unsteady Aerodynamic Simulator Using Large-Eddy Simulation Based on High-Performance Computing Technique, SAE International Journal of Passenger Cars - Mechanical Systems, 2巻, 1号, pp. 168-178, 20091001
  44. Fuel Regression Rate Behavior of CAMUI Hybrid Rocket, TRANSACTIONS OF THE JAPAN SOCIETY FOR AERONAUTICAL AND SPACE SCIENCES, SPACE TECHNOLOGY JAPAN, 2巻, 1号, pp. 168-178, 20090901
  45. 波状前縁を用いた3次元翼の失速抑制に関する実験的研究, 日本船舶海洋工学会論文集, 9巻, pp. 55-62, 20090601
  46. ★, 段差隅切り形状による船舶居住区風抵抗低減効果の数値解析, 日本船舶海洋工学会講演会論文集, 6巻, pp. 131-134, 20080401
  47. Large Eddy Simulation of Unsteady Flow Around a Formula Car on Earth Simulator, SAE 2007 Transactions: Journal of Passenger Cars - Mechanical Systems, 116巻, pp. 40-49, 20080801
  48. 縦列多段衝突噴流(CAMUI)方式を用いたハイブリッドロケットの燃料後退特性, 日本航空宇宙学会論文集, 55巻, 646号, pp. 516-526, 20071201
  49. 車体まわりの流れの大規模LES-格子依存性の評価-, 自動車技術会論文集, 38巻, 6号, pp. 297-303, 20071101
  50. HIGH PERFORMANCE LES ON EARTH SIMULATOR: A CHALLENGE FOR VEHICLE AERODYNAMICS, FISITA Transactions 2006, pp. F2006M111T, 20070901
  51. ★, Numerical Prediction of Turbulent Combustion Flows in Staged Combustor Using LES and Extended G-Equation, 日本ガスタービン学会誌, 34巻, 3号, pp. 226-234, 20060501

著書等出版物

  1. 2017年09月08日, 自動車の空力技術, 4. 2. 3 非定常空力特性と車両運動特性, 公益社団法人自動車技術会, 2017年, 09, 単行本(学術書), 共著, 日本語, 流体技術部門委員会, 78-83

招待講演、口頭・ポスター発表等

  1. Unsteady aerodynamics of automobile under real-world conditions, Takuji Nakashima, The 20th International Conference of Fluid Power and Mechatronic Control Engineering (ICFPMCE 2019), 2019年11月10日, 招待, 英語, Editorial Department of International Journal of Hydromechatronics, 嘉興市,浙江省,中国
  2. 顕著な空気抵抗増加の要因となる車両後流構造のヨー角応答特性, 中島 卓司, 清水 圭吾、濱村 航明、中村 優佑、平岡 武宜、農沢 隆秀、土井 康明, 2019年 自動車技術会 春季学術講演会, 2019年05月24日, 通常, 日本語, 公益社団法人自動車技術会, 神奈川県横浜市西区
  3. タイヤ周り流れの数値解析と空力研究 -文献レビューと事例紹介-, 中島 卓司, 三田 修平、清水 圭吾、平岡 武宣、中村 優佑、農沢 隆秀, 自動車技術会シンポジウム「最新のタイヤ空力CFD -走るタイヤ周りの流れを見る-」, 2019年03月22日, 通常, 日本語, 公益社団法人 自動車技術会, 東京都新宿区西新宿
  4. 側方走行車両により簡易車両モデルに生じる空気抵抗変化の数値解析的検討, 中島 卓司, 清水 圭吾, 松浦 恭平, 平岡 武宜, 中村 優佑, 農沢 隆秀, 2018年 自動車技術会 春季学術講演会, 2018年05月25日, 通常, 日本語, 公益社団法人 自動車技術会, 神奈川県横浜市西区
  5. ロール姿勢変化を考慮した操舵走行する乗用車の非定常空力シミュレーション, 中島 卓司, 河野 良祐,岡田 義浩,農沢 隆秀,坪倉 誠, 第22回計算工学講演会, 2017年05月31日, 通常, 日本語, 一般社団法人 日本計算工学会, 埼玉県さいたま市大宮区
  6. リアルワールドにおける車両運動を考慮した自動車の過渡空力特性に関する曳航水槽試験, Takuji Nakashima, Makoto Tsubokura, Tagung: Fahrzeug-Aerodynamik - Neue Chancen und Perspektiven für die Kraftfahrzeugaerodynamik durch CO2-Gesetzgebung und Energiewende, 2016年07月05日, 招待, 英語, ミュンヘン,ドイツ

受賞

  1. 2019年05月23日, 第69回 自動車技術会賞 論文賞, 公益社団法人自動車技術会, 車体後端形状が風向の時間変化に伴う過渡空力特性に与える影響
  2. 2013年08月, 自動車技術会 2012年度 技術部門貢献賞, 自動車技術会技術会議議長
  3. 2011年11月25日, First World NAOE Forum ポスターコンテスト, 世界船舶海洋工学フォーラム実行委員会, A Basic Study on Aerodynamic Interaction of Rigid Wing-Sails for a Next Generation Wind Driven Vessel
  4. 2009年09月01日, 第37回可視化情報シンポジウムベストプレゼンテーション賞, 社団法人可視化情報学会, 「Large-Eddy Simulationを用いたセダンタイプ乗用車のトランクデッキ上の流れ構造の可視化」
  5. 2007年11月, 平成19年度 日本機械学会動力エネルギーシステム部門 優秀講演表彰, 日本機械学会動力エネルギーシステム部門長, ガスタービン燃焼器内部分予混合燃焼場の数値予測

取得

  1. 特許権, 6502004, 2019年03月29日, 橋梁
  2. 特許権, 6832545, 2021年02月04日, 船舶用ベルマウス

外部資金

競争的資金等の採択状況

  1. 科学研究費助成事業(基盤研究(C)), 3次元ブラフボディ後流の双安定性に起因する予測困難な流体力の急変に関する研究, 2020年, 2022年
  2. 科学研究費助成事業(基盤研究(C)), 他の進行物体から受ける空力的外乱に強い3次元ブラフボディ周り流れ構造の実現, 2017年, 2019年
  3. 科学研究費助成事業(基盤研究(C)), 突発事象に伴って3次元ブラフボディに作用する過渡的空気力に関する研究, 2014年, 2016年
  4. 科学研究費助成事業(若手研究(B)), ゼロエミッション風力推進船に向けた多帆装船の空力性能向上に関する研究, 2010年, 2012年
  5. 科学研究費助成事業(若手研究(B)), 過渡的流体力特性を考慮した高性能翼機構に関する研究, 2008年, 2009年
  6. 公益財団法人スズキ財団 平成29年度科学技術研究助成, 能動的流れ制御技術を用いた3次元ブラフボディに作用する空気力の安定化, 2018年04月01日, 2018年03月31日
  7. 造船学術研究推進機構, 船舶の燃費低減に関連する研究 -帆主機従船の実現に向けた流動・波浪・船体運動連成現象予測のための実用CFD技術の開発とその適用-, 2010年
  8. 造船学術研究推進機構, 実海域の風況を考慮した風抵抗低減のための船舶空力シミュレータの開発, 2008年

社会活動

委員会等委員歴

  1. CFD技術部門委員会 委員長, 2018年04月, 2020年03月, 公益社団法人 自動車技術会
  2. 協力研究員, 2018年04月, 2021年03月, 東京大学生産技術研究所