坂田 のぞみNOZOMI SAKATA

Last Updated :2023/11/29

所属・職名
広島大学 助教
ホームページ
メールアドレス
sakatanhiroshima-u.ac.jp

基本情報

主な職歴

  • 2022年04月01日, 広島大学, IDEC国際連携機構, 助教
  • 2020年04月, 9999年, 広島大学, 教育開発国際協力研究センター(CICE), 研究員
  • 2019年03月, 2020年01月, UCL Institute of Education, Department of Education, Practice and Society, ポスドク研究員
  • 2016年09月, 2019年08月, UCL Institute of Education, Department of Education, Practice and Society, Postgraduate Teaching Assistant
  • 2015年09月, 2015年12月, Economic and Social Research Foundation, 客員研究員
  • 2011年09月, 2012年03月, 国際協力機構, JICA研究所, 研究助手

学歴

  • UCL Institute of Education, Department of Education, Practice and Society, 教育開発学専攻博士課程, イギリス, 2014年09月, 2019年02月
  • Teachers College, Columbia University, 国際異文化研究科, 教育人類学専攻修士課程, アメリカ, 2010年09月, 2012年02月

学位

  • 国際教育開発学 博士 (University College London, Institute of Education)
  • 教育人類学 修士 (Teachers College, Columbia University)

研究分野

  • 社会科学 / 教育学 / 教育社会学

研究キーワード

  • 国際教育協力
  • 比較教育学
  • 教授法
  • 教育政策分析
  • 混合研究法

教育活動

授業担当

  1. 2023年, 修士課程・博士課程前期, 1ターム, 教育と開発の理論と実践

研究活動

学術論文(★は代表的な論文)

  1. Decolonising higher education: Black and Minority Ethnic students' experiences at an elite British university, CAMBRIDGE JOURNAL OF EDUCATION, 53巻, 3号, pp. 397-411, 20230504
  2. Teacher education as an enabler or constraint of learner-centred pedagogy implementation in low-to middle-income countries, TEACHING AND TEACHER EDUCATION, 126巻, 202305
  3. Is learner-centred pedagogy associated with pupils' positive attitudes towards learning? The case of Tanzania, Compare: A Journal of Comparative and International Education, 53巻, 8号, pp. 1373-1391, 2023
  4. ★, A systematic review of the implementation of learner-centred pedagogy in low- and middle-income countries, REVIEW OF EDUCATION, 10巻, 3号, 202212
  5. The outcomes of learner-centred pedagogy: A systematic review, INTERNATIONAL JOURNAL OF EDUCATIONAL DEVELOPMENT, 94巻, 202210
  6. ★, Pedagogy and History: Ujamaa and Learner-Centered Pedagogy in Tanzania, Comparative Education Review, 65巻, 1号, pp. 56-75, 20210218
  7. Capability Approach to Valued Pedagogical Practices in Tanzania: An Alternative to Learner-Centred Pedagogy?, Journal of Human Development and Capabilities, 22巻, 4号, pp. 663-681, 20210215
  8. Knitting the Comparative Case Study (CCS) with mixed methods: an attempt to extend the methodological application of CCS, International Journal of Research & Method in Education, 44巻, 2号, pp. 193-207, 2021
  9. Educating entrepreneurial citizens: neoliberalism and youth livelihoods in Tanzania, Compare: A Journal of Comparative and International Education, 51巻, 6号, pp. 1-2, 20200529
  10. Addressing the messiness of data analysis: Praxis, readiness and tips from doctoral research, Compare: A Journal of Comparative and International Education, 49巻, 2号, pp. 318-336, 201902
  11. Learner-centred Pedagogy and Its Implications for Pupils' Schooling Experiences and Learning Outcomes : A Mixed-methods Case Study in Tanzania, 2019
  12. Editorial: Methodological innovations in qualitative educational research, London Review of Education, 17巻, 3号, pp. 249-251, 2019
  13. Understanding, embracing and reflecting upon the messiness of doctoral fieldwork, Compare: A Journal of Comparative and International Education, 47巻, 5号, pp. 773-792, 2017
  14. Efforts to Implement Learner-Centred Pedagogy in Tanzanian Primary Schools, Teachers College, Columbia University, 201202
  15. ★, Embracing the Messiness in Mixed Methods Research: The Craft Attitude, Journal of Mixed Methods Research, 17巻, 3号, pp. 288-307, 2023
  16. Pupils' experiences with learner-centred pedagogy in Tanzania, Compare: A Journal of Comparative and International Education, 53巻, 3号, pp. 525-543, 2023

著書等出版物

  1. 2022年10月01日, Learner-Centred Pedagogy in the Global South: Pupils’ and Teachers’ Experiences, Learner-Centred Pedagogy in the Global South: Pupils’ and Teachers’ Experiences, Routledge, 2022年, 10, 単著, English, Nozomi Sakata, 0000-0002-0030-4827, 206, 206

招待講演、口頭・ポスター発表等

  1. National Agenda for ICT in Education: A Comparative Analysis between South Africa and Japan, Sakata, Nozomi, Masayasu Sakaguchi, Asami Shimoda, and Takayoshi Maki, Masayasu Sakaguchi, Asami Shimoda, and Takayoshi Maki, アフリカ教育学会, 2022年04月09日, 通常, 英語
  2. 国際教育開発への再挑戦-研究者と実務者の関係を編み直す-, 橋本 憲幸、関口 洋平、坂田 のぞみ、川口 純、荻巣 崇世, 橋本 憲幸、関口 洋平、川口 純、荻巣 崇世, 日本比較脅威学会, 2022年06月24日, 通常, 日本語
  3. 国際教育開発における専門知-実践の経験値と研究の専門性の架橋を中心に-, 川口 純、坂田 のぞみ、橋本 憲幸、荻巣 崇世、坂口 真康、関口 洋平, 川口 純、橋本 憲幸、荻巣 崇世、坂口 真康、関口 洋平, 国際開発学会, 2022年12月03日, 通常, 日本語
  4. Transversing Learner-Centred Pedagogy in Tanzania: How does History Play out in Current Pedagogical Changes?, Sakata, Nozomi, British Association for International and Comparative Education, 2018年09月13日, 通常, 英語
  5. Revisiting Comparative Case Study: A Critical Analysis, Sakata, Nozomi, Comparative and International Education Society, 2019年04月14日, 通常, 英語
  6. Locally Appropriate Pedagogy from Teachers' Perspectives: Exploring Pedagogy to Expand Valued Capabilities in Tanzania, Sakata, Nozomi, Human Development and Capability Association, 2019年09月11日, 通常, 英語
  7. Possibility of a Historical Lens into Pedagogical Analysis: The Case of Learner-Centred Pedagogy in Tanzania, Sakata, Nozomi, World Council of Comparative Education Societies, 2020年11月25日, 通常, 英語
  8. Network Analysis of Learner-Centred Pedagogy: The Case of Ghana, Sakata, Nozomi, and Hannah Edjah, Hannah Edjah, Comparative and International Education Society, 2021年03月22日, 通常, 英語
  9. Learner-Centred Education in Low- and Middle-Income Countries, Sakata, Nozomi, Nicholas Bremner, and Leanne Cameron, Nicholas Bremner, and Leanne Cameron, Comparative Education Society of Asia, 2021年09月25日, 通常, 英語
  10. A Possible Nexus between Ujamaa and Learner-Centred Pedagogy in Tanzania, Sakata, Nozomi, and Nkanileka L. Mgonda, Nkanileka L. Mgonda, Comparative and International Education Society, 2022年04月18日, 通常, 英語
  11. Does Learner-Centred Pedagogy Typify a Dependency Relationship? Stakeholder Interactions and Negotiations during Policy Formation Processes in Ghana, Sakata, Nozomi, and Hannah Edjah, Hannah Edjah, Comparative and International Education Society, 2023年02月20日, 通常, 英語
  12. Associations between learner-centred pedagogy and learning outcomes: Implications from a case study in Tanzania, 坂田のぞみ, 北米比較教育学会, 2017年03月07日
  13. タンザニア小学校における学習者中心型教授法の実施度合:客観的観測値と児童の主観的経験との差, 坂田のぞみ, 日本国際教育学会, 2016年09月10日
  14. Does learner-centred pedagogy contribute to learning outcomes? Evidence from a case study in Tanzania, 坂田のぞみ, British Association for International and Comparative Education, 2016年08月12日

外部資金

競争的資金等の採択状況

  1. 科学研究費助成事業 国際共同研究加速基金(国際共同研究強化(A)) , 現地適合性の高い教授法構築アプローチ:中南米・東西アフリカ諸国の比較事例研究, 2023年04月01日, 2025年03月31日
  2. 広島大学女性研究者特定共同研究助成, タンザニアにおける幼児教育が創出する今日的ムスリムネス, 2022年08月01日, 2023年03月31日
  3. 科学研究費助成事業 若手研究, 教育開発における新教授法フレームワークの構想:タンザニアとガーナの事例比較から, 2022年04月01日, 2025年03月31日
  4. 広島大学女性研究者特定共同研究助成, 教育関係者間のパワーバランスが政策-実践連携に与える影響:ガーナの学習者中心型教授法を事例に, 2021年08月01日, 2022年03月31日
  5. 科学研究費助成事業 研究活動スタート支援, 現地の教育と学習者中心型教授法から生成するオルタナティブ教授法ータンザニアの事例, 2020年09月, 2022年03月
  6. 広島大学女性研究者特定共同研究助成, ガーナの教育政策における学習者中心型教授法に関する政策-実践連携プロセスの構造, 2020年08月, 2021年03月