坂田 のぞみNOZOMI SAKATA

Last Updated :2024/10/08

所属・職名
IDEC国際連携機構 准教授
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メールアドレス
sakatanhiroshima-u.ac.jp

基本情報

主な職歴

  • 2022年04月01日, 2024年03月31日, 広島大学, IDEC国際連携機構, 助教
  • 2020年04月, 2022年03月, 広島大学, 教育開発国際協力研究センター(CICE), 研究員
  • 2019年03月, 2020年01月, UCL Institute of Education, Department of Education, Practice and Society, ポスドク研究員
  • 2016年09月, 2019年08月, UCL Institute of Education, Department of Education, Practice and Society, Postgraduate Teaching Assistant
  • 2015年09月, 2015年12月, Economic and Social Research Foundation, 客員研究員
  • 2011年09月, 2012年03月, 国際協力機構, JICA研究所, 研究助手

学歴

  • UCL Institute of Education, Department of Education, Practice and Society, 教育開発学専攻博士課程, イギリス, 2014年09月, 2019年02月
  • Teachers College, Columbia University, 国際異文化研究科, 教育人類学専攻修士課程, アメリカ, 2010年09月, 2012年02月

学位

  • 国際教育開発学 博士 (University College London, Institute of Education)
  • 教育人類学 修士 (Teachers College, Columbia University)

研究分野

  • 社会科学 / 教育学 / 教育社会学

研究キーワード

  • 国際教育協力
  • 比較教育学
  • 教授法
  • 教育政策分析
  • 混合研究法

教育活動

授業担当

  1. 2024年, 修士課程・博士課程前期, 2ターム, 教育と開発の理論と実践

研究活動

学術論文(★は代表的な論文)

  1. ★, Toward an Alternative Pedagogical Framework to Learner-Centered Pedagogy: Indigenous and Currently Valued Pedagogies in Tanzania, Comparative Education Review, 68巻, 3号, pp. 403-422, 2024
  2. Stakeholder Experiences and Perspectives on the Nueva Escuela Mexicana Reform in Mexican Primary Education, Education Sciences, 14巻, 10号, pp. 1-22, 2024
  3. Self-Directed Learning and Student-Centered Learning: A Conceptual Comparison, Pedagogy, Culture & Society, 2023
  4. Shadow Education in Africa: Private Supplementary Tutoring and its Policy Implications, Journal of International Cooperation in Education, 25巻, 1号, pp. 163-164, 2023
  5. Exploring Postcolonial Relationships within Policy Transfer: The Case of Learener-Centred Pedagogy in Ghana, Comparative Education, 2023
  6. ★, Embracing the Messiness in Mixed Methods Research: The Craft Attitude, Journal of Mixed Methods Research, 17巻, 3号, pp. 288-307, 2023
  7. Decolonising higher education: Black and Minority Ethnic students' experiences at an elite British university, Cambridge Journal of Education, 53巻, 3号, pp. 397-411, 2023
  8. Teacher education as an enabler or constraint of learner-centred pedagogy implementation in low-to middle-income countries, Teaching and Teacher Education, 126巻, 2023
  9. Is learner-centred pedagogy associated with pupils' positive attitudes towards learning? The case of Tanzania, Compare: A Journal of Comparative and International Education, 53巻, 8号, pp. 1373-1391, 2023
  10. タイの防災教育に関する予備的検討, 広島大学大学院人間社会科学研究科紀要『教育学研究』, 3号, pp. 275-279, 2022
  11. タンザニアにおける教育借用としての学習者中心型教授法−国際教育政策と初等教員の教授法解釈との相違をめぐって−, 比較教育学研究, 64巻, pp. 47-70, 2022
  12. The outcomes of learner-centred pedagogy: A systematic review, International Journal of Educational Development, 94巻, 2022
  13. ★, A systematic review of the implementation of learner-centred pedagogy in low- and middle-income countries, Review of Education, 10巻, 3号, pp. 1-41, 2022
  14. ★, Pedagogy and History: Ujamaa and Learner-Centered Pedagogy in Tanzania, Comparative Education Review, 65巻, 1号, pp. 56-75, 2021
  15. Capability Approach to Valued Pedagogical Practices in Tanzania: An Alternative to Learner-Centred Pedagogy?, Journal of Human Development and Capabilities, 22巻, 4号, pp. 663-681, 2021
  16. Knitting the Comparative Case Study (CCS) with mixed methods: an attempt to extend the methodological application of CCS, International Journal of Research & Method in Education, 44巻, 2号, pp. 193-207, 2021
  17. Educating entrepreneurial citizens: neoliberalism and youth livelihoods in Tanzania, Compare: A Journal of Comparative and International Education, 51巻, 6号, pp. 1-2, 2020
  18. Addressing the messiness of data analysis: Praxis, readiness and tips from doctoral research, Compare: A Journal of Comparative and International Education, 49巻, 2号, pp. 318-336, 2019
  19. Learner-centred Pedagogy and Its Implications for Pupils' Schooling Experiences and Learning Outcomes : A Mixed-methods Case Study in Tanzania, 2019
  20. Editorial: Methodological innovations in qualitative educational research, London Review of Education, 17巻, 3号, pp. 249-251, 2019
  21. Understanding, embracing and reflecting upon the messiness of doctoral fieldwork, Compare: A Journal of Comparative and International Education, 47巻, 5号, pp. 773-792, 2017
  22. Pupils' experiences with learner-centred pedagogy in Tanzania, Compare: A Journal of Comparative and International Education, 53巻, 3号, pp. 525-543, 2023

著書等出版物

  1. 2023年, Learner-Centred Pedagogy in the Global South: Pupils’ and Teachers’ Experiences, Learner-Centred Pedagogy in the Global South: Pupils’ and Teachers’ Experiences, Routledge, 2022年, 10, 単行本(学術書), 単著, English, Nozomi Sakata, 0000-0002-0030-4827, 206, 206

招待講演、口頭・ポスター発表等

  1. Toward an Alternative Pedagogical Framework to Learner-Centered Pedagogy: Historically Nurtured and Currently Valued Pedagogies in Tanzania, Sakata, Nozomi, and Nkanileka Loti Mgonda, Nkanileka Loti Mgonda, Reimagining Education for Self-Reliance (ESR) in the context of Futures of Education, Culture, and Nature, 2024年10月04日, 通常, 英語, The Futures of Education, Culture, and Nature Conference, Mkwawa University College of Education, Tanzania
  2. Nexus between Historically Nurtured and Currently Valued Pedagogies: The Case of Recent Curriculum Reform in Mexico, Sakata, Nozomi, Human Development and Capability Association, 2024年, 英語
  3. Possibility of Learner-Centred Approaches in Decolonising Curriculum and Pedagogy in Mexico., Sakata, Nozomi, and Nicholas Bremner, Nicholas Bremner, British Association for International and Comparative Education, 2024年, 英語
  4. Toward an Alternative Pedagogical Framework to Learner-Centered Pedagogy: Historically Nurtured and Currently Valued Pedagogies in Tanzania, Sakata, Nozomi, and Nkanileka Loti Mgonda, Nkanileka Loti Mgonda, Futures of Education, Culture, and Nature Conference, 2024年, 英語, Mkwawa University College of Education, Iringa, Tanzania
  5. Can Learner-Centred Pedagogy Contribute to Learning Equity?, Nozomi Sakata, The 68th Comparative and International Education Society 2024 Conference, 2024年, 英語
  6. Collaboration between Stakeholders in the Design of Context-based Curriculum in Ghana, Eugene Adu Henaku, Nozomi Sakata, Comparative Education Society of Asia, 2023年, 英語
  7. Using Mixed Methods Research Reflexivity for Inclusive Education Systems, Joan DeJaeghere, Nozomi Sakata, Amita Chudgar, Tom Luschei, Nancy Kendall, Erin Murphy-Graham, and Caine Rollwaton, UKFIET Conference, 2023年, 英語
  8. Toward an Alternative Pedagogical Framework to Learner-Centred Pedagogy: Indigenous and Currently Valued Pedagogies in Tanzania, Nozomi Sakata, Human Development and Capability Association, 2023年, 英語
  9. Does Learner-Centred Pedagogy Typify a Dependency Relationship? Stakeholder Interactions and Negotiations during Policy Formation Processes in Ghana, Sakata, Nozomi, and Hannah Edjah, Comparative and International Education Society, 2023年, 英語
  10. National Agenda for ICT in Education: A Comparative Analysis between South Africa and Japan, Sakata, Nozomi, Masayasu Sakaguchi, Asami Shimoda, and Takayoshi Maki, アフリカ教育学会, 2022年, 英語
  11. 国際教育開発への再挑戦-研究者と実務者の関係を編み直す-, 橋本 憲幸、関口 洋平、坂田 のぞみ、川口 純、荻巣 崇世, 日本比較教育学会, 2022年, 日本語
  12. 国際教育開発における専門知-実践の経験値と研究の専門性の架橋を中心に-, 川口 純、坂田 のぞみ、橋本 憲幸、荻巣 崇世、坂口 真康、関口 洋平, 国際開発学会, 2022年, 日本語
  13. A Possible Nexus between Ujamaa and Learner-Centred Pedagogy in Tanzania, Sakata, Nozomi, and Nkanileka L. Mgonda, Comparative and International Education Society, 2022年, 英語
  14. タンザニアにおける初等教員の解釈から解明する学習者中心型教授法の海外展開, 坂田のぞみ, 日本比較教育学会, 2021年, 通常, 日本語
  15. Network Analysis of Learner-Centred Pedagogy: The Case of Ghana, Sakata, Nozomi, and Hannah Edjah, Comparative and International Education Society, 2021年, 英語
  16. Learner-Centred Education in Low- and Middle-Income Countries, Sakata, Nozomi, Nicholas Bremner, and Leanne Cameron, Comparative Education Society of Asia, 2021年, 英語
  17. Possibility of a Historical Lens into Pedagogical Analysis: The Case of Learner-Centred Pedagogy in Tanzania, Sakata, Nozomi, World Council of Comparative Education Societies, 2020年, 英語
  18. Revisiting Comparative Case Study: A Critical Analysis, Sakata, Nozomi, Comparative and International Education Society, 2019年, 英語
  19. Locally Appropriate Pedagogy from Teachers' Perspectives: Exploring Pedagogy to Expand Valued Capabilities in Tanzania, Sakata, Nozomi, Human Development and Capability Association, 2019年, 英語
  20. Transversing Learner-Centred Pedagogy in Tanzania: How does History Play out in Current Pedagogical Changes?, Sakata, Nozomi, British Association for International and Comparative Education, 2018年, 英語
  21. Associations between learner-centred pedagogy and learning outcomes: Implications from a case study in Tanzania, Nozomi Sakata, Comparative and International Education Society, 2017年, 英語
  22. Does learner-centred pedagogy contribute to learning outcomes? Evidence from a case study in Tanzania, Nozomi Sakata, British Association for International and Comparative Education, 2016年, 英語

外部資金

競争的資金等の採択状況

  1. 広島大学女性研究者特定共同研究助成, 英米との比較からみる日本の国際教育協力:援助動向言説に着目して, 2024年, 2025年
  2. IDEC国際連携機構 若手教員研究助成, 日・英・米の援助ロジック比較:国際教育協力のアクター関係分析を通して, 2024年04月01日, 2025年03月31日
  3. 広島大学女性研究者特定共同研究助成, タンザニアとケニアにおける教授法発展過程の比較事例研究:現地の教授観を中心に, 2023年08月01日, 2024年03月31日
  4. 科学研究費助成事業 国際共同研究加速基金(国際共同研究強化(A)) , 現地適合性の高い教授法構築アプローチ:中南米・東西アフリカ諸国の比較事例研究, 2023年04月01日, 2025年03月31日
  5. 広島大学女性研究者特定共同研究助成, タンザニアにおける幼児教育が創出する今日的ムスリムネス, 2022年08月01日, 2023年03月31日
  6. 科学研究費助成事業 若手研究, 教育開発における新教授法フレームワークの構想:タンザニアとガーナの事例比較から, 2022年04月01日, 2025年03月31日
  7. 広島大学女性研究者特定共同研究助成, 教育関係者間のパワーバランスが政策-実践連携に与える影響:ガーナの学習者中心型教授法を事例に, 2021年08月01日, 2022年03月31日
  8. 科学研究費助成事業 研究活動スタート支援, 現地の教育と学習者中心型教授法から生成するオルタナティブ教授法ータンザニアの事例, 2020年09月, 2022年03月
  9. 広島大学女性研究者特定共同研究助成, ガーナの教育政策における学習者中心型教授法に関する政策-実践連携プロセスの構造, 2020年08月, 2021年03月

社会活動

委員会等委員歴

  1. 中国・四国地区幹事, 2022年06月17日, 日本比較教育学会
  2. Associate Editor, 2023年10月, Comparative Education Review
  3. Conference Coordinator, 2023年10月, Human Development and Capability Association
  4. East Asia Regional Network Co-Coordinator, 2021年05月, Human Development and Capability Association
  5. Managing Editor, 2021年04月, Journal of International Cooperation in Education
  6. Support Officer, 2019年01月, British Association for International and Comparative Education