平嶋 宗Tsukasa Hirashima
Last Updated :2024/12/02
- 所属・職名
- 大学院先進理工系科学研究科 教授
- メールアドレス
- tsukasa-hirashimahiroshima-u.ac.jp
基本情報
学位
研究分野
研究キーワード
- Artificial Intelligence
- CAI
- Learning
- CAI
- Thought Experiment
- CAI
- Problem Posing
- Error-Visualization
- Fusinoal Learning Game
教育活動
授業担当
- 2024年, 学部専門, セメスター(前期), インクルーシブ・アジア特別集中講義
- 2024年, 学部専門, 4ターム, データベース
- 2024年, 学部専門, 3ターム, ヒューマンコンピュータインタラクション
- 2024年, 学部専門, 1ターム, インフォマティクスセミナーI
- 2024年, 学部専門, 2ターム, インフォマティクスセミナーII
- 2024年, 学部専門, セメスター(後期), 卒業論文
- 2024年, 修士課程・博士課程前期, 1ターム, 情報科学特別演習A
- 2024年, 修士課程・博士課程前期, 2ターム, 情報科学特別演習A
- 2024年, 修士課程・博士課程前期, 3ターム, 情報科学特別演習B
- 2024年, 修士課程・博士課程前期, 4ターム, 情報科学特別演習B
- 2024年, 修士課程・博士課程前期, 年度, 情報科学特別研究
- 2024年, 博士課程・博士課程後期, 年度, 情報科学特別研究
- 2024年, 博士課程・博士課程後期, 年度, 情報科学特別研究
研究活動
学術論文(★は代表的な論文)
- Application of the Recomposition Method to Mind Map and Experimental Verification of Learning Effect, International Conference on Human-Computer Interaction 2023, pp. 378-398, 20230709
- Improving Memory Retention By Using Source Connection Function In Viat-Map For English Reading Comprehension, 2023 International Conference on Electrical and Information Technology (IEIT), pp. 378-384, 20230914
- 問題解決行き詰まりに対する単純化方略を用いた自己克服支援演習の学習効果——初等力学を対象として——, 教育システム情報学会誌, pp. 295-300, 20231001
- The Effect of Gamification-Based Programming E-Learning Platform on Students' Achievement, Proceedings of the 8th International Conference on Sustainable Information Engineering and Technology, pp. 370-376, 20231024
- Investigating VIAT-Map from the view point of Ease of Use, Perceived of Usefulness, and Acceptance of IT by using Technology Acceptance Model (TAM), 2023 9th International Conference on Education and Technology (ICET), pp. 110-115, 20231007
- A Preliminary Study on Knowledge Reconstruction Activity for Fostering Cognitive Presence in Online Discussion, 31st International Conference on Computers in Education, ICCE 2023, pp. 475-484, 202312
- Conceptual Representation of the Source-Code to Support the Learning of Object-Oriented Programming Concepts, International Journal of Information and Education Technology, 13巻, 12号, pp. 1858-1867, 202312
- 三量命題モデルのオープン化としての複数算数文章題連結的組立演習システムの開発と予備的評価, 教育システム情報学会誌, 41巻, 1号, pp. 26-31, 20240101
- 三角ロジック組立演習の中学生を対象とした実験的利用と分析結果, 教育システム情報学会誌, 41巻, 1号, pp. 32-37, 20240101
- Learning Support System for Relationships Among Forces, Accelerations, Velocities, and Movements in Error-Based Simulation, International Conference on Human-Computer Interaction, pp. 3-15, 20240601
- Effect of Providing Knowledge Construction as A Preparatory Activity on Learner’s Critical Thinking Achievement in Online, 17th International Conference on Computer-Supported Collaborative Learning, pp. 369-370, 20240610
- Task-Technology Fit Analysis: Measuring the Factors that influence Behavioural Intention to Use the Online Summary-with Automated Feedback in a MOOCs Platform, ELECTRONIC JOURNAL OF E-LEARNING, 22巻, 1号, pp. 63-77, 202401
- The Elements of Every Metaverse Types: A Systematic Literature Review, TEM JOURNAL-TECHNOLOGY EDUCATION MANAGEMENT INFORMATICS, 13巻, 1号, pp. 771-782, 202402
- Classroom implementation of an auxiliary problem presentation system for mechanics adapted to learners' errors, RESEARCH AND PRACTICE IN TECHNOLOGY ENHANCED LEARNING, 19巻, 20240101
- Evaluating the kit-build concept mapping process using sub-map scoring, RESEARCH AND PRACTICE IN TECHNOLOGY ENHANCED LEARNING, 19巻, 20240101
- Promoting Students' Higher Order Thinking with Concept Map Recomposition, IEICE TRANSACTIONS ON INFORMATION AND SYSTEMS, E106D巻, 8号, pp. 1262-1274, 202308
- Error-based simulation as a thought experimental method for changing "motion implies a force" misconception: An evaluation, JOURNAL OF COMPUTER ASSISTED LEARNING, 39巻, 4号, pp. 1290-1302, 202308
- Constructing Toulmin's Logical Structure Through Viat-map Application for Reading Comprehension of EFL Students, 2022 Fifth International Conference on Vocational Education and Electrical Engineering, pp. 196-200, 20220910
- Preliminary Analysis of Result and Log Data on Viat-map in English Reading Comprehension, 2022 International Conference on Electrical and Information Technology, pp. 327-322, 20220915
- Extended Kit-Build Concept Mapping Tool to Facilitate Online Teaching and Learning in Post-COVID-19 Era, 2022 8th International Conference on Education and Technology, pp. 55-58, 20221015
- Knowledge Reconstruction with Kit-Build Concept Map: A Review from Student Experience, 7th International Conference on Sustainable Information Engineering and Technology, 20221122
- Learner Action Patterns in the Problem-Solving Process Related to Program Code Composition Based on Tracking System Activities, 2022 Seventh International Conference on Informatics and Computing, pp. 1-7, 20221208
- In-process feedback by detecting deadlock based on EEG data in exercise of learning by problem-posing and its evaluation, Research and Practice in Technology Enhanced Learning, 18巻, pp. 1-26, 20230218
- 単文統合型の作問学習支援システムのスポット的実践利用と学習効果の測定, 教育システム情報学会誌, 40巻, 1号, pp. 48-53, 20230101
- Design and Development of a Card Game for Learning on the Structure of Arithmetic Story by Concatenated Sentence Integration, IEICE TRANSACTIONS on Information and Systems, 106巻, 2号, pp. 131-136, 20230201
- 力学を対象とした Error-based Simulation における行き詰まりの解消を指向した補助問題の提示システム, 電子情報通信学会論文誌 D, 106巻, 2号, pp. 132-143, 20230201
- Development of Gamification-Based E-Learning on Web Design Topic, International Journal of Interactive Mobile Technologies, 17巻, 3号, pp. 21-38, 20230201
- ★, Error-based simulation as a thought experimental method for changing motion implies a force misconception An evaluation, Journal of Computer Assisted Learning, pp. 1-13, 20230214
- Associated Patterns in Open-Ended Concept Maps within E-Learning, Knowledge Engineering and Data Science, 5巻, 2号, pp. 179-187, 20230528
- キットビルド方式によるフローチャート組み立て課題を導入した論理的思考力育成システム, 人工知能学会全国大会論文集, 2020巻, 0号, pp. 2B6GS1201-2B6GS1201, 2020
- 関係的理解を指向した問題間比較タスクの設計開発および実践評価, 先進的学習科学と工学研究会, 85巻, pp. 25-30, 20190307
- Error-Based Simulationを用いることによる概念変容の分析 : 概念マップの変化としての概念変容の分析, 先進的学習科学と工学研究会, 85巻, pp. 70-75, 20190307
- カード操作方式によるプログラミング学習支援システムでの学習過程の可視化方法の提案, 先進的学習科学と工学研究会, 85巻, pp. 92-97, 20190307
- プログラミングにおける部品の獲得・拡張活動プロセス, 先進的学習科学と工学研究会, 85巻, pp. 104-109, 20190307
- Computational Thinkingを育成することを目的とした分類課題に対する組み立て式ベン図・Yes/Noチャート学習環境の設計・開発とその試験的運用に対する評価, 先進的学習科学と工学研究会, 85巻, pp. 116-121, 20190307
- プログラミング的思考の経験を通じた学習内容の理解・応用・批評的評価 : ベン図,Yes/Noチャート,ビジュアルプログラミング言語,対話型ロボットを用いた小学校における授業実践 (ICTを用いた学習環境の構築/一般), 日本教育工学会研究報告集, 19巻, 1号, pp. 31-38, 20190309
- 学びの構成原理の理解深化を目的とした小学校教員研修の実践 (ICTを用いた学習環境の構築/一般), 日本教育工学会研究報告集, 19巻, 1号, pp. 301-306, 20190309
- 因数分解を対象とした作問学習演習システムの設計開発と実験的利用, 先進的学習科学と工学研究会, 86巻, pp. 6-11, 20190706
- 空間表現を媒介とした言語・数式表現間の変換としての和差算数文章題の定式化と学習環境の設計, 先進的学習科学と工学研究会, 86巻, pp. 12-17, 20190706
- 平面図形問題を用いた論理的思考力育成支援システムの開発, 先進的学習科学と工学研究会, 86巻, pp. 18-23, 20190706
- プログラミングにおける学習者の部品構築プロセスを考慮した学習支援システムの提案, 先進的学習科学と工学研究会, 86巻, pp. 66-69, 20190706
- 学習者による観測器の活用を通した解答の検証を指向する力学学習支援システムの試作, 先進的学習科学と工学研究会, 86巻, pp. 70-73, 20190706
- 算数文章題を対象とした作問学習支援システム「モンサクン」における個々の作問課題の分析を目的とした作問プロセスシミュレータの設計・開発, 先進的学習科学と工学研究会, 86巻, pp. 83-88, 20190706
- コンピュテーショナルシンキングを育成するパズルゲームアプリケーションDeliverBoxの開発, 国際ICT利用研究学会全国大会講演論文集 International ICT Application Research Society annual conference (IIARS) CD-ROM poroceedings, 4巻, pp. 92-94, 20191130
- カード操作方式によるプログラミング学習支援システムにおける学習者の活動に基づく学習課題の特徴分析 (情報システム研究会 知的情報システム・その他一般), 電気学会研究会資料. IS, 2019巻, 60号, pp. 41-44, 20191109
- 和差算数文章題の言語・数式・空間表現の相互変換における数量の役割付けとしての自己説明演習の設計・開発 (プログラミング教育と情報の科学的理解/一般), JSiSE研究会研究報告, 33巻, 6号, pp. 109-116, 201903
- 代数文章題立式の概念構造操作としてのタスク化と支援システムの設計開発および実践運用 (プログラミング教育と情報の科学的理解/一般), JSiSE研究会研究報告, 33巻, 6号, pp. 117-124, 201903
- 確率モデルによる探索的再構成課題の学習プロセス分析手法の提案, 先進的学習科学と工学研究会, 88巻, pp. 85-90, 20200309
- 学習者のパラメータ探索を通した故障診断による力学学習支援システムの開発, 先進的学習科学と工学研究会, 88巻, pp. 103-108, 20200309
- Design and Development of a Card Game for Learning on the Structure of Arithmetic Story by Concatenated Sentence Integration, IEICE TRANSACTIONS ON INFORMATION AND SYSTEMS, E106D巻, 2号, pp. 131-136, 202302
- A Learning Game on the Structure of Arithmetic Story by Chained Sentence Integration, pp. 70-72, 20211201
- Problem posing with Representation Conversion Model for Learning the Condition of Addition and Subtraction Word Problems and Beyond, ICCE2021 workshop, pp. 60-69, 20211201
- Conceptual Level Comprehension Support of The Object-Oriented Programming Source-Code Using Kit-Build Concept Map, ICCE2021, pp. 315-320, 20211201
- Investigating the Tightness of Connection between Original Map and Additional Map in Extension Concept Mapping, ICCE2021, pp. 303-308, 20211201
- The Effectiveness of Collaborative Concept Map Recomposition and Discussion with Kit-Build Concept Map in Online Learning, ICCE2021, pp. 169-174, 20211201
- Learning the Condition of Addition and Subtraction Word Problems by Problem-Posing Based on Representation Conversion Model, ICCE2021, pp. 87-92, 20211201
- In-process Feedback by Detecting Deadlock based on EEG Data in Exercise of Learning by Problem-posing, ICCE2021, pp. 21-30, 20211201
- 論理組立演習における情報過不足問題の開発, 教育システム情報学会誌, 38巻, 3号, pp. 243-247, 20210701
- Learning Models in Educational Game Interactions: A Review, International Journal of Engineering Education, 1巻, 1号, pp. 1-7, 20210707
- Proposal of Learning Support System for Improving Skills in Inferring Background Knowledge in Conversation, International Conference on Human-Computer Interaction, pp. 104-114, 20210724
- Design of Learning by Logical Empathic Understanding in Technology Enhanced Learning, International Conference on Human-Computer Interaction, pp. 38-49, 20210724
- Learner model for adaptive scaffolding in intelligent tutoring systems for organizing programming knowledge, International Conference on Human-Computer Interaction, pp. 63-74, 20210724
- Characterization of Auxiliary Problems for Automated Generation in Error-Based Simulation, International Conference on Human-Computer Interaction, pp. 3-13, 20210724
- Preliminary Review of Online Collaborative Kit-Build Concept Map Tool in Practical Use, Business Innovation and Engineering Conference 2020 (BIEC 2020), pp. 46-53, 20210728
- Investigating the Distribution of Knowledge Structure in Extended Concept Mapping, Business Innovation and Engineering Conference 2020 (BIEC 2020), pp. 74-79, 20210728
- Cluster Analysis of Student Learning Process on Digital Learning Media Based on Visual Intuition Using Adaptive Moving Self-Organizing Maps, 6th International Conference on Sustainable Information Engineering and Technology 2021, pp. 118-124, 20210913
- Efficient Online Collaborative Learning Through Concept Mapping with Kit-Build Concept Map, 6th International Conference on Sustainable Information Engineering and Technology 2021, pp. 125-131, 20210913
- A Preliminary Study: Toulmin Arguments In English Reading Comprehension For English as Foreign Language Students, 2021 International Conference on Electrical and Information Technology (IEIT), pp. 6-10, 20210914
- The Effect of Extended Kit-Build Concept Mapping on Students' Perceptions, 2021 7th International Conference on Education and Technology (ICET), pp. 288-292, 20210918
- 和差の算数文章題を対象とした作問課題分析ツールの設計・開発およびその評価, 教育システム情報学会誌, 38巻, 4号, pp. 328-340, 20211001
- 命題三角ロジック組立課題における命題構成単語の無意味綴り化の影響の実験的検証, 教育システム情報学会誌, 38巻, 4号, pp. 358-362, 20211001
- Analysis of Perceived Ease of Use, Perceived Usefulness, and Behavioral Intention on Extended Scratch-Build Concept Mapping Tool, 2021 7th International Conference on Electrical, Electronics and Information Engineering (ICEEIE), pp. 1-5, 20211002
- Influence of Access to Reading Material during Concept Map Recomposition in Reading Comprehension and Retention, IEICE TRANSACTIONS on Information and Systems, 104巻, 11号, pp. 1941-1950, 20211101
- Design and development of semi-automatic concept map authoring support tool, Research and Practice in Technology Enhanced Learning, 16巻, 1号, pp. 1-19, 20211201
- Nonoka Aikawa, Kento Koike, Takahito Tomoto, Tomoya Horiguchi, Tsukasa Hirashima, Improving Assessment and Evaluation Strategies on Online Learning, pp. 101-107, 20220609
- Automatic Generation Rules for Auxiliary Problems Based on Causal Relationships for Force in a Mechanics Learning Support System, International Conference on Human-Computer Interaction, pp. 437-450, 20220701
- An Interactive Learning Environment System on Basic Programming Subjects: Effects of Learning Outcomes and Question Level Patterns, JTEV, 8巻, 1号, pp. 1-14, 20220104
- An Exploratory Study of the Relationship between Computational Thinking and Creative Attitudes among University Students, CTE-STEM 2022 conference, 20220611
- 量命題を部品とした算数単位文章題組立作問学習ソフト 「モンサクン」 の小学校全学年での試験的利用, 教育システム情報学会誌, 39巻, 3号, pp. 357-367, 20220701
- Collaborative concept mapping with reciprocal kit-build: a practical use in linear algebra course, RESEARCH AND PRACTICE IN TECHNOLOGY ENHANCED LEARNING, 15巻, 1号, 20200731
- The effect of differences in group composition on knowledge transfer, group achievement, and learners' affective responses during reciprocal concept mapping with the Kit-Build Approach, RESEARCH AND PRACTICE IN TECHNOLOGY ENHANCED LEARNING, 15巻, 1号, 20200610
- The effect on new knowledge and reviewed knowledge caused by the positioning task in closed concept maps, RESEARCH AND PRACTICE IN TECHNOLOGY ENHANCED LEARNING, 14巻, 1号, 20191108
- Application focused on structural comprehension of mathematics contextual problems for kindergarten students, RESEARCH AND PRACTICE IN TECHNOLOGY ENHANCED LEARNING, 14巻, 1号, 20190128
- Comparison between behavioral and structural explanation in learning by model-building, RESEARCH AND PRACTICE IN TECHNOLOGY ENHANCED LEARNING, 14巻, 1号, 20190318
- Improving English reading for EFL readers with reviewing kit-build concept map, RESEARCH AND PRACTICE IN TECHNOLOGY ENHANCED LEARNING, 15巻, 1号, 20200318
- Analysis of quality of knowledge structure and students' perceptions in extension concept mapping, RESEARCH AND PRACTICE IN TECHNOLOGY ENHANCED LEARNING, 17巻, 1号, 20220407
- Learning effectiveness of computational thinking in a simple classification task while using a yes/no chart learning system compared to using a visual programming learning system, Information and Technology in Education and Learning, 1巻, 1号, pp. 1-11, 202112
- バグモデルによる診断機能を持った探索アルゴリズムの知的学習支援システム, 日本教育工学会雑誌, 26巻, 4号, pp. 361-370, 20030401
- "Context-sensitive filtering for the web", Web Intelligence and Agent Systems, International Journal of Pressure Vessels and Piping, 1巻, pp. 249-257, 20030401
- 問題変更演習のための学習支援環境の設計・開発, 教育システム情報学会学会誌, 21巻, 3号, pp. 223-231, 20040701
- 英語物語に関する質問応答のための予想正答文との比較による正誤判定法, 教育システム情報学会学会誌, 21巻, 3号, pp. 232-240, 20040701
- A Computer-Based Learning Game Designed by Fusion Method, The Journal of Information and Systems in Education, 2巻, 1号, pp. 7-13, 20030401
- Visualization of Bugs in Subtraction with Block-Box Model, ED-MEDIA2003, pp. 777-783, 20030401
- A Metadata Editor of Exercise Problems for Adaptive Problem Sequencing, AIED2003, pp. 425-427, 20030401
- A Computational Framework of Thought Experiment Environments, ICCE 2003, pp. 1074-1078, 20030401
- Tutoring System for Pencil Drawing Discipline, ICCE 2003, pp. 1163-1170, 20030401
- A Method to Resolve Ambiguity of Interpretation of English Sentences for Intelligent English Learning Support Systems, ICCE 2003, 20030401
- A simulation-based learning environment assisting scientific activities based on the classification of ’surprisingness’, ED-MEDIA04, pp. 1413-1418, 20040601
- A Scaffold Process to Facilitate Comprehension in Web-Based Training, 15th Information Resources Management Association International Conference, pp. 1187-1188, 20040701
- A Support Environment for Learning by Describing Problem Map in Arithmetical Word Problems, ICCE2004, pp. 213-225, 20041201
- Partial exchange method for designing learning games and its application, ICCE2004, pp. 257-264, 20041201
- Error-visualization in multi-agent social simulations for developing childrens’ statistical skills, ICCE2004, pp. 105-111, 20041201
- Example retrieval of learning functions for supporting authoring of a WBT system, ICCE2004, pp. 1627-1633, 20041201
- A Method of Judgment by Comparing Answer Sentences with Expected Correct Answers for Questions and Answers in CALL, EDMEDIA2004, 20040601
- 教育的インタラクションと学習者モデリング, システム制御情報学会誌, 47巻, 4号, pp. 185-190, 20030401
- 「誤りからの学習」を指向した誤り可視化の試み, 教育システム情報学会誌, 21巻, 3号, pp. 178-186, 20040701
- 学習ゲーム作成のための部分構造交換法とその実践例, 電子情報通信学会論文誌D-I, J88-D-I巻, 1号, pp. 35-44, 20050101
- 英語物語に関する質問応答のための意味比較による正誤判定, 電子情報通信学会論文誌D-I, J88-D-I巻, 1号, pp. 25-34, 20050101
- 和と差の二項演算に関する作問学習支援環境利用による算数能力への影響調査, 日本教育工学会論文誌, 28巻, 3号, pp. 205-216, 20041201
- 問題を比較することによる学習の支援環境, 日本教育工学会論文誌, 28巻, 3号, pp. 171-182, 20041201
- 注視点分布に基づく適応的な注釈情報の提示, 第10回 インタラクティブシステムとソフトウェアに関するワークショップ論文集, pp. 19-24, 20041201
- Realizing Adaptive Questions and Answers for ICALL Systems, AIED2005, 20050401
- Graph of Microworld, AIED2005, 20050401
- Formation of Oil Bodies in the Cultured Shoot Primordia of Matricaria chamomilla, Plant Tissue Culture Letter, 10巻, pp. 289-292, 19930401
- Robust simulator: A method of simulating learners' erroneous equations for making error-based simulation, INTELLIGENT TUTORING SYSTEMS, PROCEEDINGS, 4053巻, pp. 655-665, 20060101
- Visualizing errors and its evaluation, INTELLIGENT TUTORING SYSTEMS, PROCEEDINGS, 4053巻, pp. 744-746, 20060101
- Robust simulator: A method of simulating learners' erroneous equations for making error-based simulation, INTELLIGENT TUTORING SYSTEMS, PROCEEDINGS, 4053巻, pp. 655-665, 2006
- Visualizing errors and its evaluation, INTELLIGENT TUTORING SYSTEMS, PROCEEDINGS, 4053巻, pp. 744-746, 2006
- Analyzer of Sentence Card Set for Learning by Problem-Posing, AIED 2013, pp. 628-631, 2013
- Development and Evaluation of a Mobile Search System for Science Experiments to Connect School Knowledge to Common Knowledge, HIMI/HCII 2013,Part III, pp. 192-201, 2013
- Error Analysis for Tablet User Interface Transfers Based on Operational Knowledge Interference, Lecture Notes in Computer Science, 8019巻, pp. 84-93, 2013
- Fraction Block as a Tool for Learning & Teaching Fraction and Its Experimental Use in an Elementary School, pp. 103-109, 2013
- Instantaneous Assessment of Learners’ Comprehension for Lecture by using Kit-Build Concept Map System., HIMI/HCII 2013,Part III, pp. 175-181, 2013
- Interactive Environment for Learning by Problem-Posing of Arithmetic Word Problems Solved by One-step Multiplication, pp. 51-60, 2013
- Learning by Problem-Posing with Online Connected Media Tablets, HIMI/HCII 2013,Part III, pp. 165-174, 2013
- Practical Use of Kit-Build Concept Map System for Formative Assessment of Learners' Comprehension in a Lecture, pp. 892-901, 2013
- Prologによる解法知識を用いた誤答解説文付き多肢選択問題の生成, 教育システム情報学会論文誌, 30巻, 2号, 2013
- 学習用カードゲームのオーサリングシステムの開発と実験評価, 教育システム情報学会論文誌, 30巻, 2号, 2013
- 教室授業との融合を目的とした単文統合型作問学習支援システムモンサクンTouchの開発と実践利用, 電子情報通信学会論文誌 D, J96-D巻, 10号, pp. 2440-2451, 2013
- 誤りの可視化による階層構造の理解を指向したコンセプトマップ構築学習の支援環境, 教育システム情報学会誌, 30巻, 1号, pp. 42-53, 2013
- 特別支援学級でのモンサクンを用いた作問学習実践事例, 教育システム情報学会論文誌, 30巻, 4号, pp. 243-247, 2013
- ★, 割合分数を具象化する分数ブロックの提案と学習支援システムの設計・開発および試験的利用, 電子情報通信学会論文誌, 97-D巻, 10号, pp. 1553-1562, 20141001
- 講義に対する理解促進のためのノートリビルディング法の提案と支援システムの開発・評価, 教育システム情報学会, 31巻, 4号, pp. 264-269, 20141008
- ★, Error-Based Simulation for Error-Awareness in Learning Mechanics: An Evaluation, Journal of Educational Technology & Society, 17巻, 3号, pp. 1-13, 20140701
- 力間の関係の外化を用いた力学学習支援システムの開発とその実験的利用, 教育システム情報学会, 31巻, 4号, pp. 251-263, 20141008
- 人文科学系講義における学習者の理解把握のための許容リンクを導入したKit-Build概念マップの試験的利用, 日本教育工学会, 38巻, Suppl.号, pp. 149-152, 20141225
- ★, 単文統合型作問学習支援システムの利用効果の問題構造把握の観点からの評価, 電子情報通信学会論文誌, 98-D巻, 1号, pp. 153-162, 20150101
- ★, 単純化方略を用いた問題解決失敗の自己克服支援システムとその実践的評価―初等力学を対象として―, 電子情報通信学会論文誌D, 98巻, 1号, pp. 130-141, 201501
- 音楽リズム課題における単純化方略を用いた自己克服支援とその実験的評価,電子情報通信学会論文誌 J98-D No.1, pp.142-152(2015.1), 電子情報通信学会論文誌D, 98巻, 1号, pp. 142-152, 20150101
- ★, Comparison between Kit-Build and Scratch-Build Concept Mapping Methods in Supporting EFL Reading Comprehension, INFORMATION AND SYSTEMS IN EDUCATION, 14巻, 1号, pp. 1-15, 20150423
- ★, Triplet Structure, Model of Arithmetical Word Problems for Learning by Problem-Posing,, Proc. of HCII2014, pp. 42-50, 20140722
- Report on Practice of Note-Rebuilding Support System, Proc. of HCII2014(LNCS 8522), pp. 127-136, 20140722
- Kit-Build Concept Mapping for Being Aware of the Gap of Exchanged Information in Collaborative Reading of the Literature, Proc. of HCII2014(LNCS 8522), pp. 32-41, 20140722
- Analysis of Problem-Posing Process of Arithmetical Word Problem as Sentence Integration: Viewpoint of First Selected Sentence, Proc. of ICSLE2014, pp. 85-88, 20140624
- Interactive Environment for Learning by Problem-Posing of Arithmetic Word Problems Solved by One-step Multiplication and Division, Proc .of ICCE2014, pp. 89-94, 20141130
- Practical Use of Interactive Environment for Learning by Problem-posing for One-step Multiplication and Division Word Problems, ICCE2014 Workshop Proceedings, pp. 369-378, 20141130
- Learning by Posing Problems Using Illustrations Instead of Words, Proc. of ICCE2014, pp. 285-292, 20141130
- Self-overcoming of Impasse by Using Problem Simplification, ICCE2014 Main Proceedings, pp.50-58 (2014)., Proc. of ICCE2014, pp. 50-58, 20141130
- Knowledge Propagation in Practical Use of Kit-Build Concept Map System in Classroom Group Work for Knowledge Sharing, ICCE2014 Workshop Proceedings., pp. 463-472, 20141130
- ★, Framework of Kit-Build Concept Map for Automatic Diagnosis and Its Preliminary Use, Research and Practice in Technology Enhanced, 10巻, 17号, pp. 1-21, 20151005
- 論理的思考力育成を指向したフローチャート活用学習システムと小学校児童による実験的評価, 教育システム情報学会, 32巻, 3号, pp. 214-219, 20150701
- ★, Comparison between Kit-Build and Scratch-Build Concept Mapping Methods in Supporting EFL Reading Comprehension, INFORMATION AND SYSTEMS IN EDUCATION, 14巻, 1号, pp. 1-15, 20150423
- The Effects of Using Kit-Build Method to Support Reading Comprehension of EFL, HCI 2014, pp. 3-11, 20140722
- Experimental Use of Kit-Build Concept Map System to Support Reading Comprehension of EFL in Comparing with Selective Underlining Strategy, INTERNATIONAL JOURNAL OF ADVANCED COMPUTER SCIENCE AND APPLICATIONS, 7巻, 4号, pp. 80-87, 20160401
- 運動する物体にはたらく力を対象としたError-based Simulationの中学校理科における実践利用, 電子情報通信学会論文誌, Vol.J99-D巻, No.4号, pp. 439-451, 20160401
- Experimental Evaluation of the KB-mapping Method to Avoid Sentence-by-Sentence Map-building Style in EFL Reading with Concept Mapping, INFORMATION AND SYSTEMS IN EDUCATION, 15巻, 1号, pp. 1-14, 201605
- ★, キットビルド概念マップの小学校理科での授業内利用の試み, 教育システム情報学会誌, 33巻, 4号, 201610
- 力と運動に関する因果推論理論, 人工知能学会論文誌, 31巻, 4号, 201608
- ★, Educational Externalization of Thinking Task by Kit-Build Method, International Conference on Human Interface and the Management of Information, pp. 126-137, 201607
- An Open-Ended and Interactive Learning Using Logic Building System with Four-Frame Comic Strip, International Conference on Human Interface and the Management of Information, pp. 146-158, 201607
- An Investigation of Learner's Actions in Problem-Posing Activity of Arithmetic Word Problems, 13th International Conference, ITS 2016, pp. 487-489, 201606
- Triangle Block Model for Bridging Conceptual Representation to Numerical Representation in Arithmetic Word Problems: A Brief Report of Practical Use by Fourth Grade Students, 13th International Conference, ITS 2016, pp. 464-466, 201606
- ★, Visualizations of problem-posing activity sequences toward modeling the thinking process, Research and Practice in Technology Enhanced Learning, 11巻, 14号, 20160817
- ★, A Framework of Generating Explanation for Conceptual Understanding Based on Semantics of Constraints, Research and Practice in Technology Enhanced Learning, 20150823
- A Generating Technique and Knowledge Representation of Multiple-Answer Problems for Learning with Solving Knowledge, Research and Practice in Technology Enhanced Learning, 20150623
- キットビルド概念マップ作成過程における誤接続リンク修正支援機能と実験的検証, 教育システム情報学会, 32巻, 3号, pp. 202-213, 201507
- ★, Framework of Kit-Build Concept Map for Automatic Diagnosis and Its Preliminary Use, Research and Practice in Technology Enhanced Learning, 20151005
- :単純化方略による誤り自己克服支援の学習効果の実験的検証―音楽リズム課題を対象として―, 電子情報通信学会論文誌, Vol.J99-D巻, No.1号, pp. 134-137, 20160101
- 作問学習支援システム「モンサクン」への乗法の実装とその実践利用, 電子情報通信学会論文誌, Vol.J99-D巻, 2号, pp. 232-235, 201602
- Analysis of the Relationship Between Metacognitive Ability and Learning Activity with Kit-Build Concept Map, Proc. of HCI2015, pp. 304-312, 201506
- The Effect of Problem Sequence on Students' Conceptual Understanding in Physics, Proc. of HCI2015, pp. 313-322, 201506
- Analysis of Multiple-Choice Tests Through Erroneous Choices Using a Technique of Automatic Problem Generation, Proc. of HCI2015, pp. 362-369, 201506
- ★, Bridging Model between Problem and Solution Representations in Arithmetic/Mathematics Word Problem, proc. of ICCE2015, pp. 9-18, 201511
- ★, Investigation of Students' Performance in Monsakun Problem Posing Activity based on the Triplet Structure Model of Arithmetical Word Problems, Proc. of ICCE2015, pp. 27-36, 201511
- The Effects of KB-mapping Method to Avoid Sentence-by-Sentence
Comprehension Style in EFL Reading, Proc. of ICCE2015, pp. 46-55, 201511
- Tracing Problem-Posing Activity Sequences toward Detection of Trap-States in Thinking, Proc. of ICCE2015, pp. 85-90, 201511
- Experimental Evaluation of Error-Based Simulation for Dynamics Problems in Science Class at Junior High School, Workshop Proc. of ICCE2015, pp. 265-270, 201511
- Analysis of Problem-Posing Activity Sequences toward Modeling Thinking Process and Detection of Trap States, Workshop Proc. of ICCE201, pp. 558-567, 2015
- Experimental Use of Error-Based Simulation for Dynamics Problems in National Institutes of Technology, WIPP Proc. of ICCE2015, pp. 13-15, 2015
- 多視点Error-Based Simulationの設計・開発と実験的評価, 電子情報通信学会論文誌, 99巻, 12号, pp. 1158-1161, 201612
- ★, 作問課題作成演習の設計・開発とその評価―作問プロセスの自己説明活動として―, 人工知能学会論文誌, 31巻, 5号, pp. 1-10, 201610
- キットビルド概念マップと組み合わせた映像講義による選択的再視聴支援システムの実践利用と利用結果の分析, 京都大学高等教育研究, 22巻, pp. 1-9, 201612
- 算数文章題の構造的理解を指向した作問学習支援システムの乗除算への拡張とその実践利用, 電子情報通信学会論文誌, 100巻, 1号, pp. 60-69, 201701
- 概念マップとイメージ図の対応付け演習の設計・開発と実践利用, 電子情報通信学会論文誌, 100巻, 2号, pp. 205-216, 201702
- Error-Based SimulationによるMIF素朴概念の修正の効果の検証, 電子情報通信学会論文誌, 100巻, 3号, pp. 447-450, 201703
- 読解支援としての表作成とキットビルド概念マップ作成の比較, 教育システム情報学会誌, 34巻, 2号, pp. 178-183, 201703
- An analysis of learner outputs in problem posing as sentence-integration in arithmetic word problems, Research and Practice in Technology Enhanced Learning, 12巻, 9号, pp. 1-16, 201702
- Triangle Block Model for Bridging Conceptual Representation to Numerical Representation in Arithmetic Word Problems, ITS2016, pp. 464-466, 20160601
- An Investigation of Learners Actions in Problem-Posing Activity of Arithmetic Word Problems, ITS2016, pp. 478-479, 20160601
- An Open-Ended and Interactive Learning Using Logic Building System with Four-Frame Comic Strip, HCII2016, pp. 146-158, 20160717
- ★, Educational Externalization of Thinking Task by Kit-Build Method, HCII2016, pp. 126-137, 2016
- Analysis of Steps in Posing Arithmetic Word Problem as Sentence-Integration on Interactive Learning Environment, ICCE2016, pp. 242-251, 2016
- Scaffolding of Thinking about Structure with Kit-Building Task, ICCE2016 workshop, pp. 379-382, 2016
- Practical Use of Triangle Block Model for Bridging between Problem and Solution in Arithmetic Word Problems, ICCE2016, pp. 36-45, 2016
- Ongoing Formative Assessment with Concept Map in Proposition Level Exact Matching, ICCE2016, pp. 79-81, 2016
- Reliability Investigation of Automatic Evaluation of Kit-Build Concept Map by Comparing with Handmade Evaluation Methods, ICCE2016 workshop, pp. 199-208, 2016
- Reference Information Model of Concept Map for Improving Learning Achievements, ICCE2016 DSC, pp. 13-13, 2016
- Investigation of Reliability of Kit-Build Concept Map and Collaborative Approach to Build Sharable Knowledge, ICCE2016 DSC, pp. 9-9, 2016
- Comparison of Concept Map Evaluation between Kit-Build Method and Handmade Method, ICCE2016 WIPP, pp. 4-6, 2016
- Learning Task Generation from a Series of Propositions of a Learning Topic: Kit-Building Task of Concept Map and Multiple Choice Task of Fill-in-the-blank Questions, ICCE2016, pp. 91-93, 2016
- An Investigation of Learner's Actions in Posing Arithmetic Word Problem on an Interactive Learning Environment, IEICE TRANSACTIONS ON INFORMATION AND SYSTEMS, E100D巻, 11号, pp. 2725-2728, 201711
- Kit-Build Concept Map with Confidence Tagging in Practical Uses for Assessing the Understanding of Learners, INTERNATIONAL JOURNAL OF ADVANCED COMPUTER SCIENCE AND APPLICATIONS, 9巻, 1号, pp. 79-91, 201801
- A Serious Game for Improving Inferencing in the Presence of Foreign Language Unknown Words, INTERNATIONAL JOURNAL OF ADVANCED COMPUTER SCIENCE AND APPLICATIONS, 9巻, 2号, pp. 7-14, 201802
- Design of Multimedia-based Digital Storybooks for Preschool Education, INTERNATIONAL JOURNAL OF EMERGING TECHNOLOGIES IN LEARNING, 13巻, 2号, pp. 211-225, 201802
- ★, Validity of Kit-Build Method for Assessment of Learner-Build Map by Comparing with Manual Methods, IEICE TRANSACTIONS ON INFORMATION AND SYSTEMS, E101D巻, 4号, pp. 1141-1150, 201804
- Model-based analysis of thinking in problem posing as sentence integration focused on violation of the constraints, Research and Practice in Technology Enhanced Learning, 12巻, 12号, pp. 1-21, 201706
- ★, 論理構造の組み立て演習環境の設計開発と実験的評価, 人工知能学会論文誌, 32巻, 6号, pp. 1-12, 201711
- Designing scaffolding system in a problem-posing learning environment, ICSITech2017, pp. 546-551, 201710
- Computer-based intelligent support for moderately Ill-structured problems, ICSITech2017, pp. 1-6, 201710
- Analysis of the concept mapping style in EFL reading comprehension comparison between kit-build and scratch-build concept mapping from the viewpoint of paragraph structure of text, ICSITech2017, pp. 622-625, 201710
- Model-based approach for educational big data analysis of learners thinking with process data, IWIBS2017, pp. 11-16, 201709
- Development and a Practical Use of Monitoring Tool of Understanding of Learners in Class Exercise, International Conference on Human Interface and the Management of Information 2017, pp. 29-39, 201707
- ★, Effects of Error-Based Simulation as a Counterexample for Correcting MIF Misconception, AIED2017, pp. 90-101, 201706
- Transforming foreign language narratives into interactive reading applications designed for comprehensibility and interest, AIED2017, pp. 510-513, 201706
- ★, Reliability investigation of automatic assessment of learner-build concept map with Kit-Build method by comparing with manual methods, AIED2017, pp. 418-429, 201706
- Process-based Assignment-Setting Change for Support of Overcoming Bottlenecks in Learning by Problem-Posing in Arithmetic Word Problems, Journal of Physics: Conference Series, pp. 1-6, 201702
- Investigation of learning environment for arithmetic word problems by problem posing as sentence integration in Indonesian language, Journal of Physics: Conference Series, 812巻, 1号, pp. 1-6, 201702
- Proposal of a Stepwise Support for Structural Understanding in Programming, ICCE2017 workshop, pp. 471-481, 201712
- A Learning Support System for Mathematics with Visualization of Errors in Symbolic Expression by mapping to Graphical Expression, ICCE2017 workshop, pp. 461-470, 201712
- Development and experimental evaluation of an interactive reading application designed for comprehensibility and interest, ICCE2017 workshop, pp. 504-513, 201712
- Learning Arithmetic Word Problem Structure with a Picture Combination Application in Kindergarten, ICCE2017, pp. 11-20, 201712
- Reciprocal Kit-Build Concept Map: An Approach for Encouraging Pair Discussion to Share Each Other's Understanding, IEICE TRANSACTIONS ON INFORMATION AND SYSTEMS, E101D巻, 9号, pp. 2356-2367, 201809
- 図的中間表現としての部分全体図を用いた和差の算数文章題演習環境の設計・開発とその試験的評価, 電子情報通信学会論文誌, J101-D巻, 6号, pp. 843-853, 201806
- キットビルド概念マップを用いた授業内分析のためのマップアナライザの改良, 電子情報通信学会論文誌, J101-D巻, 6号, pp. 921-931, 201806
- 軌跡を題材とした数学の表現変換と能動的誤りの発見支援機能を有する学習支援システムの開発と評価, 電子情報通信学会論文誌, J101-D巻, 6号, pp. 864-873, 201806
- 部分間の関係を考えることに焦点を当てたカード操作によるプログラミング学習システムの開発, 電気学会論文誌C, 138巻, 8号, pp. 999-1010, 201808
- ★, Reducing Cognitive Load during Closed Concept Map Construction and Consequences on Reading Comprehension and Retention, IEEE Transactions on Learning Technologies, 11巻, 2号, pp. 1-11, 201806
- 算数計算式の構造的理解の促進を指向した工夫計算の作問学習演習システムの設計開発と実践的利, 電子情報通信学会論文誌, J101-D巻, 12号, pp. 1-11, 201812
- ★, Reciprocal Kit-Building of Concept Map to Share Each Other's Understanding as Preparation for Collaboration, AIED2018, pp. 599-612, 201806
- ★, Correctness- and Confidence-based Adaptive Feedback of Kit-Build Concept Map with Confidence Tagging,, AIED2018, pp. 395-408, 201806
- Behavioral Explanation versus Structural Explanation in Learning by Model-Building, AIED2018, pp. 139-144, 201806
- Robust simulator: A method of simulating learners' erroneous equations for making error-based simulation, INTELLIGENT TUTORING SYSTEMS, PROCEEDINGS, 4053巻, pp. 655-665, 2006
- Visualizing errors and its evaluation, INTELLIGENT TUTORING SYSTEMS, PROCEEDINGS, 4053巻, pp. 744-746, 2006
- 視線運動を用いたプログラム読解パターンのデータ依存関係に基づく分析ー代入演算と算術演算で構成されるプログラムを対象として, 教育システム情報学会誌, 35巻, 2号, pp. 1-12, 201804
- Error-Based Simulation for Error-Awareness in Learning Mechanics: An Evaluation, EDUCATIONAL TECHNOLOGY & SOCIETY, 17巻, 3号, pp. 1-13, 2014
- Experimental Use of Kit-Build Concept Map System to Support Reading Comprehension of EFL in Comparing with Selective Underlining Strategy, INTERNATIONAL JOURNAL OF ADVANCED COMPUTER SCIENCE AND APPLICATIONS, 7巻, 4号, pp. 80-87, 2016
- An Investigation of Learner's Actions in Posing Arithmetic Word Problem on an Interactive Learning Environment, IEICE TRANSACTIONS ON INFORMATION AND SYSTEMS, E100D巻, 11号, pp. 2725-2728, 2017
- Validity of Kit-Build Method for Assessment of Learner-Build Map by Comparing with Manual Methods, IEICE TRANSACTIONS ON INFORMATION AND SYSTEMS, E101D巻, 4号, pp. 1141-1150, 201804
- ★, Reciprocal Kit-Build Concept Map: An Approach for Encouraging Pair Discussion to Share Each Other's Understanding, IEICE TRANSACTIONS ON INFORMATION AND SYSTEMS, E101D巻, 9号, pp. 2356-2367, 201809
- A survey on text similarity measure, International Journal of Advances in Intelligent Informatics, 4巻, 1号, pp. 61-69, 201803
- 数学的ゲーム・パズルを題材にプログラミングのモチベーションを高める高校生対象ワークショップ型プログラミング講習の実践と評価, コンピュータ&エデュケーション, 45巻, pp. 48-54, 201812
- The Relationship between Students’ Creative Attitudes and Consciousness of Computer Programming, ICCI2018, pp. 58-72, 201809
- Block Type Programming Environment Enabling Online Peer Assessment for Promoting Collaborative Learning, ICCE2018, pp. 343-345, 201812
- Design of Problem-Posing Exercise for Efficient Calculation, ICCE2018, pp. 104-106, 201812
- Generation of Fill-in-the-Blank Questions from Concept Map and Preliminary Comparison between Multiple-Choice Task and Kit-Build Task, The Journal of Information and Systems in Education, 18巻, 1号, pp. 11-15, 201904
- Comparison between behavioral and structural explanation in learning by model-building, Research and Practice in Technology Enhanced Learning, 14巻, 1号, pp. 1-6, 201903
- Proposal of a Framework for a Stepwise Task Sequence in Programming, International Conference on Human Interface and the Management of Information, pp. 266-277, 201807
- Development of a Mathematical Solution Environment to Understand Symbolic Expressions in Mathematics, International Conference on Human Interface and the Management of Information, pp. 288-299, 201807
- Application focused on structural comprehension of mathematics contextual problems for kindergarten students, RPTEL, 14巻, pp. 1-18, 201901
- Experimental Use of Problem-Posing Exercise System for Efficient Calculation to Promote Relational Interpretation of Numerical Expression, ICCE2018 Workshop Proceedings, pp. 245-261, 201812
- Proposal of an Adaptive Programming-Learning Support System Utilizing Structuralized Tasks, Work. Proc. Int. Conf. Comput. Educ. ICCE 2018, pp. 278-287, 201812
- A Learning Environment Case Study: Posing One-step Multiplication and Division Word Problems to Learners with Reading Disabilities, ICCE2018, pp. 322-327, 201812
- Design of Meta-Problem with Open Information Structure Approach, ICCE2018 workshop proceedings, pp. 288-290, 201812
- ★, Reducing Cognitive Load During Closed Concept Map Construction and Consequences on Reading Comprehension and Retention, IEEE TRANSACTIONS ON LEARNING TECHNOLOGIES, 12巻, 3号, pp. 402-412, 201907
- Study on Extended Scratch-Build Concept Map to Enhance Students' Understanding and Promote Quality of Knowledge Structure, INTERNATIONAL JOURNAL OF ADVANCED COMPUTER SCIENCE AND APPLICATIONS, 11巻, 4号, pp. 144-153, 202004
- 「問題を作ることによる学習」の知的支援環境(次世代教育(学習)支援システム論文特集), 電子情報通信学会論文誌. D-I, 情報・システム, I-情報処理, 83巻, 6号, pp. 539-549, 20000625
- カメラワークを含むショット・リバースショット区間の検出, 情報処理学会論文誌, 50巻, 4号, pp. 1421-1430, 20090415
- 講義に対する理解促進のためのノートリビルディング法の提案と支援システムの開発・評価, 教育システム情報学会誌 = Transactions of Japanese Society for Information and Systems in Education, 31巻, 4号, pp. 264-269, 2014
- Posing Arithmetic Word Problems in a Sentence Integration Learning Environment in English and Indonesian: A Utilization Analysis, The Journal of Information and Systems in Education, 18巻, 1号, pp. 51-62, 20190402
- An Analysis of Concept Mapping Style in EFL Reading Compre-hension from the Viewpoint of Paragraph Structure of Text, The Journal of Information and Systems in Education, 18巻, 1号, pp. 63-68, 20190402
- 創造的態度における柔軟性とプログラミングに対する様々な意識との関連性 -高校生を対象とした実証研究-, 日本教育情報学会『教育情報研究』, 35巻, 1号, pp. 25-36, 201910
- 論理構造の構造化演習と分節化演習の演習順序による演習難易度の差, 人工知能学会論文誌, 34巻, 5号, pp. 1-5, 201909
- Computational Thinking育成を指向したPlaygroundゲームアプリケーション「Deliver Box」の開発, コンピュータ利用教育学会「コンピュータ&エデュケーション」, 48巻, pp. 98-99, 202006
- 「組み立てることによる学習」の仮説検証実験への適用―構造表現としての四象限モデルと小学校理科での試験的利用―, 電子情報通信学会論文誌 D,, 102巻, 12号, pp. 822-833, 201912
- Improving English Reading for EFL Readers with Reviewing Kit-build Concept Map, Research and Practice in Technology Enhanced Learning, 15巻, 7号, pp. 1-19, 202003
- Investigating on Discussion for Sharing Understanding by using Reciprocal Kit-Build Concept Map, AIED2019, pp. 319-323, 201906
- Orchestrating Individual- and group-learning in Classroom with Kit-Build Concept Mapping, AIED2019, pp. 100-104, 201906
- User Experience Evaluation on Computer-Supported Concept Map Authoring Tool of Kit-Build Concept Map Framework, SIET 2019, pp. 289-294, 201909
- Development of iOS Software n-Queens Problem for Education and Its Application for Promotion of Computational Thinking, GCCE2019, pp. 563-565, 201910
- Propositional Level Analysis of Collaborative Learning with Kit-Build Concept Map, ICCE2019, pp. 273-281, 201912
- Reciprocal Kit Build Approach for Peer-to-peer Communication: Relationship between Similarities on Knowledge, Transfer of Knowledge, and Affective Responses, ICCE2019, pp. 101-110, 201912
- Core Gamification of Learning Activities through a method based on Information Structure Manipulation, ICC2019, pp. 543-548, 201912
- Extended Scratch-Build Concept Map to Enhance Meaningful Learning, ICEEIE 2019, pp. 187-191, 201912
- Reconstruction of Concept Map to Promote Learners’ Comprehension on New Knowledge, ICCE2019, pp. 369-371, 201912
- Design and Development of the Conjunction Learning Support System for the Conjunctive Expressions Different Meaning Commutativity and Its Experimental Use, ICCE2019, pp. 624-633, 201912
- Reading Assistance for EFL Readers with Kit-build Concept Map with Source-connection, ICCE2019, pp. 706-708, 201912
- Reciprocal Kit Build Approach Concept Map: An Activity Designed to Encourage Learning at Boundary in Collaborative Situation, ICCE2019, pp. 779-782, 201912
- KB-Mixed: A Reconstruction and Improvable Concept Map with Automatic Scoring using Deep Learning, ICCE2019, pp. 809-812, 201912
- Digital Content Model for E-Learning System in Higher Education,, The 6th International Conference on Electrical, Electronics, and Information Engineering (ICEEIE 2019), pp. 192-196, 201912
- Design and Development of a Conjunctive Word Learning Support System for Conjunctive Expressions with Different Meaning Commutativity and its Experimental Use, ICCE2019, pp. 624-633, 201912
- Educational media design for learning basic programming in branching control structure material using problem-posing learning model, Kinetik: Game Technology, Information System, Computer Network, Computing, Electronics, and Control, 4巻, 4号, pp. 325-336, 201911
- TOLSYASUPI-EduMed: Development of Educational Media Using the Problem-Posing Learning Model for Basic Programming Subjects, Journal of Information Technology and Computer Science, 4巻, 2号, pp. 137-155, 201909
- Feature Dimensionality Reduction for Visualization and Clustering on Learning Process Data, SIET2019, pp. 84-89, 201909
- A New Concept of Distance Modified by Levenshtein Distance for Clarifying the Learning Processes in Card Operation-Based Programming Learning Support System, IIAI-AAI2019, pp. 310-313, 201907
- プログラミングの構造的理解を指向した部品の段階的拡張手法の提案と支援システムの開発・評価, 教育システム情報学会誌, 36巻, 3号, pp. 190-202, 201907
- Web-based Application for Visual Representation of Learners' Problem-Posing Learning Pattern, Journal of Information Technology and Computer Science, 4巻, 1号, pp. 103-115, 201906
- Design of Interactive E-Learning Based on Virtual Tour for Higher Education, ICLI 2018, pp. 10-14, 201910
- 作問学習に対する知的支援の試みと実践―組立としての作問および診断・フィードバック機能の実現―, 科学教育研究, 43巻, 2号, pp. 61-73, 201904
- 対話型ロボットを利用したプログラミング的思考の 「教えることによる学習」, コンピュータ & エデュケーション, 46巻, pp. 38-45, 201906
- Reconstructional concept map:automatic Assessment and reciprocal reconstruction, International Journal of Innovation, Creativity and Change, 5巻, 5号, pp. 669-682, 201912
- Effect of Online-Based Concept Map on Student Engagement and Learning Outcome, INTERNATIONAL JOURNAL OF DISTANCE EDUCATION TECHNOLOGIES, 18巻, 3号, pp. 42-56, 202007
- Analysis of The Similarity of Individual Knowledge and The Comprehension of Partner's Representation during Collaborative Concept Mapping with Reciprocal Kit Build Approach, IEICE TRANSACTIONS ON INFORMATION AND SYSTEMS, E103D巻, 7号, pp. 1722-1731, 202007
- 授業で得た情報の統合の過程―Scratch-Build概念マップの変化を通して―, 玉川大学文学部紀要, 59号, pp. 1-15, 201903
- 学習者の授業内容理解の「見える化」が促す授業リフレクション―再構成型概念マップ導入による学習者の授業内容の内的構造理解の可視化―, 玉川大学文学部紀要, 60号, pp. 97-118, 20200331
- 因数分解を対象とした作問学習演習システムの設計開発と実験的利用, 教育システム情報学会誌, 37巻, 3号, pp. 206-211, 202007
- 知識モデリングに基づく学習支援 (特集 学習支援におけるモデリングの科学と工学), 人工知能 : 人工知能学会誌 : journal of the Japanese Society for Artificial Intelligence, 35巻, 2号, pp. 192-200, 202003
- 授業で得た情報の統合の過程 : Scratch-Build概念マップの変化を通して, 論叢 : 玉川大学文学部紀要, 59号, pp. 1-15, 2018
- 実装形態の差異に着日 した大学生対象スマー ト フオ ンアプリ開発の試行的実践, 兵庫教育大学学校教育学研究, 31号, pp. 135-143, 201811
- 高校生のプログラミングに対する意識と創造的態度との関連性, 教育情報研究, 34巻, 3号, pp. 19-28, 201906
- プログラミングの構造的理解を指向した部品の段階的拡張手法の提案と支援システムの開発・評価, 教育システム情報学会誌, 36巻, 3号, pp. 190-202, 201907
- Scratch-Build概念マップからみた知識の統合とKit-Build概念マップの一致率やレポート評価との関連, 論叢:玉川大学文学部紀要, 58号, pp. 1-12, 20180331
- Scratch-Build概念マップからみた知識の統合とKit-Build概念マップの一致率やレポート評価との関連, 論叢 : 玉川大学文学部紀要, 58号, pp. 1-12, 2017
- Designing Rich Interactive Content for Blended Learning: A Case Study from Indonesia, ELECTRONIC JOURNAL OF E-LEARNING, 18巻, 4号, pp. 276-287, 202008
- Comparing Two Extended Concept Mapping Approaches to Investigate the Distribution of Students' Achievements, IEICE TRANSACTIONS ON INFORMATION AND SYSTEMS, E104D巻, 2号, pp. 337-340, 202102
- Collaborative concept mapping with reciprocal kit-build: a practical use in linear algebra course, Research and Practice in Technology Enhanced Learning, 15巻, 1号, pp. 1-12, 202012
- The effect of differences in group composition on knowledge transfer, group achievement, and learners’ affective responses during reciprocal concept mapping with the Kit-Build Approach, Research and Practice in Technology Enhanced Learning, 15巻, 1号, pp. 1-19, 202006
- Computational Thinking を育成する組み立て式ベン図· Yes/No チャート学習システムの設計· 開発および評価, 人工知能学会論文誌, 35巻, 6号, pp. 1-13, 20201101
- 因数分解を対象とした作問学習演習システムの実践利用, 教育システム情報学会誌, 37巻, 4号, pp. 342-347, 20201001
- プログラミング学習における再利用性を指向した知識組織化のための知的支援 機能・振舞い・構造の観点に基づく問題解決過程のモデル, 人工知能学会論文誌, 35巻, 5号, pp. 1-17, 20200901
- Improving Knowledge Structure through Extended Scratch-Build Concept Mapping, Letters in Information Technology Education, 3巻, 1号, pp. 36-40, 20200702
- The Effect of Prior Programming Experience on the Use of Binary Tree Learning System for the Promotion of Computational Thinking, Solid State Technology, 63巻, 1号, pp. 746-754, 20200131
- Interactive M-Learning Media Technology to Enhance the Learning Process of Basic Logic Gate Topics in Vocational School and Engineering Education, International Journal of Engineering Education, 2巻, 2号, pp. 50-63, 202012
- Design and development of semi-automatic concept map authoring support tool, Research and Practice in Technology Enhanced Learning, 16巻, 1号, pp. 1-19, 20210421
- Semi-Automatic Concept Map Generation Approach of Web-Based Kit-Build Concept Map Authoring Tool, International Journal of Interactive Mobile Technologies, 15巻, 8号, pp. 50-70, 202104
- Design and Development of Online Collaborative Learning Platform of Kit-Build Concept Map, Journal of Information Technology and Computer Science, 6巻, 1号, pp. 50-65, 20210430
- Improvements of fuzzy C-means clustering performance using particle swarm optimization on student grouping based on learning activity in a digital learning media, Proceedings of the 5th International Conference on Sustainable Information Engineering and Technology, pp. 239-243, 20201116
- Students' acceptance towards kit-build concept map authoring tool in supporting learning of english reading comprehension, Proceedings of the 5th International Conference on Sustainable Information Engineering and Technology, pp. 158-164, 20201116
- Development of an Interactive Educational Tool to Experience Machine Learning with Image Classification, 2020 IEEE 9th Global Conference on Consumer Electronics (GCCE), pp. 78-80, 20201013
- The Concept of Using Interactive Educational Media with Problem-Posing Interaction Flow in Basic Programming Learning, 2020 Third International Conference on Vocational Education and Electrical Engineering, pp. 1-6, 20201003
- The Performance of Extended Scratch-Build Concept Mapping Tool in Blended Learning, 2020 4th International Conference on Vocational Education and Training (ICOVET), pp. 345-349, 20200919
- Compogram: Development and Evaluation of ITS for Organizing Programming-Knowledge by Visualizing Behavior, International Conference on Human-Computer Interaction 2020, pp. 151-162, 20200719
- Prediction of Group Learning Results from an Aggregation of Individual Understanding with Kit-Build Concept Map, International Conference on Artificial Intelligence in Education 2020, pp. 109-113, 20200706
- Online Collaborative Kit-Build Concept Map, Proceedings of the 28th International Conference on Computers in Education 2020, pp. 189-191, 202011
- A Study on the Relationship between Motivation for Gaming and Creativity in Students who Major in Video Games Development or Design, DiGRA2020, pp. 1-4, 202010
- 論理組立演習における情報過不足問題の開発, 教育システム情報学会誌, 38巻, 3号, pp. 243-247, 202107
- 思考の外在的行為化の場としての仮想空間—学習支援の立場から—, 人工知能, 36巻, 4号, pp. 476-479, 202107
- 異義可換性のある接続表現を対象とした接続詞演習環境の設計開発とその試験的利用, 電子情報通信学会論文誌D, 104巻, 4号, pp. 337-347, 202104
- 高校生のゲームプレイ時間とプログラミングに対する態度およびコンピュータの重要度との関連性, デジタルゲーム学研究, 14巻, 1号, pp. 9-18, 202101
- デジタルゲーム開発を専門とする学生の 「創造性」 と 「ゲームの利用と満足」 の関連性についての検討, デジタルゲーム学研究, 14巻, 1号, pp. 1-7, 202101
- Online Collaborative Kit-Build Concept Map: Learning Effect and Conversation Analysis in Collaborative Learning of English as a Foreign Language Reading Comprehension, IEICE TRANSACTIONS ON INFORMATION AND SYSTEMS, E104D巻, 7号, pp. 981-991, 202107
- Design and development of semi-automatic concept map authoring support tool, RESEARCH AND PRACTICE IN TECHNOLOGY ENHANCED LEARNING, 16巻, 1号, 20210421
- Influence of Access to Reading Material during Concept Map Recomposition in Reading Comprehension and Retention, IEICE TRANSACTIONS ON INFORMATION AND SYSTEMS, E104D巻, 11号, pp. 1941-1950, 202111
著書等出版物
- 2005年05月, 「問題作りからの学習」を題材とした協調学習の知的支援環境, 広島大学大学院工学研究, 2005年, 05, 研究代表者 平嶋 宗
- 2007年05月, 単文統合としての問題作りを対象とした作問学習支援システム, 広島大学大学院工学研究, 2007年, 05, 日本語, 研究代表者 平嶋宗
- 2004年05月, 知的仮想実験環境の部品化と部品データベースの構築, [九州工業大学, 2004年, 05, 研究代表者 平嶋宗
- 2012年10月, 教育工学とシステム開発, ミネルヴァ書, 2012年, 10, 矢野米雄, 平嶋宗編著, 9784623063642
招待講演、口頭・ポスター発表等
- Learning by Re-composition for Shared Understanding Between Peers and Between Peers and Teacher, Tsukasa Hirashima, APSCE Webinar Series, 2022年06月23日, 招待, 英語, APSCE, online
- 「解ける」でなく「解る」を目指した学習へ, 平嶋宗, JSISE2021, 2021年09月01日, 招待, 日本語, 教育システム情報学会, オンライン
- Kit-Build Concept Map: Effective Online Learning Through Concept Map Recomposition, Aryo Pinandito, Didik Dwi Prasetya, Yusuke Hayashi, Tsukasa Hirashima, ICCE2021, 2021年12月01日, 招待, 英語, APSCE, Thailand
- キットビルド概念マップの理論と活用:形成的評価・批判的思考・共同作業・FDの観点から, 平嶋宗, 電子情報通信学会教育工学研究会, 2021年11月06日, 招待, 日本語
- Open Domain-Model Approach to Design DX(Digital Transformation) in Learning, Tsukasa Hirashima, ICIT&E 2022, 2022年01月22日, 招待, 日本語, Malang State University
- Kit-Build Concept Map: Shared Externalized Representation of Lecture Comprehension between Teachers and Students, Tsukasa Hirashima, International Conference on Information Technology and Education 2021, 2021年11月20日, 招待, 英語
- Knowledge-based Empathic Understanding as a Design Principle of Learning Support, Tsukasa Hirashima, ICOVET2020, 2020年09月19日, 招待, 英語
- Promotion of Reflective & Critical Thinking through Empathic Understanding as Recomposition of the Products of Others in Technology Enhanced Learning, Tsukasa Hirashima, INTERNATIONAL CONFERENCE ON INFORMATION TECHNOLOGY AND EDUCATION, 2020年11月07日, 招待, 英語, Malang State University
- Knowledge-based Empathic Understanding as a Design Principle of Learning Support, Tsukasa Hirashima, ICOVET 2020,, 招待, 英語, Universitas Negeri Malang, Indonesia,
- New Insights About Learning Engineering and Technology-Enhanced Learning, Tsukasa Hirashima, Fasilkom UI Research Month: Enhancing Research Experience, 2021年03月17日, 招待, 英語, Indonesia University, Indonesia
- Scientific Article Writing and Effective Strategies to Submit to A Conference and Journal, Tsukasa Hirashima, [Fasilkom UI Research Month]
Enhancing Research Experience | Road to ICACSIS-IWBIS 2021, 2021年04月10日, 招待, 英語, Indonesia University, Indonesia
- 外的表象のデザインと心的状態のセンシング:目的志向の読解の外在活動化とその支援, 平嶋宗, 第14回医療系eラーニング全国交流会, 2019年12月21日, 招待, 日本語, 医療系eラーニング全国交流会, 広島市
- 「組み立てることによる学習」の設計とその支援環境の開発— 読解過程のホワイトボックス化の試みとして -, 平嶋宗, 情報処理学会第152回コンピュータと教育研究会, 2019年11月16日, 招待, 日本語, 情報処理学会, 広島
- 2016年07月27日, 招待, 英語
- 教育システム情報学の未来への軌跡, 平嶋宗, 教育システム情報学会全国大会40周年記念シンポジウム, 2015年09月02日, 招待, 日本語, 教育システム情報学会, 徳島大学
- 学習課題の情報構造としての再定義とその内容に基づいて設計された活動としての組み立てることによる学習, 平嶋宗, 人工知能学会全国大会学会コラボセッションS1「学習の科学と工学の協同」, 2015年05月30日, 招待, 日本語, 人工知能学会, 函館未来大学
- Externalization of Thinking Task. with Kit-Building Approach, Tsukasa Hirashima, Mathematics, Science and Computer Science Education International Seminar, 2016年10月15日, 招待, 英語, Indonesia University of Education, Bandung, Indonesia
- How should Information Technology change Learning/Education?, Tsukasa Hirashima, Invited General Lecture of Computer Science Education Department, Indonesia University of Education, 2016年10月13日, 招待, 英語, Computer Science Education Department, Indonesia University of Education, Bandung, Indonesia
- Triangle Block Model for Bridging Conceptual Representation to Numerical Representation in Arithmetic Word Problems, T Hirashima, K Furukubo, Y Hayashi, S Yamamoto, K Maeda, ITS 2016, 2016年06月07日, 通常, 英語, ITS, Zagreb, Croatia
- An Investigation of Learner’s Actions in Problem-Posing Activity of Arithmetic Word Problems, Ahmad Afif Supianto, Yusuke Hayashi, Tsukasa Hirashima, ITS2016, 2016年06月07日, 通常, 英語, ITS steering committee, Zagreb, Croatia
- An Open-Ended and Interactive Learning Using Logic Building System with Four-Frame Comic Strip, Kayo Kawamoto, Yusuke Hayashi, Tsukasa Hirashima, International Conference on Human Interface and the Management of Information (HCII2016), 2016年07月17日, 通常, 英語, Toronto, Canada
- Educational Externalization of Thinking Task by Kit-Build Method, Tsukasa Hirashima, Yusuke Hayashi, International Conference on Human Interface and the Management of Information (HCII2016), 2016年07月17日, 通常, 英語, Toronto, Canada
- Comparison between Kit-Building Task of Concept Map and Multiple Choice Task of Fill-in-the-blank Question Generated from the Same Series of Propositions, Takuya KITAMURA , Akira YAMANAKA , Keisuke MAEDA,Yusuke HAYASHI,Tsukasa HIRASHIMA, The 9th Workshop on Technology Enhanced Learning by Posing/Solving Problems/Questions, 2016年11月27日, 通常, 英語, APSCE
- Learning Task Generation from a Series of Propositions of a Learning Topic: Kit-Building Task of Concept Map and Multiple Choice Task of Fill-in-the-blank Questions, Takuya KITAMURA , Akira YAMANAKA , Keisuke MAEDA,Yusuke HAYASHI,Tsukasa HIRASHIMA, ICCE 2016, 2016年11月29日, 通常, 英語, APSCE
- ,Reference Information Model of Concept Map for Improving Learning Achievements, Jaruwat PAILAI,Warunya WUNNASRI,Yusuke Hayashi,Tsukasa HIRASHIMA, ICCE2016 DSC, 2016年11月28日, 通常, 英語
- Ongoing Formative Assessment with Concept Map in Proposition Level Exact matching, Jaruwat PAILAI,Warunya WUNNASRI,Yusuke Hayashi,Tsukasa HIRASHIMA, ICCE2016, 2016年11月29日, 通常, 英語
- Investigation of Reliability of Kit-Build Concept Map and Collaborative Approach to Build Sharable knowledge, Warunya WUNNASRI,Jaruwat PAILAI,Yusuke Hayashi,Tsukasa HIRASHIMA, ICCE2016 DSC, 2016年11月28日, 通常, 英語
- Reliability Investigation of Automatic Evaluation of Kit-Build Concept Map by Comparing with Handmade Evaluation Methods, Warunya WUNNASRI,Jaruwat PAILAI,Yusuke Hayashi,Tsukasa HIRASHIMA, ICCE2016 EP4CBL, 2016年11月27日, 通常, 英語
- Comparison of Concept Map Evaluation between Kit-Build Method and Handmade Method, Warunya WUNNASRI,Jaruwat PAILAI,Yusuke Hayashi,Tsukasa HIRASHIMA, ICCE2016 WIPP, 2016年11月29日, 通常, 英語
- Analysis of Steps in Posing Arithmetic Word Problem as Sentence-Integration on Interactive Learning Environment, Ahmad Afif Supianto, Yusuke Hayashi and Tsukasa Hirashima, ICCE2016, 2016年12月02日, 通常, 英語
- Practical Use of Triangle Block Model for Bridging between Problem and Solution in Arithmetic Word Problems, Tsukasa Hirashima, Kazutoshi Furukubo, Sho Yamamoto, Yusuke Hayashi and Kazushige Maeda, ICCE2016, 2016年12月01日, 通常, 英語
- A Case Study of Interactive Environment for Learning by Problem-posing in Special Classroom at Junior High School, Sho Yamamoto and Tsukasa Hirashima, ICCE2016, 2016年12月01日, 通常, 英語
- Scaffolding of Thinking about Structure with Kit-building Task, Tsukasa Hirashima, Yusuke Hayashi, ICCE2016 Workshop, 2016年11月29日, 通常, 英語
- A Case Study of Interactive Environment for Learning by Problem-posing Targeting Junior High School Students with Reading Disablity, Sho Yamamoto, Tsukasa Hirashima, ICCE2016 Workshop, 2016年11月29日, 通常, 英語
- Model-Based Approach for Educational Big Data Analysis of Learners Thinking with Process Data, Tsukasa Hirashima, IWBIS2017, 2017年09月24日, 招待, 英語, Jakarta, Indonesia
- COMPUTER-BASED INTELLIGENT SUPPORT FOR MODERATELY ILL-STRUCTURED PROBLEMS, Tsukasa Hirashima, ICSITec2017, 2017年10月25日, 招待, 英語, Bandung, Indonesia
- Design of Moderately Ill-Structured Task and Intelligent Support with Information Structure Open Approach, Tsukasa Hirashima, ICCE2017, 2017年12月08日, 招待, 英語
- A Case Study of Learning Environment for Building Structures for Learners with Reading Disabilities Based on Cognitive Load Theory, S YAMAMOTO,T HIRASHIMA, ICCE2017 workshop, 2017年12月05日, 通常, 英語, New Zealand
- A Learning Support System for Mathematics with Visualization of Errors in Symbolic Expression by mapping to Graphical Expression, K KUROKAWA, T TOMOTO, T HORIGUCHI, T Hirashima, ICCE2017 workshop, 2017年12月05日, 通常, 英語
- Proposal of a Stepwise Support for Structural Understanding in Programming, K KOIKE, T TOMOTO, T HIRASHIMA, ICCE2017 Worshop, 2017年12月05日, 通常, 英語
- Learning Arithmetic Word Problem Structure with a Picture Combination Application in Kindergarten, Pedro Gabriel Fonteles FURTADO, Tsukasa HIRASHIMA, Yusuke HAYASHI, Kazumasa Maeda, ICCE2017, 2017年12月07日, 通常, 英語
- Development and experimental evaluation of an interactive reading application designed for comprehensibility and interest, Pedro Gabriel Fonteles FURTADO, Tsukasa HIRASHIMA, Yusuke HAYASHI, ICCE2017 Workshop, 2017年12月05日, 通常, 英語
- Analysis of the concept mapping style in EFL reading comprehension comparison between kit-build and scratch-build concept mapping from the viewpoint of paragraph structure of text, Banni Satria Andoko, Yusuke Hayashi, Tsukasa Hirashima, ICSITech2017, 2017年10月25日, 通常, 英語
- Designing scaffolding system in a problem-posing learning environment, Ahmad Afif Supianto, Yusuke Hayashi, Tsukasa Hirashima, ICSITech2017, 2017年10月25日, 通常, 英語
- Development and a Practical Use of Monitoring Tool of Understanding of Learners in Class Exercise, Yusuke Hayashi, Mitsutaka Murotsu, Sho Yamamoto,Tsukasa Hirashima, International Conference on Human Interface and the Management of Information, 2017年07月12日, 通常, 英語
- Effects of Error-Based Simulation as a Counterexample for Correcting MIF Misconception, Tsukasa Hirashima, Tomoya Shinohara, Atsushi Yamada, Yusuke Hayashi ,Tomoya Horiguchi, AIED2017, 2017年07月01日, 通常, 英語
- Transforming foreign language narratives into interactive reading applications designed for comprehensibility and interest, Pedro Gabriel, Tsukasa Hirashima, Yusuke Hayashi, AIED2017, 2017年07月01日, 通常, 英語
- Reliability Investigation of Automatic Assessment of Learner-Build Concept Map with Kit-Build Method by Comparing with Manual Methods, Warunya Wunnasri, Jaruwat Pailai, Yusuke Hayashi, Tsukasa Hirashima, AIED2017, 2017年06月30日, 通常, 英語
- Reconstructional concept map: automatic Assessment and reciprocal reconstruction., Tsukasa Hirashima, ICLI2018, 2018年08月08日, 招待, 英語, Universitas Negeri Malang, Indonesia
- 記号的AIをベースとした学習支援ー試行錯誤力の向上を指向した思考経験のデザイン, 平嶋宗, コンピューテーショナル・インテリジェンス・フォーラム2018(計測自動制御学会), 2018年12月24日, 招待, 日本語, 計測自動制御学会, 富山
受賞
- 2021年11月26日, APSCE , BEST OVERALL PAPER AWARD WINNER, Program Chair, Program Co-Chair, Conference Chair, In-process Feedback by Detecting Deadlock based on EEG Data in Exercise of Learning by Problem-posing
- 2021年11月11日, 第18回(2021年度)日本e-Learning大賞文部科学大臣賞, オンラインラーニングフォーラム, 授業理解の形成的評価・可視化ツール:キットビルド概念マップ
- 2021年10月13日, マイクロラーニングコンソシアム主催 ラーニングイノベーション グランプリ2021 優秀ラーニングイノベーション賞, ラーニングイノベーショングランプリ2021実行委員会, キットビルド概念マップを利用した映像講義学習における命題説明順序に基づく再視聴推薦に関する研究
- 2021年09月01日, 令和2年度教育システム情報学会研究会 研究会優秀賞, 一般社団法人教育システム情報学会会長, MIF誤概念に対するError-Based Simulationの修正効果の概念マップを用いた観測
- 2021年03月31日, 教育システム情報学会学生研究発表会 優秀ポスター発表賞, 一般社団法人教育システム情報学会会長, 多様な算数文章題の作問活動を実現する Tri-Prop-Scrabble の設計・開発
- 2021年03月31日, 教育システム情報学会学生研究発表会 優秀ポスター発表賞, 一般社団法人教育システム情報学会会長, 算数文章題の作問学習における段階的演習システムの設計・開発
- 2021年03月31日, 教育システム情報学会学生研究発表会 優秀ポスター発表賞, 一般社団法人教育システム情報学会会長, 映像講義の振り返りのためのキットビルド概念マップにおける命題説明順序に基づく再視聴推薦機能の設計・開発
- 2021年03月31日, 人工知能学会先進的学習科学と工学研究会(ALST研究会) 若手奨励賞, 一般社団法人人工知能学会先進的学習科学と工学研究会(ALST研究会)主査, 組み立て型作問を対象とした振り返り活動支援システムの設計・開発と実験的評価
- 2021年03月31日, 人工知能学会先進的学習科学と工学研究会(ALST研究会) 若手奨励賞, 一般社団法人人工知能学会先進的学習科学と工学研究会(ALST研究会)主査, 異義可換性のある接続表現を対象とした接続詞演習環境の設計開発と運用結果の分析
- 2020年11月27日, APSCE (Asia-Pacific Society for Computers in Education) Best Poster Design Award, Online Collaborative Kit-Build Concept Map: Conversation Analysis and Learning Effect in Collaborative Learning of English as a Foreign Language
- 2020年10月03日, ICEEIE (International Conference on Electrical, Electronics and Information Engineering) Best Paper Award, Extended Scratch-Build Concept Map to Enhance Meaningful Learning
- 2020年06月22日, 一般社団法人人工知能学会 研究会優秀賞, 一般社団法人人工知能学会会長, 空間表現を媒介とした言語・数式表現間の変換としての和差算数文章題の定式化と学習環境の設計
- 2019年10月17日, GCCE2019 Excellent Student Paper Award Outstanding Prize
- 2019年06月27日, 人工知能学会研究会優秀賞, 人工知能学会, モデリング学習環境における支援タイプの違いが学習者の振舞いおよび学習効果に与える影響の検証
- 2018年06月27日, 人工知能学会2017年度現場イノベーション賞(金賞), 一般社団法人人工知能学会会長
- 2018年09月12日, The International Conference on Creativity and Innovation (ICCI) 2018
Best Student Award, Chairman of ICCI 2018
- 2017年06月26日, 人工知能学会研究会優秀賞, 一般社団法人人工知能学会会長
- 2017年08月25日, 教育システム情報学会第42回全国大会 大会奨励賞(インタラクティブ発表の部), 一般社団法人教育システム情報学会会長, ノートテイキングとしての逐次的キットビルド概念マップ構築環境の設計・開発
- 2017年08月25日, 教育システム情報学会第42回全国大会 大会奨励賞(口頭発表の部), 一般社団法人教育システム情報学会会長, 仮説検証実験における変数間構造表現としての四象限モデルの提案と小学校理科での実践利用
- 2016年, 教育システム情報学会研究会優秀賞, 教育システム情報学会, 映像講義とキットビルド概念マップの対応付けによる教授者と学習者の理解のずれの検出機能の開発と実践
- 2016年10月26日, 第13回日本e-Learning大賞シミュレーション特別部門賞, e-Learning Awards 2016フォーラム実行委員会, シミュレーションによる誤り可視化システムError‐Based Simulation
- 2015年12月04日, Best technical design paper award
The 23rd International Conference on Computers in Education (ICCE 2015), ICCE2015
- 2015年12月04日, Nomination of Best Overall Paper Award
The 23rd International Conference on Computers in Education (ICCE 2015), ICCE2015
- 2014年06月13日, 人工知能学会研究会優秀賞, 一般社団法人人工知能学会会長
- 2014年09月12日, 教育システム情報学会第39回全国大会 大会奨励賞, 教育システム情報学会会長
- 2014年09月12日, 教育システム情報学会平成25年度研究会 研究会優秀賞, 一般社団法人教育システム情報学会会長
- 2014年12月01日, ICCE 2014 Best Student Paper Award Nominees
- 2012年06月14日, 人工知能学会 2011年度研究会優秀賞, 社団法人人工知能学会長, Error-based Simulationのモデリング学習環境への展開へ向けて
- 2011年09月02日, 第36回教育システム情報学会 全国大会 優秀賞, 教育システム情報学会 会長 岡本 敏雄, 第36回教育システム情報学会全国大会において行った研究発表が,特に優秀であると認定http://www.lake.info.hiroshima-cu.ac.jp/jsise2011/award.html
- 2011年12月01日, The 19th International Conference on Computers in Education(ICCE2011) Best Technical Design Paper Award Nominee, 会議チェア:Fu-Yun YU, プログラムチェア:平嶋宗,Gautam Biswas, 第19回コンピュータ利用教育国際会議において,採択された論文の内容が,特に技術的に優れているとして評価
- 2011年06月02日, 優秀賞, 人工知能学会研究会
- 2010年12月03日, Nominated for Best Technology Design Paper Award, ICCE会議チェア, マレーシアで開催された18th International Conference on Computers in Educationにおいて、採択された論文が論文審査の結果としてBest Technology Design Awardの対象となり表彰
- 2010年08月28日, 教育システム情報学会第35回全国大会研究奨励賞, 教育システム情報学会, 教育システム情報学会第35回全国大会で報告した研究が特に優れたものであると認定
- 2009年07月08日, AIED2009 Honourable Mention, AIED2009 Program, AIED2009で採択されたフルペーパ70編のうちのトップ3に選出
- 2009年08月20日, 教育システム情報学会論文賞, 教育システム情報学会, 2007年度および2008年度に教育システム情報学会誌に掲載された実践論文のうち、審査の結果、特に優秀と認められたため表彰
- 2009年08月21日, 教育システム情報学会研究奨励賞, 教育システム情報学会, 第34回教育システム情報学会全国大会において発表された研究のうち、審査の結果特に優秀と認められたため表彰
- 2009年10月08日, The Best Poster Presentations at the PNC2009 Annual Conference, Pacific Neighborhood Consortium, Pacific Neighborhood Consortium主催の2009年度国際会議におけるポスター発表が特に優秀と認められたので表彰
- 2009年12月02日, APSCE Distinguished Research Award, APSCE, APSCE(Asia-Pacific Society for Computers in Education)メンバーとして、顕著な学問的業績と貢献をコンピュータと教育の研究分野において示したと認定
- 2008年09月, 教育システム情報学会論文賞, 教育システム情報学会会長, 「実験方法の考案による学習を支援する仮想実験環境の構築」
- 2008年06月, 人工知能学会 研究会優秀賞, 人工知能学会会長, 「問題ベースの作問学習支援システムの設計開発」
- 2005年12月, 2005年度ゲーム学会ゲーム作品コンペティションアカデミック部門最優秀賞, ゲーム学会会長, 作問学習ゲーム:モンサクン
- 2003年11月, 2003年度ゲーム学会ゲーム作品コンペティションアカデミック部門優秀賞, 部分構造交換法を用いて作成された周期表学習ゲーム
- 2003年06月, 2003年度人工知能学会研究優秀賞, 「思考実験」を補助する枠組みの提案とロバストシミュレータの実現
- 2002年12月, Best Paper Award at International Conference on Computers in Education 2002, International Conference on Computers in Education 2002, Fusion Method for Designing Computer-Based Learning Game
- 2001年12月, Best Paper Award at International Conference on Computers in Education 2001, Automated Question Generation Methods for Intelligent English Learning Systems and its Evaluation
- 1999年06月, 1999年度人工知能学会研究奨励賞, 問題を作ることによる学習の支援環境の実現
- 1998年06月, 1998年度人工知能学会研究奨励賞, ネットサーフィングを対象とした興味の推定とフィルタリング機能
- 1996年11月, 1996年度人工知能学会研究奨励賞, 定性シミュレーションを用いた誤り可視化シミュレーションの制御
- 1995年06月, Outstanding Paper Award at World Conference on Educational Multimedia and Hypermedia 1995, A Simulation for Error-Reflection
- 1993年06月, 1993年度人工知能学会全国大会優秀論文賞, 人工知能学会, 知識の構造化に対する負荷制御の実現する説明プランニング手法