平嶋 宗Tsukasa Hirashima

Last Updated :2024/07/05

所属・職名
大学院先進理工系科学研究科 教授
メールアドレス
tsukasa-hirashimahiroshima-u.ac.jp

基本情報

学位

  • 工学博士 (大阪大学)

研究分野

  • 複合領域 / 科学教育・教育工学 / 教育工学

研究キーワード

  • Artificial Intelligence
  • CAI
  • Learning
  • CAI
  • Thought Experiment
  • CAI
  • Problem Posing
  • Error-Visualization
  • Fusinoal Learning Game

教育活動

授業担当

  1. 2024年, 学部専門, 4ターム, データベース
  2. 2024年, 学部専門, 3ターム, ヒューマンコンピュータインタラクション
  3. 2024年, 学部専門, 1ターム, インフォマティクスセミナーI
  4. 2024年, 学部専門, 2ターム, インフォマティクスセミナーII
  5. 2024年, 学部専門, セメスター(後期), 卒業論文
  6. 2024年, 修士課程・博士課程前期, 1ターム, 情報科学特別演習A
  7. 2024年, 修士課程・博士課程前期, 2ターム, 情報科学特別演習A
  8. 2024年, 修士課程・博士課程前期, 3ターム, 情報科学特別演習B
  9. 2024年, 修士課程・博士課程前期, 4ターム, 情報科学特別演習B
  10. 2024年, 修士課程・博士課程前期, 年度, 情報科学特別研究
  11. 2024年, 博士課程・博士課程後期, 年度, 情報科学特別研究

研究活動

学術論文(★は代表的な論文)

  1. Application of the Recomposition Method to Mind Map and Experimental Verification of Learning Effect, International Conference on Human-Computer Interaction 2023, pp. 378-398, 20230709
  2. Improving Memory Retention By Using Source Connection Function In Viat-Map For English Reading Comprehension, 2023 International Conference on Electrical and Information Technology (IEIT), pp. 378-384, 20230914
  3. 問題解決行き詰まりに対する単純化方略を用いた自己克服支援演習の学習効果——初等力学を対象として——, 教育システム情報学会誌, pp. 295-300, 20231001
  4. The Effect of Gamification-Based Programming E-Learning Platform on Students' Achievement, Proceedings of the 8th International Conference on Sustainable Information Engineering and Technology, pp. 370-376, 20231024
  5. Investigating VIAT-Map from the view point of Ease of Use, Perceived of Usefulness, and Acceptance of IT by using Technology Acceptance Model (TAM), 2023 9th International Conference on Education and Technology (ICET), pp. 110-115, 20231007
  6. A Preliminary Study on Knowledge Reconstruction Activity for Fostering Cognitive Presence in Online Discussion, 31st International Conference on Computers in Education, ICCE 2023, pp. 475-484, 202312
  7. Conceptual Representation of the Source-Code to Support the Learning of Object-Oriented Programming Concepts, International Journal of Information and Education Technology, 13巻, 12号, pp. 1858-1867, 202312
  8. 三量命題モデルのオープン化としての複数算数文章題連結的組立演習システムの開発と予備的評価, 教育システム情報学会誌, 41巻, 1号, pp. 26-31, 20240101
  9. 三角ロジック組立演習の中学生を対象とした実験的利用と分析結果, 教育システム情報学会誌, 41巻, 1号, pp. 32-37, 20240101
  10. Learning Support System for Relationships Among Forces, Accelerations, Velocities, and Movements in Error-Based Simulation, International Conference on Human-Computer Interaction, pp. 3-15, 20240601
  11. Effect of Providing Knowledge Construction as A Preparatory Activity on Learner’s Critical Thinking Achievement in Online, 17th International Conference on Computer-Supported Collaborative Learning, pp. 369-370, 20240610
  12. Task-Technology Fit Analysis: Measuring the Factors that influence Behavioural Intention to Use the Online Summary-with Automated Feedback in a MOOCs Platform, ELECTRONIC JOURNAL OF E-LEARNING, 22巻, 1号, pp. 63-77, 202401
  13. The Elements of Every Metaverse Types: A Systematic Literature Review, TEM JOURNAL-TECHNOLOGY EDUCATION MANAGEMENT INFORMATICS, 13巻, 1号, pp. 771-782, 202402
  14. Classroom implementation of an auxiliary problem presentation system for mechanics adapted to learners' errors, RESEARCH AND PRACTICE IN TECHNOLOGY ENHANCED LEARNING, 19巻, 20240101
  15. Evaluating the kit-build concept mapping process using sub-map scoring, RESEARCH AND PRACTICE IN TECHNOLOGY ENHANCED LEARNING, 19巻, 20240101
  16. Promoting Students' Higher Order Thinking with Concept Map Recomposition, IEICE TRANSACTIONS ON INFORMATION AND SYSTEMS, E106D巻, 8号, pp. 1262-1274, 202308
  17. Error-based simulation as a thought experimental method for changing "motion implies a force" misconception: An evaluation, JOURNAL OF COMPUTER ASSISTED LEARNING, 39巻, 4号, pp. 1290-1302, 202308
  18. Constructing Toulmin's Logical Structure Through Viat-map Application for Reading Comprehension of EFL Students, 2022 Fifth International Conference on Vocational Education and Electrical Engineering, pp. 196-200, 20220910
  19. Preliminary Analysis of Result and Log Data on Viat-map in English Reading Comprehension, 2022 International Conference on Electrical and Information Technology, pp. 327-322, 20220915
  20. Extended Kit-Build Concept Mapping Tool to Facilitate Online Teaching and Learning in Post-COVID-19 Era, 2022 8th International Conference on Education and Technology, pp. 55-58, 20221015
  21. Knowledge Reconstruction with Kit-Build Concept Map: A Review from Student Experience, 7th International Conference on Sustainable Information Engineering and Technology, 20221122
  22. Learner Action Patterns in the Problem-Solving Process Related to Program Code Composition Based on Tracking System Activities, 2022 Seventh International Conference on Informatics and Computing, pp. 1-7, 20221208
  23. In-process feedback by detecting deadlock based on EEG data in exercise of learning by problem-posing and its evaluation, Research and Practice in Technology Enhanced Learning, 18巻, pp. 1-26, 20230218
  24. 単文統合型の作問学習支援システムのスポット的実践利用と学習効果の測定, 教育システム情報学会誌, 40巻, 1号, pp. 48-53, 20230101
  25. Design and Development of a Card Game for Learning on the Structure of Arithmetic Story by Concatenated Sentence Integration, IEICE TRANSACTIONS on Information and Systems, 106巻, 2号, pp. 131-136, 20230201
  26. 力学を対象とした Error-based Simulation における行き詰まりの解消を指向した補助問題の提示システム, 電子情報通信学会論文誌 D, 106巻, 2号, pp. 132-143, 20230201
  27. Development of Gamification-Based E-Learning on Web Design Topic, International Journal of Interactive Mobile Technologies, 17巻, 3号, pp. 21-38, 20230201
  28. ★, Error-based simulation as a thought experimental method for changing motion implies a force misconception An evaluation, Journal of Computer Assisted Learning, pp. 1-13, 20230214
  29. Associated Patterns in Open-Ended Concept Maps within E-Learning, Knowledge Engineering and Data Science, 5巻, 2号, pp. 179-187, 20230528
  30. キットビルド方式によるフローチャート組み立て課題を導入した論理的思考力育成システム, 人工知能学会全国大会論文集, 2020巻, 0号, pp. 2B6GS1201-2B6GS1201, 2020
  31. 関係的理解を指向した問題間比較タスクの設計開発および実践評価, 先進的学習科学と工学研究会, 85巻, pp. 25-30, 20190307
  32. Error-Based Simulationを用いることによる概念変容の分析 : 概念マップの変化としての概念変容の分析, 先進的学習科学と工学研究会, 85巻, pp. 70-75, 20190307
  33. カード操作方式によるプログラミング学習支援システムでの学習過程の可視化方法の提案, 先進的学習科学と工学研究会, 85巻, pp. 92-97, 20190307
  34. プログラミングにおける部品の獲得・拡張活動プロセス, 先進的学習科学と工学研究会, 85巻, pp. 104-109, 20190307
  35. Computational Thinkingを育成することを目的とした分類課題に対する組み立て式ベン図・Yes/Noチャート学習環境の設計・開発とその試験的運用に対する評価, 先進的学習科学と工学研究会, 85巻, pp. 116-121, 20190307
  36. プログラミング的思考の経験を通じた学習内容の理解・応用・批評的評価 : ベン図,Yes/Noチャート,ビジュアルプログラミング言語,対話型ロボットを用いた小学校における授業実践 (ICTを用いた学習環境の構築/一般), 日本教育工学会研究報告集, 19巻, 1号, pp. 31-38, 20190309
  37. 学びの構成原理の理解深化を目的とした小学校教員研修の実践 (ICTを用いた学習環境の構築/一般), 日本教育工学会研究報告集, 19巻, 1号, pp. 301-306, 20190309
  38. 因数分解を対象とした作問学習演習システムの設計開発と実験的利用, 先進的学習科学と工学研究会, 86巻, pp. 6-11, 20190706
  39. 空間表現を媒介とした言語・数式表現間の変換としての和差算数文章題の定式化と学習環境の設計, 先進的学習科学と工学研究会, 86巻, pp. 12-17, 20190706
  40. 平面図形問題を用いた論理的思考力育成支援システムの開発, 先進的学習科学と工学研究会, 86巻, pp. 18-23, 20190706
  41. プログラミングにおける学習者の部品構築プロセスを考慮した学習支援システムの提案, 先進的学習科学と工学研究会, 86巻, pp. 66-69, 20190706
  42. 学習者による観測器の活用を通した解答の検証を指向する力学学習支援システムの試作, 先進的学習科学と工学研究会, 86巻, pp. 70-73, 20190706
  43. 算数文章題を対象とした作問学習支援システム「モンサクン」における個々の作問課題の分析を目的とした作問プロセスシミュレータの設計・開発, 先進的学習科学と工学研究会, 86巻, pp. 83-88, 20190706
  44. コンピュテーショナルシンキングを育成するパズルゲームアプリケーションDeliverBoxの開発, 国際ICT利用研究学会全国大会講演論文集 International ICT Application Research Society annual conference (IIARS) CD-ROM poroceedings, 4巻, pp. 92-94, 20191130
  45. カード操作方式によるプログラミング学習支援システムにおける学習者の活動に基づく学習課題の特徴分析 (情報システム研究会 知的情報システム・その他一般), 電気学会研究会資料. IS, 2019巻, 60号, pp. 41-44, 20191109
  46. 和差算数文章題の言語・数式・空間表現の相互変換における数量の役割付けとしての自己説明演習の設計・開発 (プログラミング教育と情報の科学的理解/一般), JSiSE研究会研究報告, 33巻, 6号, pp. 109-116, 201903
  47. 代数文章題立式の概念構造操作としてのタスク化と支援システムの設計開発および実践運用 (プログラミング教育と情報の科学的理解/一般), JSiSE研究会研究報告, 33巻, 6号, pp. 117-124, 201903
  48. 確率モデルによる探索的再構成課題の学習プロセス分析手法の提案, 先進的学習科学と工学研究会, 88巻, pp. 85-90, 20200309
  49. 学習者のパラメータ探索を通した故障診断による力学学習支援システムの開発, 先進的学習科学と工学研究会, 88巻, pp. 103-108, 20200309
  50. Design and Development of a Card Game for Learning on the Structure of Arithmetic Story by Concatenated Sentence Integration, IEICE TRANSACTIONS ON INFORMATION AND SYSTEMS, E106D巻, 2号, pp. 131-136, 202302
  51. A Learning Game on the Structure of Arithmetic Story by Chained Sentence Integration, pp. 70-72, 20211201
  52. Problem posing with Representation Conversion Model for Learning the Condition of Addition and Subtraction Word Problems and Beyond, ICCE2021 workshop, pp. 60-69, 20211201
  53. Conceptual Level Comprehension Support of The Object-Oriented Programming Source-Code Using Kit-Build Concept Map, ICCE2021, pp. 315-320, 20211201
  54. Investigating the Tightness of Connection between Original Map and Additional Map in Extension Concept Mapping, ICCE2021, pp. 303-308, 20211201
  55. The Effectiveness of Collaborative Concept Map Recomposition and Discussion with Kit-Build Concept Map in Online Learning, ICCE2021, pp. 169-174, 20211201
  56. Learning the Condition of Addition and Subtraction Word Problems by Problem-Posing Based on Representation Conversion Model, ICCE2021, pp. 87-92, 20211201
  57. In-process Feedback by Detecting Deadlock based on EEG Data in Exercise of Learning by Problem-posing, ICCE2021, pp. 21-30, 20211201
  58. 論理組立演習における情報過不足問題の開発, 教育システム情報学会誌, 38巻, 3号, pp. 243-247, 20210701
  59. Learning Models in Educational Game Interactions: A Review, International Journal of Engineering Education, 1巻, 1号, pp. 1-7, 20210707
  60. Proposal of Learning Support System for Improving Skills in Inferring Background Knowledge in Conversation, International Conference on Human-Computer Interaction, pp. 104-114, 20210724
  61. Design of Learning by Logical Empathic Understanding in Technology Enhanced Learning, International Conference on Human-Computer Interaction, pp. 38-49, 20210724
  62. Learner model for adaptive scaffolding in intelligent tutoring systems for organizing programming knowledge, International Conference on Human-Computer Interaction, pp. 63-74, 20210724
  63. Characterization of Auxiliary Problems for Automated Generation in Error-Based Simulation, International Conference on Human-Computer Interaction, pp. 3-13, 20210724
  64. Preliminary Review of Online Collaborative Kit-Build Concept Map Tool in Practical Use, Business Innovation and Engineering Conference 2020 (BIEC 2020), pp. 46-53, 20210728
  65. Investigating the Distribution of Knowledge Structure in Extended Concept Mapping, Business Innovation and Engineering Conference 2020 (BIEC 2020), pp. 74-79, 20210728
  66. Cluster Analysis of Student Learning Process on Digital Learning Media Based on Visual Intuition Using Adaptive Moving Self-Organizing Maps, 6th International Conference on Sustainable Information Engineering and Technology 2021, pp. 118-124, 20210913
  67. Efficient Online Collaborative Learning Through Concept Mapping with Kit-Build Concept Map, 6th International Conference on Sustainable Information Engineering and Technology 2021, pp. 125-131, 20210913
  68. A Preliminary Study: Toulmin Arguments In English Reading Comprehension For English as Foreign Language Students, 2021 International Conference on Electrical and Information Technology (IEIT), pp. 6-10, 20210914
  69. The Effect of Extended Kit-Build Concept Mapping on Students' Perceptions, 2021 7th International Conference on Education and Technology (ICET), pp. 288-292, 20210918
  70. 和差の算数文章題を対象とした作問課題分析ツールの設計・開発およびその評価, 教育システム情報学会誌, 38巻, 4号, pp. 328-340, 20211001
  71. 命題三角ロジック組立課題における命題構成単語の無意味綴り化の影響の実験的検証, 教育システム情報学会誌, 38巻, 4号, pp. 358-362, 20211001
  72. Analysis of Perceived Ease of Use, Perceived Usefulness, and Behavioral Intention on Extended Scratch-Build Concept Mapping Tool, 2021 7th International Conference on Electrical, Electronics and Information Engineering (ICEEIE), pp. 1-5, 20211002
  73. Influence of Access to Reading Material during Concept Map Recomposition in Reading Comprehension and Retention, IEICE TRANSACTIONS on Information and Systems, 104巻, 11号, pp. 1941-1950, 20211101
  74. Design and development of semi-automatic concept map authoring support tool, Research and Practice in Technology Enhanced Learning, 16巻, 1号, pp. 1-19, 20211201
  75. Nonoka Aikawa, Kento Koike, Takahito Tomoto, Tomoya Horiguchi, Tsukasa Hirashima, Improving Assessment and Evaluation Strategies on Online Learning, pp. 101-107, 20220609
  76. Automatic Generation Rules for Auxiliary Problems Based on Causal Relationships for Force in a Mechanics Learning Support System, International Conference on Human-Computer Interaction, pp. 437-450, 20220701
  77. An Interactive Learning Environment System on Basic Programming Subjects: Effects of Learning Outcomes and Question Level Patterns, JTEV, 8巻, 1号, pp. 1-14, 20220104
  78. An Exploratory Study of the Relationship between Computational Thinking and Creative Attitudes among University Students, CTE-STEM 2022 conference, 20220611
  79. 量命題を部品とした算数単位文章題組立作問学習ソフト 「モンサクン」 の小学校全学年での試験的利用, 教育システム情報学会誌, 39巻, 3号, pp. 357-367, 20220701
  80. Collaborative concept mapping with reciprocal kit-build: a practical use in linear algebra course, RESEARCH AND PRACTICE IN TECHNOLOGY ENHANCED LEARNING, 15巻, 1号, 20200731
  81. The effect of differences in group composition on knowledge transfer, group achievement, and learners' affective responses during reciprocal concept mapping with the Kit-Build Approach, RESEARCH AND PRACTICE IN TECHNOLOGY ENHANCED LEARNING, 15巻, 1号, 20200610
  82. The effect on new knowledge and reviewed knowledge caused by the positioning task in closed concept maps, RESEARCH AND PRACTICE IN TECHNOLOGY ENHANCED LEARNING, 14巻, 1号, 20191108
  83. Application focused on structural comprehension of mathematics contextual problems for kindergarten students, RESEARCH AND PRACTICE IN TECHNOLOGY ENHANCED LEARNING, 14巻, 1号, 20190128
  84. Comparison between behavioral and structural explanation in learning by model-building, RESEARCH AND PRACTICE IN TECHNOLOGY ENHANCED LEARNING, 14巻, 1号, 20190318
  85. Improving English reading for EFL readers with reviewing kit-build concept map, RESEARCH AND PRACTICE IN TECHNOLOGY ENHANCED LEARNING, 15巻, 1号, 20200318
  86. Analysis of quality of knowledge structure and students' perceptions in extension concept mapping, RESEARCH AND PRACTICE IN TECHNOLOGY ENHANCED LEARNING, 17巻, 1号, 20220407
  87. Learning effectiveness of computational thinking in a simple classification task while using a yes/no chart learning system compared to using a visual programming learning system, Information and Technology in Education and Learning, 1巻, 1号, pp. 1-11, 202112
  88. バグモデルによる診断機能を持った探索アルゴリズムの知的学習支援システム, 日本教育工学会雑誌, 26巻, 4号, pp. 361-370, 20030401
  89. "Context-sensitive filtering for the web", Web Intelligence and Agent Systems, International Journal of Pressure Vessels and Piping, 1巻, pp. 249-257, 20030401
  90. 問題変更演習のための学習支援環境の設計・開発, 教育システム情報学会学会誌, 21巻, 3号, pp. 223-231, 20040701
  91. 英語物語に関する質問応答のための予想正答文との比較による正誤判定法, 教育システム情報学会学会誌, 21巻, 3号, pp. 232-240, 20040701
  92. A Computer-Based Learning Game Designed by Fusion Method, The Journal of Information and Systems in Education, 2巻, 1号, pp. 7-13, 20030401
  93. Visualization of Bugs in Subtraction with Block-Box Model, ED-MEDIA2003, pp. 777-783, 20030401
  94. A Metadata Editor of Exercise Problems for Adaptive Problem Sequencing, AIED2003, pp. 425-427, 20030401
  95. A Computational Framework of Thought Experiment Environments, ICCE 2003, pp. 1074-1078, 20030401
  96. Tutoring System for Pencil Drawing Discipline, ICCE 2003, pp. 1163-1170, 20030401
  97. A Method to Resolve Ambiguity of Interpretation of English Sentences for Intelligent English Learning Support Systems, ICCE 2003, 20030401
  98. A simulation-based learning environment assisting scientific activities based on the classification of ’surprisingness’, ED-MEDIA04, pp. 1413-1418, 20040601
  99. A Scaffold Process to Facilitate Comprehension in Web-Based Training, 15th Information Resources Management Association International Conference, pp. 1187-1188, 20040701
  100. A Support Environment for Learning by Describing Problem Map in Arithmetical Word Problems, ICCE2004, pp. 213-225, 20041201
  101. Partial exchange method for designing learning games and its application, ICCE2004, pp. 257-264, 20041201
  102. Error-visualization in multi-agent social simulations for developing childrens’ statistical skills, ICCE2004, pp. 105-111, 20041201
  103. Example retrieval of learning functions for supporting authoring of a WBT system, ICCE2004, pp. 1627-1633, 20041201
  104. A Method of Judgment by Comparing Answer Sentences with Expected Correct Answers for Questions and Answers in CALL, EDMEDIA2004, 20040601
  105. 教育的インタラクションと学習者モデリング, システム制御情報学会誌, 47巻, 4号, pp. 185-190, 20030401
  106. 「誤りからの学習」を指向した誤り可視化の試み, 教育システム情報学会誌, 21巻, 3号, pp. 178-186, 20040701
  107. 学習ゲーム作成のための部分構造交換法とその実践例, 電子情報通信学会論文誌D-I, J88-D-I巻, 1号, pp. 35-44, 20050101
  108. 英語物語に関する質問応答のための意味比較による正誤判定, 電子情報通信学会論文誌D-I, J88-D-I巻, 1号, pp. 25-34, 20050101
  109. 和と差の二項演算に関する作問学習支援環境利用による算数能力への影響調査, 日本教育工学会論文誌, 28巻, 3号, pp. 205-216, 20041201
  110. 問題を比較することによる学習の支援環境, 日本教育工学会論文誌, 28巻, 3号, pp. 171-182, 20041201
  111. 注視点分布に基づく適応的な注釈情報の提示, 第10回 インタラクティブシステムとソフトウェアに関するワークショップ論文集, pp. 19-24, 20041201
  112. Realizing Adaptive Questions and Answers for ICALL Systems, AIED2005, 20050401
  113. Graph of Microworld, AIED2005, 20050401
  114. Formation of Oil Bodies in the Cultured Shoot Primordia of Matricaria chamomilla, Plant Tissue Culture Letter, 10巻, pp. 289-292, 19930401
  115. Robust simulator: A method of simulating learners' erroneous equations for making error-based simulation, INTELLIGENT TUTORING SYSTEMS, PROCEEDINGS, 4053巻, pp. 655-665, 20060101
  116. Visualizing errors and its evaluation, INTELLIGENT TUTORING SYSTEMS, PROCEEDINGS, 4053巻, pp. 744-746, 20060101
  117. Robust simulator: A method of simulating learners' erroneous equations for making error-based simulation, INTELLIGENT TUTORING SYSTEMS, PROCEEDINGS, 4053巻, pp. 655-665, 2006
  118. Visualizing errors and its evaluation, INTELLIGENT TUTORING SYSTEMS, PROCEEDINGS, 4053巻, pp. 744-746, 2006
  119. Analyzer of Sentence Card Set for Learning by Problem-Posing, AIED 2013, pp. 628-631, 2013
  120. Development and Evaluation of a Mobile Search System for Science Experiments to Connect School Knowledge to Common Knowledge, HIMI/HCII 2013,Part III, pp. 192-201, 2013
  121. Error Analysis for Tablet User Interface Transfers Based on Operational Knowledge Interference, Lecture Notes in Computer Science, 8019巻, pp. 84-93, 2013
  122. Fraction Block as a Tool for Learning & Teaching Fraction and Its Experimental Use in an Elementary School, pp. 103-109, 2013
  123. Instantaneous Assessment of Learners’ Comprehension for Lecture by using Kit-Build Concept Map System., HIMI/HCII 2013,Part III, pp. 175-181, 2013
  124. Interactive Environment for Learning by Problem-Posing of Arithmetic Word Problems Solved by One-step Multiplication, pp. 51-60, 2013
  125. Learning by Problem-Posing with Online Connected Media Tablets, HIMI/HCII 2013,Part III, pp. 165-174, 2013
  126. Practical Use of Kit-Build Concept Map System for Formative Assessment of Learners' Comprehension in a Lecture, pp. 892-901, 2013
  127. Prologによる解法知識を用いた誤答解説文付き多肢選択問題の生成, 教育システム情報学会論文誌, 30巻, 2号, 2013
  128. 学習用カードゲームのオーサリングシステムの開発と実験評価, 教育システム情報学会論文誌, 30巻, 2号, 2013
  129. 教室授業との融合を目的とした単文統合型作問学習支援システムモンサクンTouchの開発と実践利用, 電子情報通信学会論文誌 D, J96-D巻, 10号, pp. 2440-2451, 2013
  130. 誤りの可視化による階層構造の理解を指向したコンセプトマップ構築学習の支援環境, 教育システム情報学会誌, 30巻, 1号, pp. 42-53, 2013
  131. 特別支援学級でのモンサクンを用いた作問学習実践事例, 教育システム情報学会論文誌, 30巻, 4号, pp. 243-247, 2013
  132. ★, 割合分数を具象化する分数ブロックの提案と学習支援システムの設計・開発および試験的利用, 電子情報通信学会論文誌, 97-D巻, 10号, pp. 1553-1562, 20141001
  133. 講義に対する理解促進のためのノートリビルディング法の提案と支援システムの開発・評価, 教育システム情報学会, 31巻, 4号, pp. 264-269, 20141008
  134. ★, Error-Based Simulation for Error-Awareness in Learning Mechanics: An Evaluation, Journal of Educational Technology & Society, 17巻, 3号, pp. 1-13, 20140701
  135. 力間の関係の外化を用いた力学学習支援システムの開発とその実験的利用, 教育システム情報学会, 31巻, 4号, pp. 251-263, 20141008
  136. 人文科学系講義における学習者の理解把握のための許容リンクを導入したKit-Build概念マップの試験的利用, 日本教育工学会, 38巻, Suppl.号, pp. 149-152, 20141225
  137. ★, 単文統合型作問学習支援システムの利用効果の問題構造把握の観点からの評価, 電子情報通信学会論文誌, 98-D巻, 1号, pp. 153-162, 20150101
  138. ★, 単純化方略を用いた問題解決失敗の自己克服支援システムとその実践的評価―初等力学を対象として―, 電子情報通信学会論文誌D, 98巻, 1号, pp. 130-141, 201501
  139. 音楽リズム課題における単純化方略を用いた自己克服支援とその実験的評価,電子情報通信学会論文誌 J98-D No.1, pp.142-152(2015.1), 電子情報通信学会論文誌D, 98巻, 1号, pp. 142-152, 20150101
  140. ★, Comparison between Kit-Build and Scratch-Build Concept Mapping Methods in Supporting EFL Reading Comprehension, INFORMATION AND SYSTEMS IN EDUCATION, 14巻, 1号, pp. 1-15, 20150423
  141. ★, Triplet Structure, Model of Arithmetical Word Problems for Learning by Problem-Posing,, Proc. of HCII2014, pp. 42-50, 20140722
  142. Report on Practice of Note-Rebuilding Support System, Proc. of HCII2014(LNCS 8522), pp. 127-136, 20140722
  143. Kit-Build Concept Mapping for Being Aware of the Gap of Exchanged Information in Collaborative Reading of the Literature, Proc. of HCII2014(LNCS 8522), pp. 32-41, 20140722
  144. Analysis of Problem-Posing Process of Arithmetical Word Problem as Sentence Integration: Viewpoint of First Selected Sentence, Proc. of ICSLE2014, pp. 85-88, 20140624
  145. Interactive Environment for Learning by Problem-Posing of Arithmetic Word Problems Solved by One-step Multiplication and Division, Proc .of ICCE2014, pp. 89-94, 20141130
  146. Practical Use of Interactive Environment for Learning by Problem-posing for One-step Multiplication and Division Word Problems, ICCE2014 Workshop Proceedings, pp. 369-378, 20141130
  147. Learning by Posing Problems Using Illustrations Instead of Words, Proc. of ICCE2014, pp. 285-292, 20141130
  148. Self-overcoming of Impasse by Using Problem Simplification, ICCE2014 Main Proceedings, pp.50-58 (2014)., Proc. of ICCE2014, pp. 50-58, 20141130
  149. Knowledge Propagation in Practical Use of Kit-Build Concept Map System in Classroom Group Work for Knowledge Sharing, ICCE2014 Workshop Proceedings., pp. 463-472, 20141130
  150. ★, Framework of Kit-Build Concept Map for Automatic Diagnosis and Its Preliminary Use, Research and Practice in Technology Enhanced, 10巻, 17号, pp. 1-21, 20151005
  151. 論理的思考力育成を指向したフローチャート活用学習システムと小学校児童による実験的評価, 教育システム情報学会, 32巻, 3号, pp. 214-219, 20150701
  152. ★, Comparison between Kit-Build and Scratch-Build Concept Mapping Methods in Supporting EFL Reading Comprehension, INFORMATION AND SYSTEMS IN EDUCATION, 14巻, 1号, pp. 1-15, 20150423
  153. The Effects of Using Kit-Build Method to Support Reading Comprehension of EFL, HCI 2014, pp. 3-11, 20140722
  154. Experimental Use of Kit-Build Concept Map System to Support Reading Comprehension of EFL in Comparing with Selective Underlining Strategy, INTERNATIONAL JOURNAL OF ADVANCED COMPUTER SCIENCE AND APPLICATIONS, 7巻, 4号, pp. 80-87, 20160401
  155. 運動する物体にはたらく力を対象としたError-based Simulationの中学校理科における実践利用, 電子情報通信学会論文誌, Vol.J99-D巻, No.4号, pp. 439-451, 20160401
  156. Experimental Evaluation of the KB-mapping Method to Avoid Sentence-by-Sentence Map-building Style in EFL Reading with Concept Mapping, INFORMATION AND SYSTEMS IN EDUCATION, 15巻, 1号, pp. 1-14, 201605
  157. ★, キットビルド概念マップの小学校理科での授業内利用の試み, 教育システム情報学会誌, 33巻, 4号, 201610
  158. 力と運動に関する因果推論理論, 人工知能学会論文誌, 31巻, 4号, 201608
  159. ★, Educational Externalization of Thinking Task by Kit-Build Method, International Conference on Human Interface and the Management of Information, pp. 126-137, 201607
  160. An Open-Ended and Interactive Learning Using Logic Building System with Four-Frame Comic Strip, International Conference on Human Interface and the Management of Information, pp. 146-158, 201607
  161. An Investigation of Learner's Actions in Problem-Posing Activity of Arithmetic Word Problems, 13th International Conference, ITS 2016, pp. 487-489, 201606
  162. Triangle Block Model for Bridging Conceptual Representation to Numerical Representation in Arithmetic Word Problems: A Brief Report of Practical Use by Fourth Grade Students, 13th International Conference, ITS 2016, pp. 464-466, 201606
  163. ★, Visualizations of problem-posing activity sequences toward modeling the thinking process, Research and Practice in Technology Enhanced Learning, 11巻, 14号, 20160817
  164. ★, A Framework of Generating Explanation for Conceptual Understanding Based on Semantics of Constraints, Research and Practice in Technology Enhanced Learning, 20150823
  165. A Generating Technique and Knowledge Representation of Multiple-Answer Problems for Learning with Solving Knowledge, Research and Practice in Technology Enhanced Learning, 20150623
  166. キットビルド概念マップ作成過程における誤接続リンク修正支援機能と実験的検証, 教育システム情報学会, 32巻, 3号, pp. 202-213, 201507
  167. ★, Framework of Kit-Build Concept Map for Automatic Diagnosis and Its Preliminary Use, Research and Practice in Technology Enhanced Learning, 20151005
  168. :単純化方略による誤り自己克服支援の学習効果の実験的検証―音楽リズム課題を対象として―, 電子情報通信学会論文誌, Vol.J99-D巻, No.1号, pp. 134-137, 20160101
  169. 作問学習支援システム「モンサクン」への乗法の実装とその実践利用, 電子情報通信学会論文誌, Vol.J99-D巻, 2号, pp. 232-235, 201602
  170. Analysis of the Relationship Between Metacognitive Ability and Learning Activity with Kit-Build Concept Map, Proc. of HCI2015, pp. 304-312, 201506
  171. The Effect of Problem Sequence on Students' Conceptual Understanding in Physics, Proc. of HCI2015, pp. 313-322, 201506
  172. Analysis of Multiple-Choice Tests Through Erroneous Choices Using a Technique of Automatic Problem Generation, Proc. of HCI2015, pp. 362-369, 201506
  173. ★, Bridging Model between Problem and Solution Representations in Arithmetic/Mathematics Word Problem, proc. of ICCE2015, pp. 9-18, 201511
  174. ★, Investigation of Students' Performance in Monsakun Problem Posing Activity based on the Triplet Structure Model of Arithmetical Word Problems, Proc. of ICCE2015, pp. 27-36, 201511
  175. The Effects of KB-mapping Method to Avoid Sentence-by-Sentence Comprehension Style in EFL Reading, Proc. of ICCE2015, pp. 46-55, 201511
  176. Tracing Problem-Posing Activity Sequences toward Detection of Trap-States in Thinking, Proc. of ICCE2015, pp. 85-90, 201511
  177. Experimental Evaluation of Error-Based Simulation for Dynamics Problems in Science Class at Junior High School, Workshop Proc. of ICCE2015, pp. 265-270, 201511
  178. Analysis of Problem-Posing Activity Sequences toward Modeling Thinking Process and Detection of Trap States, Workshop Proc. of ICCE201, pp. 558-567, 2015
  179. Experimental Use of Error-Based Simulation for Dynamics Problems in National Institutes of Technology, WIPP Proc. of ICCE2015, pp. 13-15, 2015
  180. 多視点Error-Based Simulationの設計・開発と実験的評価, 電子情報通信学会論文誌, 99巻, 12号, pp. 1158-1161, 201612
  181. ★, 作問課題作成演習の設計・開発とその評価―作問プロセスの自己説明活動として―, 人工知能学会論文誌, 31巻, 5号, pp. 1-10, 201610
  182. キットビルド概念マップと組み合わせた映像講義による選択的再視聴支援システムの実践利用と利用結果の分析, 京都大学高等教育研究, 22巻, pp. 1-9, 201612
  183. 算数文章題の構造的理解を指向した作問学習支援システムの乗除算への拡張とその実践利用, 電子情報通信学会論文誌, 100巻, 1号, pp. 60-69, 201701
  184. 概念マップとイメージ図の対応付け演習の設計・開発と実践利用, 電子情報通信学会論文誌, 100巻, 2号, pp. 205-216, 201702
  185. Error-Based SimulationによるMIF素朴概念の修正の効果の検証, 電子情報通信学会論文誌, 100巻, 3号, pp. 447-450, 201703
  186. 読解支援としての表作成とキットビルド概念マップ作成の比較, 教育システム情報学会誌, 34巻, 2号, pp. 178-183, 201703
  187. An analysis of learner outputs in problem posing as sentence-integration in arithmetic word problems, Research and Practice in Technology Enhanced Learning, 12巻, 9号, pp. 1-16, 201702
  188. Triangle Block Model for Bridging Conceptual Representation to Numerical Representation in Arithmetic Word Problems, ITS2016, pp. 464-466, 20160601
  189. An Investigation of Learners Actions in Problem-Posing Activity of Arithmetic Word Problems, ITS2016, pp. 478-479, 20160601
  190. An Open-Ended and Interactive Learning Using Logic Building System with Four-Frame Comic Strip, HCII2016, pp. 146-158, 20160717
  191. ★, Educational Externalization of Thinking Task by Kit-Build Method, HCII2016, pp. 126-137, 2016
  192. Analysis of Steps in Posing Arithmetic Word Problem as Sentence-Integration on Interactive Learning Environment, ICCE2016, pp. 242-251, 2016
  193. Scaffolding of Thinking about Structure with Kit-Building Task, ICCE2016 workshop, pp. 379-382, 2016
  194. Practical Use of Triangle Block Model for Bridging between Problem and Solution in Arithmetic Word Problems, ICCE2016, pp. 36-45, 2016
  195. Ongoing Formative Assessment with Concept Map in Proposition Level Exact Matching, ICCE2016, pp. 79-81, 2016
  196. Reliability Investigation of Automatic Evaluation of Kit-Build Concept Map by Comparing with Handmade Evaluation Methods, ICCE2016 workshop, pp. 199-208, 2016
  197. Reference Information Model of Concept Map for Improving Learning Achievements, ICCE2016 DSC, pp. 13-13, 2016
  198. Investigation of Reliability of Kit-Build Concept Map and Collaborative Approach to Build Sharable Knowledge, ICCE2016 DSC, pp. 9-9, 2016
  199. Comparison of Concept Map Evaluation between Kit-Build Method and Handmade Method, ICCE2016 WIPP, pp. 4-6, 2016
  200. Learning Task Generation from a Series of Propositions of a Learning Topic: Kit-Building Task of Concept Map and Multiple Choice Task of Fill-in-the-blank Questions, ICCE2016, pp. 91-93, 2016
  201. An Investigation of Learner's Actions in Posing Arithmetic Word Problem on an Interactive Learning Environment, IEICE TRANSACTIONS ON INFORMATION AND SYSTEMS, E100D巻, 11号, pp. 2725-2728, 201711
  202. Kit-Build Concept Map with Confidence Tagging in Practical Uses for Assessing the Understanding of Learners, INTERNATIONAL JOURNAL OF ADVANCED COMPUTER SCIENCE AND APPLICATIONS, 9巻, 1号, pp. 79-91, 201801
  203. A Serious Game for Improving Inferencing in the Presence of Foreign Language Unknown Words, INTERNATIONAL JOURNAL OF ADVANCED COMPUTER SCIENCE AND APPLICATIONS, 9巻, 2号, pp. 7-14, 201802
  204. Design of Multimedia-based Digital Storybooks for Preschool Education, INTERNATIONAL JOURNAL OF EMERGING TECHNOLOGIES IN LEARNING, 13巻, 2号, pp. 211-225, 201802
  205. ★, Validity of Kit-Build Method for Assessment of Learner-Build Map by Comparing with Manual Methods, IEICE TRANSACTIONS ON INFORMATION AND SYSTEMS, E101D巻, 4号, pp. 1141-1150, 201804
  206. Model-based analysis of thinking in problem posing as sentence integration focused on violation of the constraints, Research and Practice in Technology Enhanced Learning, 12巻, 12号, pp. 1-21, 201706
  207. ★, 論理構造の組み立て演習環境の設計開発と実験的評価, 人工知能学会論文誌, 32巻, 6号, pp. 1-12, 201711
  208. Designing scaffolding system in a problem-posing learning environment, ICSITech2017, pp. 546-551, 201710
  209. Computer-based intelligent support for moderately Ill-structured problems, ICSITech2017, pp. 1-6, 201710
  210. Analysis of the concept mapping style in EFL reading comprehension comparison between kit-build and scratch-build concept mapping from the viewpoint of paragraph structure of text, ICSITech2017, pp. 622-625, 201710
  211. Model-based approach for educational big data analysis of learners thinking with process data, IWIBS2017, pp. 11-16, 201709
  212. Development and a Practical Use of Monitoring Tool of Understanding of Learners in Class Exercise, International Conference on Human Interface and the Management of Information 2017, pp. 29-39, 201707
  213. ★, Effects of Error-Based Simulation as a Counterexample for Correcting MIF Misconception, AIED2017, pp. 90-101, 201706
  214. Transforming foreign language narratives into interactive reading applications designed for comprehensibility and interest, AIED2017, pp. 510-513, 201706
  215. ★, Reliability investigation of automatic assessment of learner-build concept map with Kit-Build method by comparing with manual methods, AIED2017, pp. 418-429, 201706
  216. Process-based Assignment-Setting Change for Support of Overcoming Bottlenecks in Learning by Problem-Posing in Arithmetic Word Problems, Journal of Physics: Conference Series, pp. 1-6, 201702
  217. Investigation of learning environment for arithmetic word problems by problem posing as sentence integration in Indonesian language, Journal of Physics: Conference Series, 812巻, 1号, pp. 1-6, 201702
  218. Proposal of a Stepwise Support for Structural Understanding in Programming, ICCE2017 workshop, pp. 471-481, 201712
  219. A Learning Support System for Mathematics with Visualization of Errors in Symbolic Expression by mapping to Graphical Expression, ICCE2017 workshop, pp. 461-470, 201712
  220. Development and experimental evaluation of an interactive reading application designed for comprehensibility and interest, ICCE2017 workshop, pp. 504-513, 201712
  221. Learning Arithmetic Word Problem Structure with a Picture Combination Application in Kindergarten, ICCE2017, pp. 11-20, 201712
  222. Reciprocal Kit-Build Concept Map: An Approach for Encouraging Pair Discussion to Share Each Other's Understanding, IEICE TRANSACTIONS ON INFORMATION AND SYSTEMS, E101D巻, 9号, pp. 2356-2367, 201809
  223. 図的中間表現としての部分全体図を用いた和差の算数文章題演習環境の設計・開発とその試験的評価, 電子情報通信学会論文誌, J101-D巻, 6号, pp. 843-853, 201806
  224. キットビルド概念マップを用いた授業内分析のためのマップアナライザの改良, 電子情報通信学会論文誌, J101-D巻, 6号, pp. 921-931, 201806
  225. 軌跡を題材とした数学の表現変換と能動的誤りの発見支援機能を有する学習支援システムの開発と評価, 電子情報通信学会論文誌, J101-D巻, 6号, pp. 864-873, 201806
  226. 部分間の関係を考えることに焦点を当てたカード操作によるプログラミング学習システムの開発, 電気学会論文誌C, 138巻, 8号, pp. 999-1010, 201808
  227. ★, Reducing Cognitive Load during Closed Concept Map Construction and Consequences on Reading Comprehension and Retention, IEEE Transactions on Learning Technologies, 11巻, 2号, pp. 1-11, 201806
  228. 算数計算式の構造的理解の促進を指向した工夫計算の作問学習演習システムの設計開発と実践的利, 電子情報通信学会論文誌, J101-D巻, 12号, pp. 1-11, 201812
  229. ★, Reciprocal Kit-Building of Concept Map to Share Each Other's Understanding as Preparation for Collaboration, AIED2018, pp. 599-612, 201806
  230. ★, Correctness- and Confidence-based Adaptive Feedback of Kit-Build Concept Map with Confidence Tagging,, AIED2018, pp. 395-408, 201806
  231. Behavioral Explanation versus Structural Explanation in Learning by Model-Building, AIED2018, pp. 139-144, 201806
  232. Robust simulator: A method of simulating learners' erroneous equations for making error-based simulation, INTELLIGENT TUTORING SYSTEMS, PROCEEDINGS, 4053巻, pp. 655-665, 2006
  233. Visualizing errors and its evaluation, INTELLIGENT TUTORING SYSTEMS, PROCEEDINGS, 4053巻, pp. 744-746, 2006
  234. 視線運動を用いたプログラム読解パターンのデータ依存関係に基づく分析ー代入演算と算術演算で構成されるプログラムを対象として, 教育システム情報学会誌, 35巻, 2号, pp. 1-12, 201804
  235. Error-Based Simulation for Error-Awareness in Learning Mechanics: An Evaluation, EDUCATIONAL TECHNOLOGY & SOCIETY, 17巻, 3号, pp. 1-13, 2014
  236. Experimental Use of Kit-Build Concept Map System to Support Reading Comprehension of EFL in Comparing with Selective Underlining Strategy, INTERNATIONAL JOURNAL OF ADVANCED COMPUTER SCIENCE AND APPLICATIONS, 7巻, 4号, pp. 80-87, 2016
  237. An Investigation of Learner's Actions in Posing Arithmetic Word Problem on an Interactive Learning Environment, IEICE TRANSACTIONS ON INFORMATION AND SYSTEMS, E100D巻, 11号, pp. 2725-2728, 2017
  238. Validity of Kit-Build Method for Assessment of Learner-Build Map by Comparing with Manual Methods, IEICE TRANSACTIONS ON INFORMATION AND SYSTEMS, E101D巻, 4号, pp. 1141-1150, 201804
  239. ★, Reciprocal Kit-Build Concept Map: An Approach for Encouraging Pair Discussion to Share Each Other's Understanding, IEICE TRANSACTIONS ON INFORMATION AND SYSTEMS, E101D巻, 9号, pp. 2356-2367, 201809
  240. A survey on text similarity measure, International Journal of Advances in Intelligent Informatics, 4巻, 1号, pp. 61-69, 201803
  241. 数学的ゲーム・パズルを題材にプログラミングのモチベーションを高める高校生対象ワークショップ型プログラミング講習の実践と評価, コンピュータ&エデュケーション, 45巻, pp. 48-54, 201812
  242. The Relationship between Students’ Creative Attitudes and Consciousness of Computer Programming, ICCI2018, pp. 58-72, 201809
  243. Block Type Programming Environment Enabling Online Peer Assessment for Promoting Collaborative Learning, ICCE2018, pp. 343-345, 201812
  244. Design of Problem-Posing Exercise for Efficient Calculation, ICCE2018, pp. 104-106, 201812
  245. Generation of Fill-in-the-Blank Questions from Concept Map and Preliminary Comparison between Multiple-Choice Task and Kit-Build Task, The Journal of Information and Systems in Education, 18巻, 1号, pp. 11-15, 201904
  246. Comparison between behavioral and structural explanation in learning by model-building, Research and Practice in Technology Enhanced Learning, 14巻, 1号, pp. 1-6, 201903
  247. Proposal of a Framework for a Stepwise Task Sequence in Programming, International Conference on Human Interface and the Management of Information, pp. 266-277, 201807
  248. Development of a Mathematical Solution Environment to Understand Symbolic Expressions in Mathematics, International Conference on Human Interface and the Management of Information, pp. 288-299, 201807
  249. Application focused on structural comprehension of mathematics contextual problems for kindergarten students, RPTEL, 14巻, pp. 1-18, 201901
  250. Experimental Use of Problem-Posing Exercise System for Efficient Calculation to Promote Relational Interpretation of Numerical Expression, ICCE2018 Workshop Proceedings, pp. 245-261, 201812
  251. Proposal of an Adaptive Programming-Learning Support System Utilizing Structuralized Tasks, Work. Proc. Int. Conf. Comput. Educ. ICCE 2018, pp. 278-287, 201812
  252. A Learning Environment Case Study: Posing One-step Multiplication and Division Word Problems to Learners with Reading Disabilities, ICCE2018, pp. 322-327, 201812
  253. Design of Meta-Problem with Open Information Structure Approach, ICCE2018 workshop proceedings, pp. 288-290, 201812
  254. ★, Reducing Cognitive Load During Closed Concept Map Construction and Consequences on Reading Comprehension and Retention, IEEE TRANSACTIONS ON LEARNING TECHNOLOGIES, 12巻, 3号, pp. 402-412, 201907
  255. Study on Extended Scratch-Build Concept Map to Enhance Students' Understanding and Promote Quality of Knowledge Structure, INTERNATIONAL JOURNAL OF ADVANCED COMPUTER SCIENCE AND APPLICATIONS, 11巻, 4号, pp. 144-153, 202004
  256. 「問題を作ることによる学習」の知的支援環境(次世代教育(学習)支援システム論文特集), 電子情報通信学会論文誌. D-I, 情報・システム, I-情報処理, 83巻, 6号, pp. 539-549, 20000625
  257. カメラワークを含むショット・リバースショット区間の検出, 情報処理学会論文誌, 50巻, 4号, pp. 1421-1430, 20090415
  258. 講義に対する理解促進のためのノートリビルディング法の提案と支援システムの開発・評価, 教育システム情報学会誌 = Transactions of Japanese Society for Information and Systems in Education, 31巻, 4号, pp. 264-269, 2014
  259. Posing Arithmetic Word Problems in a Sentence Integration Learning Environment in English and Indonesian: A Utilization Analysis, The Journal of Information and Systems in Education, 18巻, 1号, pp. 51-62, 20190402
  260. An Analysis of Concept Mapping Style in EFL Reading Compre-hension from the Viewpoint of Paragraph Structure of Text, The Journal of Information and Systems in Education, 18巻, 1号, pp. 63-68, 20190402
  261. 創造的態度における柔軟性とプログラミングに対する様々な意識との関連性 -高校生を対象とした実証研究-, 日本教育情報学会『教育情報研究』, 35巻, 1号, pp. 25-36, 201910
  262. 論理構造の構造化演習と分節化演習の演習順序による演習難易度の差, 人工知能学会論文誌, 34巻, 5号, pp. 1-5, 201909
  263. Computational Thinking育成を指向したPlaygroundゲームアプリケーション「Deliver Box」の開発, コンピュータ利用教育学会「コンピュータ&エデュケーション」, 48巻, pp. 98-99, 202006
  264. 「組み立てることによる学習」の仮説検証実験への適用―構造表現としての四象限モデルと小学校理科での試験的利用―, 電子情報通信学会論文誌 D,, 102巻, 12号, pp. 822-833, 201912
  265. Improving English Reading for EFL Readers with Reviewing Kit-build Concept Map, Research and Practice in Technology Enhanced Learning, 15巻, 7号, pp. 1-19, 202003
  266. Investigating on Discussion for Sharing Understanding by using Reciprocal Kit-Build Concept Map, AIED2019, pp. 319-323, 201906
  267. Orchestrating Individual- and group-learning in Classroom with Kit-Build Concept Mapping, AIED2019, pp. 100-104, 201906
  268. User Experience Evaluation on Computer-Supported Concept Map Authoring Tool of Kit-Build Concept Map Framework, SIET 2019, pp. 289-294, 201909
  269. Development of iOS Software n-Queens Problem for Education and Its Application for Promotion of Computational Thinking, GCCE2019, pp. 563-565, 201910
  270. Propositional Level Analysis of Collaborative Learning with Kit-Build Concept Map, ICCE2019, pp. 273-281, 201912
  271. Reciprocal Kit Build Approach for Peer-to-peer Communication: Relationship between Similarities on Knowledge, Transfer of Knowledge, and Affective Responses, ICCE2019, pp. 101-110, 201912
  272. Core Gamification of Learning Activities through a method based on Information Structure Manipulation, ICC2019, pp. 543-548, 201912
  273. Extended Scratch-Build Concept Map to Enhance Meaningful Learning, ICEEIE 2019, pp. 187-191, 201912
  274. Reconstruction of Concept Map to Promote Learners’ Comprehension on New Knowledge, ICCE2019, pp. 369-371, 201912
  275. Design and Development of the Conjunction Learning Support System for the Conjunctive Expressions Different Meaning Commutativity and Its Experimental Use, ICCE2019, pp. 624-633, 201912
  276. Reading Assistance for EFL Readers with Kit-build Concept Map with Source-connection, ICCE2019, pp. 706-708, 201912
  277. Reciprocal Kit Build Approach Concept Map: An Activity Designed to Encourage Learning at Boundary in Collaborative Situation, ICCE2019, pp. 779-782, 201912
  278. KB-Mixed: A Reconstruction and Improvable Concept Map with Automatic Scoring using Deep Learning, ICCE2019, pp. 809-812, 201912
  279. Digital Content Model for E-Learning System in Higher Education,, The 6th International Conference on Electrical, Electronics, and Information Engineering (ICEEIE 2019), pp. 192-196, 201912
  280. Design and Development of a Conjunctive Word Learning Support System for Conjunctive Expressions with Different Meaning Commutativity and its Experimental Use, ICCE2019, pp. 624-633, 201912
  281. Educational media design for learning basic programming in branching control structure material using problem-posing learning model, Kinetik: Game Technology, Information System, Computer Network, Computing, Electronics, and Control, 4巻, 4号, pp. 325-336, 201911
  282. TOLSYASUPI-EduMed: Development of Educational Media Using the Problem-Posing Learning Model for Basic Programming Subjects, Journal of Information Technology and Computer Science, 4巻, 2号, pp. 137-155, 201909
  283. Feature Dimensionality Reduction for Visualization and Clustering on Learning Process Data, SIET2019, pp. 84-89, 201909
  284. A New Concept of Distance Modified by Levenshtein Distance for Clarifying the Learning Processes in Card Operation-Based Programming Learning Support System, IIAI-AAI2019, pp. 310-313, 201907
  285. プログラミングの構造的理解を指向した部品の段階的拡張手法の提案と支援システムの開発・評価, 教育システム情報学会誌, 36巻, 3号, pp. 190-202, 201907
  286. Web-based Application for Visual Representation of Learners' Problem-Posing Learning Pattern, Journal of Information Technology and Computer Science, 4巻, 1号, pp. 103-115, 201906
  287. Design of Interactive E-Learning Based on Virtual Tour for Higher Education, ICLI 2018, pp. 10-14, 201910
  288. 作問学習に対する知的支援の試みと実践―組立としての作問および診断・フィードバック機能の実現―, 科学教育研究, 43巻, 2号, pp. 61-73, 201904
  289. 対話型ロボットを利用したプログラミング的思考の 「教えることによる学習」, コンピュータ & エデュケーション, 46巻, pp. 38-45, 201906
  290. Reconstructional concept map:automatic Assessment and reciprocal reconstruction, International Journal of Innovation, Creativity and Change, 5巻, 5号, pp. 669-682, 201912
  291. Effect of Online-Based Concept Map on Student Engagement and Learning Outcome, INTERNATIONAL JOURNAL OF DISTANCE EDUCATION TECHNOLOGIES, 18巻, 3号, pp. 42-56, 202007
  292. Analysis of The Similarity of Individual Knowledge and The Comprehension of Partner's Representation during Collaborative Concept Mapping with Reciprocal Kit Build Approach, IEICE TRANSACTIONS ON INFORMATION AND SYSTEMS, E103D巻, 7号, pp. 1722-1731, 202007
  293. 授業で得た情報の統合の過程―Scratch-Build概念マップの変化を通して―, 玉川大学文学部紀要, 59号, pp. 1-15, 201903
  294. 学習者の授業内容理解の「見える化」が促す授業リフレクション―再構成型概念マップ導入による学習者の授業内容の内的構造理解の可視化―, 玉川大学文学部紀要, 60号, pp. 97-118, 20200331
  295. 因数分解を対象とした作問学習演習システムの設計開発と実験的利用, 教育システム情報学会誌, 37巻, 3号, pp. 206-211, 202007
  296. 知識モデリングに基づく学習支援 (特集 学習支援におけるモデリングの科学と工学), 人工知能 : 人工知能学会誌 : journal of the Japanese Society for Artificial Intelligence, 35巻, 2号, pp. 192-200, 202003
  297. 授業で得た情報の統合の過程 : Scratch-Build概念マップの変化を通して, 論叢 : 玉川大学文学部紀要, 59号, pp. 1-15, 2018
  298. 実装形態の差異に着日 した大学生対象スマー ト フオ ンアプリ開発の試行的実践, 兵庫教育大学学校教育学研究, 31号, pp. 135-143, 201811
  299. 高校生のプログラミングに対する意識と創造的態度との関連性, 教育情報研究, 34巻, 3号, pp. 19-28, 201906
  300. プログラミングの構造的理解を指向した部品の段階的拡張手法の提案と支援システムの開発・評価, 教育システム情報学会誌, 36巻, 3号, pp. 190-202, 201907
  301. Scratch-Build概念マップからみた知識の統合とKit-Build概念マップの一致率やレポート評価との関連, 論叢:玉川大学文学部紀要, 58号, pp. 1-12, 20180331
  302. Scratch-Build概念マップからみた知識の統合とKit-Build概念マップの一致率やレポート評価との関連, 論叢 : 玉川大学文学部紀要, 58号, pp. 1-12, 2017
  303. Designing Rich Interactive Content for Blended Learning: A Case Study from Indonesia, ELECTRONIC JOURNAL OF E-LEARNING, 18巻, 4号, pp. 276-287, 202008
  304. Comparing Two Extended Concept Mapping Approaches to Investigate the Distribution of Students' Achievements, IEICE TRANSACTIONS ON INFORMATION AND SYSTEMS, E104D巻, 2号, pp. 337-340, 202102
  305. Collaborative concept mapping with reciprocal kit-build: a practical use in linear algebra course, Research and Practice in Technology Enhanced Learning, 15巻, 1号, pp. 1-12, 202012
  306. The effect of differences in group composition on knowledge transfer, group achievement, and learners’ affective responses during reciprocal concept mapping with the Kit-Build Approach, Research and Practice in Technology Enhanced Learning, 15巻, 1号, pp. 1-19, 202006
  307. Computational Thinking を育成する組み立て式ベン図· Yes/No チャート学習システムの設計· 開発および評価, 人工知能学会論文誌, 35巻, 6号, pp. 1-13, 20201101
  308. 因数分解を対象とした作問学習演習システムの実践利用, 教育システム情報学会誌, 37巻, 4号, pp. 342-347, 20201001
  309. プログラミング学習における再利用性を指向した知識組織化のための知的支援 機能・振舞い・構造の観点に基づく問題解決過程のモデル, 人工知能学会論文誌, 35巻, 5号, pp. 1-17, 20200901
  310. Improving Knowledge Structure through Extended Scratch-Build Concept Mapping, Letters in Information Technology Education, 3巻, 1号, pp. 36-40, 20200702
  311. The Effect of Prior Programming Experience on the Use of Binary Tree Learning System for the Promotion of Computational Thinking, Solid State Technology, 63巻, 1号, pp. 746-754, 20200131
  312. Interactive M-Learning Media Technology to Enhance the Learning Process of Basic Logic Gate Topics in Vocational School and Engineering Education, International Journal of Engineering Education, 2巻, 2号, pp. 50-63, 202012
  313. Design and development of semi-automatic concept map authoring support tool, Research and Practice in Technology Enhanced Learning, 16巻, 1号, pp. 1-19, 20210421
  314. Semi-Automatic Concept Map Generation Approach of Web-Based Kit-Build Concept Map Authoring Tool, International Journal of Interactive Mobile Technologies, 15巻, 8号, pp. 50-70, 202104
  315. Design and Development of Online Collaborative Learning Platform of Kit-Build Concept Map, Journal of Information Technology and Computer Science, 6巻, 1号, pp. 50-65, 20210430
  316. Improvements of fuzzy C-means clustering performance using particle swarm optimization on student grouping based on learning activity in a digital learning media, Proceedings of the 5th International Conference on Sustainable Information Engineering and Technology, pp. 239-243, 20201116
  317. Students' acceptance towards kit-build concept map authoring tool in supporting learning of english reading comprehension, Proceedings of the 5th International Conference on Sustainable Information Engineering and Technology, pp. 158-164, 20201116
  318. Development of an Interactive Educational Tool to Experience Machine Learning with Image Classification, 2020 IEEE 9th Global Conference on Consumer Electronics (GCCE), pp. 78-80, 20201013
  319. The Concept of Using Interactive Educational Media with Problem-Posing Interaction Flow in Basic Programming Learning, 2020 Third International Conference on Vocational Education and Electrical Engineering, pp. 1-6, 20201003
  320. The Performance of Extended Scratch-Build Concept Mapping Tool in Blended Learning, 2020 4th International Conference on Vocational Education and Training (ICOVET), pp. 345-349, 20200919
  321. Compogram: Development and Evaluation of ITS for Organizing Programming-Knowledge by Visualizing Behavior, International Conference on Human-Computer Interaction 2020, pp. 151-162, 20200719
  322. Prediction of Group Learning Results from an Aggregation of Individual Understanding with Kit-Build Concept Map, International Conference on Artificial Intelligence in Education 2020, pp. 109-113, 20200706
  323. Online Collaborative Kit-Build Concept Map, Proceedings of the 28th International Conference on Computers in Education 2020, pp. 189-191, 202011
  324. A Study on the Relationship between Motivation for Gaming and Creativity in Students who Major in Video Games Development or Design, DiGRA2020, pp. 1-4, 202010
  325. 論理組立演習における情報過不足問題の開発, 教育システム情報学会誌, 38巻, 3号, pp. 243-247, 202107
  326. 思考の外在的行為化の場としての仮想空間—学習支援の立場から—, 人工知能, 36巻, 4号, pp. 476-479, 202107
  327. 異義可換性のある接続表現を対象とした接続詞演習環境の設計開発とその試験的利用, 電子情報通信学会論文誌D, 104巻, 4号, pp. 337-347, 202104
  328. 高校生のゲームプレイ時間とプログラミングに対する態度およびコンピュータの重要度との関連性, デジタルゲーム学研究, 14巻, 1号, pp. 9-18, 202101
  329. デジタルゲーム開発を専門とする学生の 「創造性」 と 「ゲームの利用と満足」 の関連性についての検討, デジタルゲーム学研究, 14巻, 1号, pp. 1-7, 202101
  330. Online Collaborative Kit-Build Concept Map: Learning Effect and Conversation Analysis in Collaborative Learning of English as a Foreign Language Reading Comprehension, IEICE TRANSACTIONS ON INFORMATION AND SYSTEMS, E104D巻, 7号, pp. 981-991, 202107
  331. Design and development of semi-automatic concept map authoring support tool, RESEARCH AND PRACTICE IN TECHNOLOGY ENHANCED LEARNING, 16巻, 1号, 20210421
  332. Influence of Access to Reading Material during Concept Map Recomposition in Reading Comprehension and Retention, IEICE TRANSACTIONS ON INFORMATION AND SYSTEMS, E104D巻, 11号, pp. 1941-1950, 202111

著書等出版物

  1. 2005年05月, 「問題作りからの学習」を題材とした協調学習の知的支援環境, 広島大学大学院工学研究, 2005年, 05, 研究代表者 平嶋 宗
  2. 2007年05月, 単文統合としての問題作りを対象とした作問学習支援システム, 広島大学大学院工学研究, 2007年, 05, 日本語, 研究代表者 平嶋宗
  3. 2004年05月, 知的仮想実験環境の部品化と部品データベースの構築, [九州工業大学, 2004年, 05, 研究代表者 平嶋宗
  4. 2012年10月, 教育工学とシステム開発, ミネルヴァ書, 2012年, 10, 矢野米雄, 平嶋宗編著, 9784623063642

招待講演、口頭・ポスター発表等

  1. Learning by Re-composition for Shared Understanding Between Peers and Between Peers and Teacher, Tsukasa Hirashima, APSCE Webinar Series, 2022年06月23日, 招待, 英語, APSCE, online
  2. 「解ける」でなく「解る」を目指した学習へ, 平嶋宗, JSISE2021, 2021年09月01日, 招待, 日本語, 教育システム情報学会, オンライン
  3. Kit-Build Concept Map: Effective Online Learning Through Concept Map Recomposition, Aryo Pinandito, Didik Dwi Prasetya, Yusuke Hayashi, Tsukasa Hirashima, ICCE2021, 2021年12月01日, 招待, 英語, APSCE, Thailand
  4. キットビルド概念マップの理論と活用:形成的評価・批判的思考・共同作業・FDの観点から, 平嶋宗, 電子情報通信学会教育工学研究会, 2021年11月06日, 招待, 日本語
  5. Open Domain-Model Approach to Design DX(Digital Transformation) in Learning, Tsukasa Hirashima, ICIT&E 2022, 2022年01月22日, 招待, 日本語, Malang State University
  6. Kit-Build Concept Map: Shared Externalized Representation of Lecture Comprehension between Teachers and Students, Tsukasa Hirashima, International Conference on Information Technology and Education 2021, 2021年11月20日, 招待, 英語
  7. Knowledge-based Empathic Understanding as a Design Principle of Learning Support, Tsukasa Hirashima, ICOVET2020, 2020年09月19日, 招待, 英語
  8. Promotion of Reflective & Critical Thinking through Empathic Understanding as Recomposition of the Products of Others in Technology Enhanced Learning, Tsukasa Hirashima, INTERNATIONAL CONFERENCE ON INFORMATION TECHNOLOGY AND EDUCATION, 2020年11月07日, 招待, 英語, Malang State University
  9. Knowledge-based Empathic Understanding as a Design Principle of Learning Support, Tsukasa Hirashima, ICOVET 2020,, 招待, 英語, Universitas Negeri Malang, Indonesia,
  10. New Insights About Learning Engineering and Technology-Enhanced Learning, Tsukasa Hirashima, Fasilkom UI Research Month: Enhancing Research Experience, 2021年03月17日, 招待, 英語, Indonesia University, Indonesia
  11. Scientific Article Writing and Effective Strategies to Submit to A Conference and Journal, Tsukasa Hirashima, [Fasilkom UI Research Month] Enhancing Research Experience | Road to ICACSIS-IWBIS 2021, 2021年04月10日, 招待, 英語, Indonesia University, Indonesia
  12. 外的表象のデザインと心的状態のセンシング:目的志向の読解の外在活動化とその支援, 平嶋宗, 第14回医療系eラーニング全国交流会, 2019年12月21日, 招待, 日本語, 医療系eラーニング全国交流会, 広島市
  13. 「組み立てることによる学習」の設計とその支援環境の開発— 読解過程のホワイトボックス化の試みとして -, 平嶋宗, 情報処理学会第152回コンピュータと教育研究会, 2019年11月16日, 招待, 日本語, 情報処理学会, 広島
  14. 2016年07月27日, 招待, 英語
  15. 教育システム情報学の未来への軌跡, 平嶋宗, 教育システム情報学会全国大会40周年記念シンポジウム, 2015年09月02日, 招待, 日本語, 教育システム情報学会, 徳島大学
  16. 学習課題の情報構造としての再定義とその内容に基づいて設計された活動としての組み立てることによる学習, 平嶋宗, 人工知能学会全国大会学会コラボセッションS1「学習の科学と工学の協同」, 2015年05月30日, 招待, 日本語, 人工知能学会, 函館未来大学
  17. Externalization of Thinking Task. with Kit-Building Approach, Tsukasa Hirashima, Mathematics, Science and Computer Science Education International Seminar, 2016年10月15日, 招待, 英語, Indonesia University of Education, Bandung, Indonesia
  18. How should Information Technology change Learning/Education?, Tsukasa Hirashima, Invited General Lecture of Computer Science Education Department, Indonesia University of Education, 2016年10月13日, 招待, 英語, Computer Science Education Department, Indonesia University of Education, Bandung, Indonesia
  19. Triangle Block Model for Bridging Conceptual Representation to Numerical Representation in Arithmetic Word Problems, T Hirashima, K Furukubo, Y Hayashi, S Yamamoto, K Maeda, ITS 2016, 2016年06月07日, 通常, 英語, ITS, Zagreb, Croatia
  20. An Investigation of Learner’s Actions in Problem-Posing Activity of Arithmetic Word Problems, Ahmad Afif Supianto, Yusuke Hayashi, Tsukasa Hirashima, ITS2016, 2016年06月07日, 通常, 英語, ITS steering committee, Zagreb, Croatia
  21. An Open-Ended and Interactive Learning Using Logic Building System with Four-Frame Comic Strip, Kayo Kawamoto, Yusuke Hayashi, Tsukasa Hirashima, International Conference on Human Interface and the Management of Information (HCII2016), 2016年07月17日, 通常, 英語, Toronto, Canada
  22. Educational Externalization of Thinking Task by Kit-Build Method, Tsukasa Hirashima, Yusuke Hayashi, International Conference on Human Interface and the Management of Information (HCII2016), 2016年07月17日, 通常, 英語, Toronto, Canada
  23. Comparison between Kit-Building Task of Concept Map and Multiple Choice Task of Fill-in-the-blank Question Generated from the Same Series of Propositions, Takuya KITAMURA , Akira YAMANAKA , Keisuke MAEDA,Yusuke HAYASHI,Tsukasa HIRASHIMA, The 9th Workshop on Technology Enhanced Learning by Posing/Solving Problems/Questions, 2016年11月27日, 通常, 英語, APSCE
  24. Learning Task Generation from a Series of Propositions of a Learning Topic: Kit-Building Task of Concept Map and Multiple Choice Task of Fill-in-the-blank Questions, Takuya KITAMURA , Akira YAMANAKA , Keisuke MAEDA,Yusuke HAYASHI,Tsukasa HIRASHIMA, ICCE 2016, 2016年11月29日, 通常, 英語, APSCE
  25. ,Reference Information Model of Concept Map for Improving Learning Achievements, Jaruwat PAILAI,Warunya WUNNASRI,Yusuke Hayashi,Tsukasa HIRASHIMA, ICCE2016 DSC, 2016年11月28日, 通常, 英語
  26. Ongoing Formative Assessment with Concept Map in Proposition Level Exact matching, Jaruwat PAILAI,Warunya WUNNASRI,Yusuke Hayashi,Tsukasa HIRASHIMA, ICCE2016, 2016年11月29日, 通常, 英語
  27. Investigation of Reliability of Kit-Build Concept Map and Collaborative Approach to Build Sharable knowledge, Warunya WUNNASRI,Jaruwat PAILAI,Yusuke Hayashi,Tsukasa HIRASHIMA, ICCE2016 DSC, 2016年11月28日, 通常, 英語
  28. Reliability Investigation of Automatic Evaluation of Kit-Build Concept Map by Comparing with Handmade Evaluation Methods, Warunya WUNNASRI,Jaruwat PAILAI,Yusuke Hayashi,Tsukasa HIRASHIMA, ICCE2016 EP4CBL, 2016年11月27日, 通常, 英語
  29. Comparison of Concept Map Evaluation between Kit-Build Method and Handmade Method, Warunya WUNNASRI,Jaruwat PAILAI,Yusuke Hayashi,Tsukasa HIRASHIMA, ICCE2016 WIPP, 2016年11月29日, 通常, 英語
  30. Analysis of Steps in Posing Arithmetic Word Problem as Sentence-Integration on Interactive Learning Environment, Ahmad Afif Supianto, Yusuke Hayashi and Tsukasa Hirashima, ICCE2016, 2016年12月02日, 通常, 英語
  31. Practical Use of Triangle Block Model for Bridging between Problem and Solution in Arithmetic Word Problems, Tsukasa Hirashima, Kazutoshi Furukubo, Sho Yamamoto, Yusuke Hayashi and Kazushige Maeda, ICCE2016, 2016年12月01日, 通常, 英語
  32. A Case Study of Interactive Environment for Learning by Problem-posing in Special Classroom at Junior High School, Sho Yamamoto and Tsukasa Hirashima, ICCE2016, 2016年12月01日, 通常, 英語
  33. Scaffolding of Thinking about Structure with Kit-building Task, Tsukasa Hirashima, Yusuke Hayashi, ICCE2016 Workshop, 2016年11月29日, 通常, 英語
  34. A Case Study of Interactive Environment for Learning by Problem-posing Targeting Junior High School Students with Reading Disablity, Sho Yamamoto, Tsukasa Hirashima, ICCE2016 Workshop, 2016年11月29日, 通常, 英語
  35. Model-Based Approach for Educational Big Data Analysis of Learners Thinking with Process Data, Tsukasa Hirashima, IWBIS2017, 2017年09月24日, 招待, 英語, Jakarta, Indonesia
  36. COMPUTER-BASED INTELLIGENT SUPPORT FOR MODERATELY ILL-STRUCTURED PROBLEMS, Tsukasa Hirashima, ICSITec2017, 2017年10月25日, 招待, 英語, Bandung, Indonesia
  37. Design of Moderately Ill-Structured Task and Intelligent Support with Information Structure Open Approach, Tsukasa Hirashima, ICCE2017, 2017年12月08日, 招待, 英語
  38. A Case Study of Learning Environment for Building Structures for Learners with Reading Disabilities Based on Cognitive Load Theory, S YAMAMOTO,T HIRASHIMA, ICCE2017 workshop, 2017年12月05日, 通常, 英語, New Zealand
  39. A Learning Support System for Mathematics with Visualization of Errors in Symbolic Expression by mapping to Graphical Expression, K KUROKAWA, T TOMOTO, T HORIGUCHI, T Hirashima, ICCE2017 workshop, 2017年12月05日, 通常, 英語
  40. Proposal of a Stepwise Support for Structural Understanding in Programming, K KOIKE, T TOMOTO, T HIRASHIMA, ICCE2017 Worshop, 2017年12月05日, 通常, 英語
  41. Learning Arithmetic Word Problem Structure with a Picture Combination Application in Kindergarten, Pedro Gabriel Fonteles FURTADO, Tsukasa HIRASHIMA, Yusuke HAYASHI, Kazumasa Maeda, ICCE2017, 2017年12月07日, 通常, 英語
  42. Development and experimental evaluation of an interactive reading application designed for comprehensibility and interest, Pedro Gabriel Fonteles FURTADO, Tsukasa HIRASHIMA, Yusuke HAYASHI, ICCE2017 Workshop, 2017年12月05日, 通常, 英語
  43. Analysis of the concept mapping style in EFL reading comprehension comparison between kit-build and scratch-build concept mapping from the viewpoint of paragraph structure of text, Banni Satria Andoko, Yusuke Hayashi, Tsukasa Hirashima, ICSITech2017, 2017年10月25日, 通常, 英語
  44. Designing scaffolding system in a problem-posing learning environment, Ahmad Afif Supianto, Yusuke Hayashi, Tsukasa Hirashima, ICSITech2017, 2017年10月25日, 通常, 英語
  45. Development and a Practical Use of Monitoring Tool of Understanding of Learners in Class Exercise, Yusuke Hayashi, Mitsutaka Murotsu, Sho Yamamoto,Tsukasa Hirashima, International Conference on Human Interface and the Management of Information, 2017年07月12日, 通常, 英語
  46. Effects of Error-Based Simulation as a Counterexample for Correcting MIF Misconception, Tsukasa Hirashima, Tomoya Shinohara, Atsushi Yamada, Yusuke Hayashi ,Tomoya Horiguchi, AIED2017, 2017年07月01日, 通常, 英語
  47. Transforming foreign language narratives into interactive reading applications designed for comprehensibility and interest, Pedro Gabriel, Tsukasa Hirashima, Yusuke Hayashi, AIED2017, 2017年07月01日, 通常, 英語
  48. Reliability Investigation of Automatic Assessment of Learner-Build Concept Map with Kit-Build Method by Comparing with Manual Methods, Warunya Wunnasri, Jaruwat Pailai, Yusuke Hayashi, Tsukasa Hirashima, AIED2017, 2017年06月30日, 通常, 英語
  49. Reconstructional concept map: automatic Assessment and reciprocal reconstruction., Tsukasa Hirashima, ICLI2018, 2018年08月08日, 招待, 英語, Universitas Negeri Malang, Indonesia
  50. 記号的AIをベースとした学習支援ー試行錯誤力の向上を指向した思考経験のデザイン, 平嶋宗, コンピューテーショナル・インテリジェンス・フォーラム2018(計測自動制御学会), 2018年12月24日, 招待, 日本語, 計測自動制御学会, 富山

受賞

  1. 2021年11月26日, APSCE , BEST OVERALL PAPER AWARD WINNER, Program Chair, Program Co-Chair, Conference Chair, In-process Feedback by Detecting Deadlock based on EEG Data in Exercise of Learning by Problem-posing
  2. 2021年11月11日, 第18回(2021年度)日本e-Learning大賞文部科学大臣賞, オンラインラーニングフォーラム, 授業理解の形成的評価・可視化ツール:キットビルド概念マップ
  3. 2021年10月13日, マイクロラーニングコンソシアム主催 ラーニングイノベーション グランプリ2021 優秀ラーニングイノベーション賞, ラーニングイノベーショングランプリ2021実行委員会, キットビルド概念マップを利用した映像講義学習における命題説明順序に基づく再視聴推薦に関する研究
  4. 2021年09月01日, 令和2年度教育システム情報学会研究会 研究会優秀賞, 一般社団法人教育システム情報学会会長, MIF誤概念に対するError-Based Simulationの修正効果の概念マップを用いた観測
  5. 2021年03月31日, 教育システム情報学会学生研究発表会 優秀ポスター発表賞, 一般社団法人教育システム情報学会会長, 多様な算数文章題の作問活動を実現する Tri-Prop-Scrabble の設計・開発
  6. 2021年03月31日, 教育システム情報学会学生研究発表会 優秀ポスター発表賞, 一般社団法人教育システム情報学会会長, 算数文章題の作問学習における段階的演習システムの設計・開発
  7. 2021年03月31日, 教育システム情報学会学生研究発表会 優秀ポスター発表賞, 一般社団法人教育システム情報学会会長, 映像講義の振り返りのためのキットビルド概念マップにおける命題説明順序に基づく再視聴推薦機能の設計・開発
  8. 2021年03月31日, 人工知能学会先進的学習科学と工学研究会(ALST研究会) 若手奨励賞, 一般社団法人人工知能学会先進的学習科学と工学研究会(ALST研究会)主査, 組み立て型作問を対象とした振り返り活動支援システムの設計・開発と実験的評価
  9. 2021年03月31日, 人工知能学会先進的学習科学と工学研究会(ALST研究会) 若手奨励賞, 一般社団法人人工知能学会先進的学習科学と工学研究会(ALST研究会)主査, 異義可換性のある接続表現を対象とした接続詞演習環境の設計開発と運用結果の分析
  10. 2020年11月27日, APSCE (Asia-Pacific Society for Computers in Education) Best Poster Design Award, Online Collaborative Kit-Build Concept Map: Conversation Analysis and Learning Effect in Collaborative Learning of English as a Foreign Language
  11. 2020年10月03日, ICEEIE (International Conference on Electrical, Electronics and Information Engineering) Best Paper Award, Extended Scratch-Build Concept Map to Enhance Meaningful Learning
  12. 2020年06月22日, 一般社団法人人工知能学会 研究会優秀賞, 一般社団法人人工知能学会会長, 空間表現を媒介とした言語・数式表現間の変換としての和差算数文章題の定式化と学習環境の設計
  13. 2019年10月17日, GCCE2019 Excellent Student Paper Award Outstanding Prize
  14. 2019年06月27日, 人工知能学会研究会優秀賞, 人工知能学会, モデリング学習環境における支援タイプの違いが学習者の振舞いおよび学習効果に与える影響の検証
  15. 2018年06月27日, 人工知能学会2017年度現場イノベーション賞(金賞), 一般社団法人人工知能学会会長
  16. 2018年09月12日, The International Conference on Creativity and Innovation (ICCI) 2018 Best Student Award, Chairman of ICCI 2018
  17. 2017年06月26日, 人工知能学会研究会優秀賞, 一般社団法人人工知能学会会長 
  18. 2017年08月25日, 教育システム情報学会第42回全国大会 大会奨励賞(インタラクティブ発表の部), 一般社団法人教育システム情報学会会長, ノートテイキングとしての逐次的キットビルド概念マップ構築環境の設計・開発
  19. 2017年08月25日, 教育システム情報学会第42回全国大会 大会奨励賞(口頭発表の部), 一般社団法人教育システム情報学会会長, 仮説検証実験における変数間構造表現としての四象限モデルの提案と小学校理科での実践利用
  20. 2016年, 教育システム情報学会研究会優秀賞, 教育システム情報学会, 映像講義とキットビルド概念マップの対応付けによる教授者と学習者の理解のずれの検出機能の開発と実践
  21. 2016年10月26日, 第13回日本e-Learning大賞シミュレーション特別部門賞, e-Learning Awards 2016フォーラム実行委員会, シミュレーションによる誤り可視化システムError‐Based Simulation
  22. 2015年12月04日, Best technical design paper award The 23rd International Conference on Computers in Education (ICCE 2015), ICCE2015
  23. 2015年12月04日, Nomination of Best Overall Paper Award The 23rd International Conference on Computers in Education (ICCE 2015), ICCE2015
  24. 2014年06月13日, 人工知能学会研究会優秀賞, 一般社団法人人工知能学会会長
  25. 2014年09月12日, 教育システム情報学会第39回全国大会 大会奨励賞, 教育システム情報学会会長
  26. 2014年09月12日, 教育システム情報学会平成25年度研究会 研究会優秀賞, 一般社団法人教育システム情報学会会長
  27. 2014年12月01日, ICCE 2014 Best Student Paper Award Nominees
  28. 2012年06月14日, 人工知能学会 2011年度研究会優秀賞, 社団法人人工知能学会長, Error-based Simulationのモデリング学習環境への展開へ向けて
  29. 2011年09月02日, 第36回教育システム情報学会 全国大会 優秀賞, 教育システム情報学会 会長 岡本 敏雄, 第36回教育システム情報学会全国大会において行った研究発表が,特に優秀であると認定http://www.lake.info.hiroshima-cu.ac.jp/jsise2011/award.html
  30. 2011年12月01日, The 19th International Conference on Computers in Education(ICCE2011) Best Technical Design Paper Award Nominee, 会議チェア:Fu-Yun YU, プログラムチェア:平嶋宗,Gautam Biswas, 第19回コンピュータ利用教育国際会議において,採択された論文の内容が,特に技術的に優れているとして評価
  31. 2011年06月02日, 優秀賞, 人工知能学会研究会
  32. 2010年12月03日, Nominated for Best Technology Design Paper Award, ICCE会議チェア, マレーシアで開催された18th International Conference on Computers in Educationにおいて、採択された論文が論文審査の結果としてBest Technology Design Awardの対象となり表彰
  33. 2010年08月28日, 教育システム情報学会第35回全国大会研究奨励賞, 教育システム情報学会, 教育システム情報学会第35回全国大会で報告した研究が特に優れたものであると認定
  34. 2009年07月08日, AIED2009 Honourable Mention, AIED2009 Program, AIED2009で採択されたフルペーパ70編のうちのトップ3に選出
  35. 2009年08月20日, 教育システム情報学会論文賞, 教育システム情報学会, 2007年度および2008年度に教育システム情報学会誌に掲載された実践論文のうち、審査の結果、特に優秀と認められたため表彰
  36. 2009年08月21日, 教育システム情報学会研究奨励賞, 教育システム情報学会, 第34回教育システム情報学会全国大会において発表された研究のうち、審査の結果特に優秀と認められたため表彰
  37. 2009年10月08日, The Best Poster Presentations at the PNC2009 Annual Conference, Pacific Neighborhood Consortium, Pacific Neighborhood Consortium主催の2009年度国際会議におけるポスター発表が特に優秀と認められたので表彰
  38. 2009年12月02日, APSCE Distinguished Research Award, APSCE, APSCE(Asia-Pacific Society for Computers in Education)メンバーとして、顕著な学問的業績と貢献をコンピュータと教育の研究分野において示したと認定
  39. 2008年09月, 教育システム情報学会論文賞, 教育システム情報学会会長, 「実験方法の考案による学習を支援する仮想実験環境の構築」
  40. 2008年06月, 人工知能学会 研究会優秀賞, 人工知能学会会長, 「問題ベースの作問学習支援システムの設計開発」
  41. 2005年12月, 2005年度ゲーム学会ゲーム作品コンペティションアカデミック部門最優秀賞, ゲーム学会会長, 作問学習ゲーム:モンサクン
  42. 2003年11月, 2003年度ゲーム学会ゲーム作品コンペティションアカデミック部門優秀賞, 部分構造交換法を用いて作成された周期表学習ゲーム
  43. 2003年06月, 2003年度人工知能学会研究優秀賞, 「思考実験」を補助する枠組みの提案とロバストシミュレータの実現
  44. 2002年12月, Best Paper Award at International Conference on Computers in Education 2002, International Conference on Computers in Education 2002, Fusion Method for Designing Computer-Based Learning Game
  45. 2001年12月, Best Paper Award at International Conference on Computers in Education 2001, Automated Question Generation Methods for Intelligent English Learning Systems and its Evaluation
  46. 1999年06月, 1999年度人工知能学会研究奨励賞, 問題を作ることによる学習の支援環境の実現
  47. 1998年06月, 1998年度人工知能学会研究奨励賞, ネットサーフィングを対象とした興味の推定とフィルタリング機能
  48. 1996年11月, 1996年度人工知能学会研究奨励賞, 定性シミュレーションを用いた誤り可視化シミュレーションの制御
  49. 1995年06月, Outstanding Paper Award at World Conference on Educational Multimedia and Hypermedia 1995, A Simulation for Error-Reflection
  50. 1993年06月, 1993年度人工知能学会全国大会優秀論文賞, 人工知能学会, 知識の構造化に対する負荷制御の実現する説明プランニング手法