山根 典子NORIKO YAMANE

Last Updated :2021/06/01

所属・職名
大学院人間社会科学研究科 准教授
メールアドレス
yamanenhiroshima-u.ac.jp

基本情報

学位

  • Ph.D(言語学) (ブリティッシュコロンビア大学)
  • 修士(教育学) (筑波大学)
  • 修士(文学) (京都外国語大学)

教育活動

授業担当

  1. 2021年, 教養教育, 1ターム, コミュニケーションIA
  2. 2021年, 教養教育, 1ターム, コミュニケーションIA
  3. 2021年, 教養教育, 2ターム, コミュニケーションIA
  4. 2021年, 教養教育, 2ターム, コミュニケーションIA
  5. 2021年, 教養教育, 3ターム, コミュニケーションIIA
  6. 2021年, 教養教育, 4ターム, コミュニケーションIIA
  7. 2021年, 教養教育, 4ターム, コミュニケーションIIB
  8. 2021年, 学部専門, 3ターム, 音声分析入門演習
  9. 2021年, 教養教育, 1ターム, 教養ゼミ
  10. 2021年, 学部専門, 3ターム, 言語学入門
  11. 2021年, 学部専門, 1ターム, 英語発音法演習
  12. 2021年, 修士課程・博士課程前期, 2ターム, 人文社会科学と社会 Ec
  13. 2021年, 修士課程・博士課程前期, 2ターム, 実験言語学
  14. 2021年, 博士課程・博士課程後期, 年度, 特別研究(2021年4月博士課程後期入学者)

研究活動

学術論文(★は代表的な論文)

  1. Introduction: Prosody and Body, Proceedings of the 34th general meeting of the Phonetic Society of Japan, 34巻, 202009
  2. Mirroring Beat Gestures: Effects on EFL Learners, Proceedings of the 19th International Congress of Phonetic Sciences, 19巻, pp. 3523-3527, 201908
  3. The Perception of Prosodic Focus Marking, Proceedings of The 7th workshop on Phonological Externalization of Morphosyntactic Structure: Universals and Variables, 7巻, 201903
  4. Sibilant Fricative Merging in Taiwan Mandarin: An Investigation of Tongue Postures using Ultrasound Imaging, LANGUAGE AND SPEECH, 2019
  5. Redefining roundness, protrusion and compression: In the case of Tokyo Japanese /u/, 音韻研究, 22巻, pp. 59-66, 2019
  6. Haptic Techniques for Teaching English Prosody, 日本音声学会予稿集, 201709
  7. 英語教員を目指す人への英語音声指導法, 日本音声学会予稿集, 201709
  8. Toward a Method to Uncover L1 Japanese Sociophonetic Transfer to L2 English, Canadian Acoustics, 201708
  9. Comparing Instructional Reinforcements in Phonetics Pedagogy, Proceedings of ISAPh2016 - Diversity in Applied Phonetics, 2017
  10. Using optical flow analysis on ultrasound of the tongue to examine phonological relationships, Canadian Acoustics, 45巻, 1号, pp. 15-24, 2017
  11. The acquisition of prosodic focus marking in English dialogs and narratives, PacSLRF予稿集, pp. 53-57, 2017
  12. アルトラサウンドを使ったL2発音教育実験, 現代音韻論の動向:日本音韻論学会の歩みと展望, pp. 216-219, 2017
  13. Japanese EFL Learners' Production of Pronouns and Articles in English: Evidence for L2 Prosodic Structures, Canadian Acoustics, 44巻, 3号, 2016
  14. 日本語イントネーション・オンライン学習教材による反転授業, CAJLE 2016, Canadian Association for Japanese Language Education, 2016
  15. Japanese Learners' Acquisition of English L2 Prosody: L1 Transfer and Effects of Classroom Instruction, Ars Linguistica, 22巻, pp. 105-118, 2016
  16. Prosodic transfer from Japanese to English: Pitch in focus marking, 音韻研究, 19巻, pp. 97-104, 2016
  17. Development of L2 Prosody: The Case of Information Focus, XV Selected Proceedings of GASLA 15 (Generative Approaches to Second Language Acquisition), 15巻, 2020
  18. Japanese EFL Learners' Production of Pronouns in English: Evidence for L2 Prosodic Structure, Ars Linguistica, 25巻, 201903
  19. The kinesthetic effect on EFL learners' intonation, Proc. ISAPh 2018 International Symposium on Applied Phonetics, pp. 136-141, 201804

著書等出版物

  1. 2020年02月, ことばの不思議の国~言語学の魅力がわかる本~, 第1章 英語発音に見る過去と現在、第2章 魅力的な声の秘密, (英語発音,大母音推移,無声化,腹話術効果,滑舌,フォーカス), 丸善出版, 2020年, 2020, 2, 単行本(学術書), 共著, 日本語, 柴田 美紀, 町田 章, 山根典子, ISBN-13 : 978-4621304891, 166, 38
  2. 2019年, 月11日, 言語のインターフェース, 声と社会方言(社会音声学入門), r発音,階級,声質,職業,文化,ジェンダー,セクシュアリティ, 開拓社, 2019年, 2019, 9, 単行本(学術書), 共著, 日本語, 西原哲雄・都田青子・中村浩一郎・米倉陽子・田中真一(編), 9784758922791, 304, 122-136

招待講演、口頭・ポスター発表等

  1. Haptic, Kinematic, Phonetic Learning: Introduction - Prosody and Body, Yamane, N., Teaman, B., Yamane, N., Teaman, B., The Thirty-Fourth General Meeting of the Phonetic Society of Japan, 2020年09月26日, 通常, 英語
  2. Relationship between Changes in Lip Motor Cortex Excitability and Phonetic Imitation Ability during Tongue Motion Video Observation”, Tan, X., Funase, K. and Yamane, N., Tan, X., Tanaka, S., Tian, H., Funase, K. and Yamane, N., Phonology Forum, 2020年08月30日, 通常, 英語, Phonological Society of Japan, Zoom online, University of Tokyo
  3. Ultrasound and Shadowing for Japanese College Students Learning English L and R, Sun, K., Yamane, N., Sun, K., Watanabe, M., Wilson, I., and Yamane, N., Phonology Forum, 2020年08月30日, 通常, 英語, Phonological Society of Japan, Zoom online, University of Tokyo
  4. Mirroring, Shadowing, and Gesture Alignment in Interlanguage English Speech, Yamane, N., Shinya, M., Teaman, B., Yamane, N., Shinya, M., Teaman, B., and Fujimori, A., Online Conference of Laboratory Phonology, 2020年07月07日, 通常, 英語, Association of Laboratory Phonology, University of British Columbia
  5. Shadowing Native vs. Non-Native Speech, Head, P., Yamane, N., Head, P., Yamane, N., Phonology Spring Conference, 2020年06月19日, 通常, 日本語, Phonological Society of Japan, Zoom online
  6. Emotional Speech: Condolence Letter, Kaneko, I., Yamane, N., Kaneko, I., Yamane, N., Phonology Spring Conference, 2020年06月19日, 通常, 英語, Phonological Society of Japan, Zoom online
  7. 二歳までの日本語音韻発達プログラム, 山根 典子, 関西言語学会, 2020年06月13日, 招待, 日本語, 関西言語学会, 立命館大学
  8. ABA早期療育プログラム 音声模倣, 山根典子・皆川泰代, Yamane, N., Minagawa, Y., ABAセラピスト研究会 2020年次大会, 2020年03月22日, 招待, 日本語, ABAセラピスト育成企業 Together, Zoom online
  9. Investigating the effects ​of listener background ​on L2 English speech ratings, Head, P., Yamane, N., Head, P., Yamane, N., Clenton, J., and Shinya, M., New Directions, 2019年12月08日, 通常, 日本語, British Counsil, Yokohama Pacifico
  10. L2 Japanese Prosody of Contrastive Focus and Information Focus, Fujimori, A., Yamane, N., Fujimori, A., Nakayama, M., Yamane, N., Yoshimura, N., Yusa, M., Yoneyama, K, New Sounds, 2019年08月, 通常, 日本語, The 9th International Symposium on the Acquisition of Second Language Speech, Waseda University
  11. Mirroring Effects on Duration of EFL Learners, Noriko Yamane, Noriko Yamane, Masahiro Shinya, Brian Teaman, Marina Ogawa, New Sounds, 2019年08月, 通常, 英語, The 9th International Symposium on the Acquisition of Second Language Speech, Waseda University
  12. Mirroring Beat Gestures: Effects on EFL Learners, Noriko Yamane, Noriko Yamane, Masahiro Shinya, Brian Teaman, Marina Ogawa, and Soushi Akahoshi, International Congress of Phonetic Sciences, 2019年08月, 通常, 英語, Australasian Speech Science and Technology Association Inc., Melbourne Convention and Exhibition Centre
  13. Development of L2 Prosody: The Case of Information Focus, Atsushi Fujimori, Mineharu Nakayama, Noriko Yoshimura, Atsushi Fujimori, Mineharu Nakayama, Noriko Yoshimura, Noriko Yamane, Brian Teaman and Kiyoko Yoneyama, The 15th Generative Approaches to Second Language Acquisition Conference, University of Nevada, Reno, 2019年03月22日, 通常, 英語, Generative Approaches to Second Language Acquisition Conference, University of Nevada, Reno
  14. A comparison of L1, TTS and L2: Love Letter Readings, Noriko Yamane, Ikuyo Kaneko & Donna Erickson, Noriko Yamane, Ikuyo Kaneko & Donna Erickson, Phonology Festa, 2019年03月, 通常, 英語, NINJAL, Tokyo Phonology Circle, Phonological Assocation in Kansai, Meikai University, Urayasu campus
  15. Haptic Effect on Intonation Learning, Noriko Yamane, Brian Teaman, Noriko Yamane, Brian Teaman, Atsushi Fujimori, Ian Wilson, and Noriko Yoshimura, International Symposium on Applied Phonetics, University of Aizu, 2018年09月19日, 通常, 英語
  16. Japanese /u/, Akitsugu Nogita and Noriko Yamane, Akitsugu Nogita and Noriko Yamane, Phonology Forum, 2018年08月, 通常, 英語, Phonological Society of Japan, Nagoya
  17. Haptic Techniques for Teaching English Prosody, Brian Teaman & Noriko Yamane, 日本音声学会, 2017年10月01日, 通常, 英語, 東京大学、本郷キャパス
  18. 英語教員を目指す人への英語音声指導法, 山根典子, 日本音声学会, 2017年10月01日, 通常, 日本語, 東京大学、本郷キャンパス
  19. Toward a Method to Uncover L1 Japanese Sociophonetic Transfer to L2 English, Noriko Yamane & Karen Carter, Canadian Acoustic Association, 2017年10月, 通常, 英語, Guelph, Ontario, Canada
  20. 英語母語話者と日本人英語学習者の冠詞の音声特徴に関する一考察, 米山 聖子,山根 典子,藤森 敦之,吉村 紀子, 日本音声学会, 2017年09月30日, 通常, 日本語, 東京大学、本郷キャンパス
  21. Teaching Focal Stress of English: Auditory vs. Haptic Techniques, Noriko Yamane & Brian Teaman, 日本第二言語習得学会, 2017年06月04日, 通常, 英語, 静岡芸術文化大学
  22. Teaching Focal Stress and Rhythm: Auditory vs. Haptic Techniques, Noriko Yamane, Brian Teaman and William Acton, TESOL 2017 International Convention and English Language Expo, 2017年03月23日, 通常, 英語, Seattle, Washington, USA
  23. Identifying syntax driven intonation phrases in native and non-native Japanese, Atsushi Fujimori, Noriko Yamane, and Noriko Yoshimura, The 24th Japanese/Korean Linguistics Conference, 2016年10月14日, 通常, 英語, 国立国語研究所、東京
  24. Japanese EFL Learners' Production of Pronouns and Articles in English: Evidence for L2 Prosodic Structures, Noriko Yamane, Noriko Yoshimura, and Atsushi Fujimori, Canadian Acoustic Association, 2016年09月21日, 通常, 英語
  25. The acquisition of prosodic focus marking in English dialogs and narratives, Atsushi Fujimori, Noriko Yoshimura, and Noriko Yamane, 2016年09月09日, 通常, 英語
  26. Formation of AP and IP by English JFL learners, Noriko Yamane, Noriko Yoshimura, and Atsushi Fujimori, 8th Pronunciation in Second Language Learning and Teaching (PSLLT) Conference: The Role of Technology in L2 Pronunciation Research and Teaching, 2016年08月12日, 通常, 英語, University of Calgary, Canada
  27. When dynamics conflict: Flap dynamics and palatalization in Japanese, Noriko Yamane, Phil Howson, Masaki Noguchi, and Bryan Gick, LabPhon15: Speech Dynamics and Phonological Representation, 2016年07月13日, 通常, 英語, Cornell University, Ithaca, NY, USA
  28. Comparing Instructional Reinforcements in Phonetics Pedagogy, Jennifer Abel, Heather Bliss, Bryan Gick, Masaki Noguchi, Murray Schellenberg, and Noriko Yamane, 1st International Symposium on Applied Phonetics, 2016年03月25日, 通常, 英語, Chubu University, Nagoya, Japan

社会活動

委員会等委員歴

  1. 理事、国際交流担当, 2017年, 2010年, 日本音韻論学会
  2. 査読委員, 2017年, 日本吃音・流暢性障害学会